Gå til innhold

Uenigheter med samboer om hvem som skal stå opp med barnet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet er nå akkurat 1 år, og har sovet dårlig i mange måneder. Mange våkninger på natt, hvor jeg alltid står opp og fikk barnet til å sove igjen. Nå har han pappaperm, jeg er i jobb igjen og står opp 05.30 og er hjemme igjen sånn i 16 tiden. Har en tung jobb i helse. I helgene så er det alltid han som skal sove litt ekstra. Han sier alltid til meg at jeg skal få sove lenge neste dag, men det blir aldri til det når dagen kommer. Enten så står han opp sammen med oss, men det er jeg som gjør det meste med ungen om morgenen, eller så er det han som sover lenge fordi han er så sliten. De siste dagene har lille vært syk, og selvom vi begge har våknet alle gangene når lille har våknet om natten, så er det kun jeg som klarer å få han til å sove igjen. I 2 dager har jeg sovet halvveis sittende på sofaen til slutt med lille gjennom natten, fordi det er det eneste stedet lille har ønsket å sove som syk. Ikke en gang våres seng har hjulpet. Jeg er helt ødelagt i ryggen, og sliten fra jobb. 

På morgenen nå sier samboer så fint når jeg står opp med lille-" da bytter vi på i morgen vet du". Jeg ble sur og sa-" det skjer jo aldri, og er bare noe du sier og jeg er drittlei av det", så slang jeg igjen døren. Nå er han er sur på meg. Men jeg synes det er dårlig gjort at alltid han sine behov skal gå først, jeg har sagt til han flere ganger at jeg er så sliten at jeg snart møter veggen. Jeg tror han bare tror det er noe jeg sier. Jeg får mindre og mindre tålmodighet med lille pga jeg aldri får hvilet ut. På hele året siden baby ble født har jeg ikke fått sove ut en eneste gang, ikke en gang da jeg kom hjem fra fødselen og var helt ødelagt. Da var han hjemme i 14 dager liksom for å trå til. 

Kanskje barnslig av meg å slenge igjen døren sånn, men jeg bare merket at jeg ble forbanna. Jeg hadde håpet han så at det var JEG som burde få sovet ut i dag. 

Jeg har prøvd å kommunisere dette på en god måte også mange ganger, og han er enig med meg helt til morgenen er der og han føler seg trøtt. 

Jeg synes det er dårlig gjort og vitner om egoisme. Lille er proppel på morgenen, så jeg får liksom ikke slappet av med barnet på morgenen heller, det er full fart. 

Og ikke så lenge etter når far står opp, så er det trilletur tid med barnet så lille får sovet. Da koser samboer seg i ro og fred med frokost. Så får jeg kanskje slappet av i maks en halvtime når jeg kommer hjem fra tur før barnet våkner igjen. Når jeg er på jobb får ikke barnet noen trilletur, da legger far barnet til å sove i sengen, men barnet trenger en tur ut og får best søvn da. Jeg har ikke lagt meg opp i akkurat det, men jeg kunne ønske han var mer engasjert og gikk ut for lille sin del. 

Jeg hadde aldri fått barn med han hvis jeg visste hvor egoistisk han egentlig var, jeg trodde virkelig ikke at det skulle bli sånn, kanskje overså jeg noe.  

Nå sitter jeg her med vondt rygg, hovne øyne og hovne ben. Er sliten som rakkern og samboer er sur på meg fordi han ikke klarer å se min sak. 

Håpløst? 

Anonymkode: bcf2e...7cf

• Hjerte 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du tatt deg en ordentlig prat med han om dette?

• Liker 3
Skrevet
beige skrev (1 minutt siden):

Har du tatt deg en ordentlig prat med han om dette?

Mange ganger, og som sagt så er han alltid enig med meg helt til dagen er der og han er trøtt selv. 

• Liker 1
Skrevet

Det høres utrolig slitsomt ut og veldig urettferdig. Du har behov og han tar det ikke seriøst. Tror du må tørre å kommunisere hvor mye dette går inn på deg, blir det ikke bedre må du spørre deg om du kan leve med en partner som aldri klarer å sette andres behov foran egne. Er selv alene med liten som hat sovet urolig og det er tøft,men har tenkt mange ganger at det er bedre å være alene enn å ha en kjæreste som ikke forstår eller respektere hvor tøft det er.

Anonymkode: 41156...d42

• Liker 8
Skrevet

Kan du legge deg i sengen og sove litt mer barnet i stede for tur? Kan eks du stå opp og la mannen din sove..og når han våkner går du å legger deg.

Har du ekstra soverom?

• Liker 3
Skrevet

Det er dessverre vanlig å oppdage etter at man får barn at man ikke er så likestilt som man trodde. 

Anonymkode: 02c07...0b9

• Liker 25
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er dessverre en generell oppfatning fra menn at vi mammaer ikke trenger søvn..

Anonymkode: 64fc9...cf6

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Kan du legge deg i sengen og sove litt mer barnet i stede for tur? Kan eks du stå opp og la mannen din sove..og når han våkner går du å legger deg.

Har du ekstra soverom?

Jeg kan svare både ja og nei. Greia er at lille sover dårlig i senga om dagen, også i vår seng. Han sover maks en halvtime der, og er mer grinete når han våkner. Mens når vi går tur så sover han den timen vi går+ den halvtimen der også når vi er hjemme igjen. Så det blir likt for meg, men baby er mer uthvilt og blid etter tur.  

Vi har ikke ekstra soverom. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er dessverre en generell oppfatning fra menn at vi mammaer ikke trenger søvn..

Anonymkode: 64fc9...cf6

Merkelig greie det der, og spesielt når jeg sier rett ut hva jeg mener, føler og hvordan jeg har det. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Dere må avklare tydelig på forhånd. Hos oss har vi en dag hver hvor vi får sove ut.

Natt til lørdag: far tar barnet om natten, jeg står opp om morgenen så han får sove ut

Natt til søndag: jeg tar barnet om natten, far står opp om morgenen så jeg får sove ut

• Liker 6
Skrevet

Ta deg en natt et annet sted, hos venninne, familie eller på hotell ♥️

Anonymkode: ffd6a...48f

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det høres utrolig slitsomt ut og veldig urettferdig. Du har behov og han tar det ikke seriøst. Tror du må tørre å kommunisere hvor mye dette går inn på deg, blir det ikke bedre må du spørre deg om du kan leve med en partner som aldri klarer å sette andres behov foran egne. Er selv alene med liten som hat sovet urolig og det er tøft,men har tenkt mange ganger at det er bedre å være alene enn å ha en kjæreste som ikke forstår eller respektere hvor tøft det er.

Ikkesant, flere ganger at jeg tenkt at det nesten hadde vært bedre å være alene. Da har man ihvertfall ingen rundt seg daglig som ikke respekterer en. Jeg har kommunisert flere ganger tydelig om dette, men det blir ingen forandring. Jeg får såklart forsøke igjen. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
Rosa Dartle skrev (1 minutt siden):

Dere må avklare tydelig på forhånd. Hos oss har vi en dag hver hvor vi får sove ut.

Natt til lørdag: far tar barnet om natten, jeg står opp om morgenen så han får sove ut

Natt til søndag: jeg tar barnet om natten, far står opp om morgenen så jeg får sove ut

Ja, jeg er veldig på det å være tydelig, avtale og jeg holder min del av avtalen-men han holder ikke sin. Han holder ikke sin del av avtalen når dagen er der fordi han er så trøtt, så han bare snur ryggen til, er sur og sover videre. Så hvor mye er en avtale med han verdt når han ikke holder den?

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Sofakona skrev (4 minutter siden):

Har dere et soverom til?

Nei, det har vi ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Mange ganger, og som sagt så er han alltid enig med meg helt til dagen er der og han er trøtt selv. 

Da må du være tøffere med mannen din på dagen. Han må lære seg hvordan barnet fungerer.

Anonymkode: 8948e...74f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ta deg en natt et annet sted, hos venninne, familie eller på hotell ♥️

Anonymkode: ffd6a...48f

Det hadde vært fint, men jeg har ikke familie som jeg er nær nok med for å sove der random, og venninner er helt opptatt med sine barn og menn, nesten umulig å finne en dag bare til et lite dagsbesøk. Hotell hadde vært deilig da, men jeg tror samboer faktisk hadde blitt sur hvis jeg dro på hotell alene. Men ja, hotell er et evt alternativ. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da må du være tøffere med mannen din på dagen. Han må lære seg hvordan barnet fungerer.

Anonymkode: 8948e...74f

Tar gjerne i mot forslag til hvordan å være tøffere, for det hjelper ikke å bli forbanna eller si nøyaktig hva jeg mener til han ihvertfall. 

• Liker 1
Skrevet

Samboeren din har betalt av oss alle nå for å ta hånd om barnet, og skape gode relasjoner med det. Ser at du skriver at kun du klarer å få barnet å sovne igjen når det er sykt.

Mitt tips er at samboeren og barnet får litt god alenetid også på natten. Er lørdag morgen nå. Kan du ikke dra bort et par dager? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg er veldig på det å være tydelig, avtale og jeg holder min del av avtalen-men han holder ikke sin. Han holder ikke sin del av avtalen når dagen er der fordi han er så trøtt, så han bare snur ryggen til, er sur og sover videre. Så hvor mye er en avtale med han verdt når han ikke holder den?

Ordet hans er ikkeverdr noe det har han bevist. Hadde gitt han en sjanse til og hvis han feiler igjen hadde jeg hatt en plan klar. Kan du ta med barnet til foreldre og være der noen dager? Personlig haddejeg mistet helt lysten på denne mannen om han løy en gang til.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...