Gå til innhold

Trenger et kosthold program

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva pleier du å spise og drikke? Jeg ønsker å spise og drikke sunt og holde vekten i sjakk. Jeg trener.

Anonymkode: 24eeb...6c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg prøver å ha er kosthold som er a) naturlig (i betydningen at det er det vi er ment å spise fra naturens side), og b) enkelt (at man ikke trenger å telle eller veie hverken timer eller kalorier).

Derfor spiser jeg for det meste kjøtt og egg. Jeg tåler meieriprodukter godt, så det blir litt gresk yoghurt også. Litt frukt eller en neve nøtter av og til. Ris, poteter, pasta og karbohydrater generelt spiser jeg bare hvis jeg er sosialt forpliktet til det.

Opplever at det fungerer svært godt i kombinasjon med trening. Går stadig ned i fettprosent og opp i muskelmasse. Føler meg stort sett knall på minst mulig karbo og mest mulig kjøtt, spesielt mentalt.

Hvis det ikke frister å spise så mye kjøtt, så tror jeg det aller viktigste er å få kuttet ned på karbohydrater, spesielt sukker og ultraprosessert mat.

Anonymkode: 55c7f...af8

• Nyttig 4
Skrevet

Hvis du skal ha et program tilpasset deg og dine behov, bør du snakke med en ernæringsspesialist. Vi har alle forskjellige utgangspunkt og behov. 

For min del så er det å unngå ultraprosessert mat og stivelsesrik mat som gjelder. Spiser jeg brød, så velger jeg grov spelt og ikke tilsatt sukker. Som pålegg har jeg enten røkt makrell, egg, hjemmelaget hummus, eller avokado/tomat. Jeg spiser generelt ikke vanlig pålegg. 

Regelmessig egg, rødt og hvitt kjøtt, fet og hvis fisk, og mye grønnsaker. Cluet, mat fra bunnen. Ikke kystens fiskegrateng, men heller stekt torskefilet med mye ovnsbakte grønnsaker. F.eks. 
Jeg drikker aldri brus/saft, kun vann (evnt urtete), og en gang i blant så blir det litt potetgull. Jeg spiser mer quinoa enn ris og pasta, for mye karbohydrater får meg til å legge fort på meg. Det gjør heller ikke noe godt for helsa mi generelt. 

Hvis du er en som spiser mye prosessert mat, kneip med rekesalat, salami osv, mye findus og Toro, så vil du merke fordeler ved å spise mer fra bunnen. 

Anonymkode: 4ca62...ed8

• Liker 1
Skrevet

Hvis du stort sett spiser rene råvarer, og i mengder som gjør at kroppen holder normalvekt er det mer enn nok. Jeg er alt-etende, men hoveddelen av hverdagskostholdet mitt består av egg, grønnsaker, frukt, bær, litt nøtter, rent kjøtt/kylling/fet fisk, poteter, litt meieriprodukter. Drikker aldri kalorier. Spiser normalt et wasa husman knekkebrød om dagen.

Men det bør også være rom for all slags mat, men ikke hele tiden liksom.

Anonymkode: fa47a...a6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...