Gå til innhold

Hvordan klare å gå til gynekolog etter overgrep?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri hatt underlivsundersøkelse. Noen som har erfaring med om det finnes tilbud hvor det kan trenes på å gå? 

Anonymkode: 5d04a...d42

• Hjerte 1
Skrevet

Gå til en kvinnelig, da. 

Anonymkode: 8d764...74b

• Liker 1
Skrevet

Jeg har samme problem og er kritisk til at det ikke finnes et tilsvarende team som TOO for gynekologiske undersøkelser.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gå til en kvinnelig, da. 

Hjelper ikke, da den ene overgriperen var en kvinne(biologisk mor)

• Liker 2
  • Hjerte 10
Skrevet

Si ifra til gynekologen på forhånd! De er vante med denne problemstillinga. 

Jeg fikk tilbud om å ha med en sykepleier som skulle stå oppe vedsiden av med og evnt holde i hånden. Tenkte først at det hørtes heilt teit ut, men der og da var det utrolig fint likevel. Jeg holdt sykepleiern k hånden, gynekologen var rolig og fortalte hva han gjorde før han gjorde ting, og jeg fikk en positiv opplevelse. Gynekologen sa også i starten av timen at jeg bare måtte si ifra dersom jeg trengte pause elller å bryte av. De hadde også satt av litt ekstra tid, i tilfelle jeg trengte pause.

Dette var forresten en offentlig gynekolog på sykehuset. Fikk gyntimen etter henvisning fra fastlegen, og sa det til fastlegen at jeg hadde opplevd voldtekt, og ønsket at det skulle stå i henvisninga. Leste henvisninga etterpå på Helsenorge, og den var så fin og omtenksom at jeg ble litt rørt, faktisk. 

Anonymkode: 819dd...c1e

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Gå til en kvinnelig, da. 

Kvinner kan også være monstre

• Nyttig 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Si ifra til gynekologen på forhånd! De er vante med denne problemstillinga. 

Jeg fikk tilbud om å ha med en sykepleier som skulle stå oppe vedsiden av med og evnt holde i hånden. Tenkte først at det hørtes heilt teit ut, men der og da var det utrolig fint likevel. Jeg holdt sykepleiern k hånden, gynekologen var rolig og fortalte hva han gjorde før han gjorde ting, og jeg fikk en positiv opplevelse. Gynekologen sa også i starten av timen at jeg bare måtte si ifra dersom jeg trengte pause elller å bryte av. De hadde også satt av litt ekstra tid, i tilfelle jeg trengte pause.

Dette var forresten en offentlig gynekolog på sykehuset. Fikk gyntimen etter henvisning fra fastlegen, og sa det til fastlegen at jeg hadde opplevd voldtekt, og ønsket at det skulle stå i henvisninga. Leste henvisninga etterpå på Helsenorge, og den var så fin og omtenksom at jeg ble litt rørt, faktisk. 

Hvordan hadde du det i ettertid?

Skrevet
8 minutter siden, Samfunnsengasjert said:

Jeg har samme problem og er kritisk til at det ikke finnes et tilsvarende team som TOO for gynekologiske undersøkelser.

Hjelper ikke, da den ene overgriperen var en kvinne(biologisk mor)

Kunne ønske det fantes

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kvinner kan også være monstre

Ja sånn er det 😔

Anonymkode: 4742d...887

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Gå til en kvinnelig, da. 

Du framstår glup

Anonymkode: 4b157...a59

Skrevet

Be om noe beroligende, typ Vival eller Sobril.

Går det fortsatt ikke, så må du be om å få ta undersøkelse i narkose.

Anonymkode: 480ad...242

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvordan hadde du det i ettertid?

Jeg hadde det fint etter timen, fikk god tid til å kle på meg. Hadde egentlig lyst til å si talk til sykepleieren, men hun var borte når jeg hadde fått på meg klærne. Opplevde det veldig verdig

Har i ettertid hatt andre gyntimer, der ene var med sykepleier igjen, og nummer to uten. Da var jeg mer engstelig, og syntes det var ubehagelig. Sa ikke ifra, noe jeg kanskje burde gjort. Gynekologen var flink til å snakke meg gjennom umdersøkelsen, så det gikk greit selv om jeg var redd. Etter det har jeg gjort det uten en tredjeperson i rommet, siden det gikk ok. Er fortsatt ikke helt komfortabel, men tenker at det er det sikkert de færreste som er. 

Håper du får like flinke/rolige/flotte folk som jeg har fått møtt!

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde det fint etter timen, fikk god tid til å kle på meg. (...)

Jeg har forresten også gått til TOO, som var fantastiske! Brukte definitivt litt av tankegangen jeg lærte der om at man har lov til å si stopp og be om pauser underveis i undersøkelser. Lærte også u der behandling hos TOO at jeg takler det bedre når jeg vet hca som skjer, og så å få gynekologen til å si ifra om alt han/hun gjør, hjelper veldig.

• Nyttig 1
Skrevet

For meg var det grusomt. Den kvinnelige gynekologen gav meg ikke tilbud om å ha noen andre i rommet, og jeg visste ikke at det var ei greie. Hun stilte for mange spørsmål rundt overgrepene og ville ikke slutte å spør selv når jeg begynte å gråte. Selve undersøkelsen husker jeg ingenting av. Jeg dro raskt etterpå fordi hun begynte å spør om overgrepene igjen.

Ingen hadde fortelt meg at jeg kunne få så store reaksjoner etterpå. Jeg hadde flashback og panikkanfall hele dagen og helga som fulgte. Så mye angst og hat. Jeg vet dette er noe jeg må igjennom igjen, men da skal jeg få en annen gynekolog. Dette var på henvisning fra fastlegen, med en forklaring på hva jeg har vært gjennom. Så alle spørsmålene fra henne var unødvendige, sånn sett.

Anonymkode: 74f60...423

• Hjerte 5
Skrevet

Jeg har ikke vært på vanlig GU pga samme problemstilling, men gikk gjennom IVF i 2021/2022. Ble mange innvendige UL, egguttak og innsett. Så mange turer i gyn stol altså. Jeg hadde med meg partner eller bestevenninne hver gang (var egentlig ikke lov under covid, men jeg måtte så det gikk bra), de holdt meg i hånda og pratet tull og distraherte meg litt med fjas. I tillegg hadde jeg alltid skjørt eller kjole så jeg ikke følte meg så utsatt, trengte ikke gå naken nedentil fra skifterom til stol, og selv når jeg la meg i stolen var jeg dekket, de bare løftet litt, men var veldig flinke til å la meg være så dekket som mulig. (Man kan jo fint ha med seg et håndkle el. hvis man ikke bruker skjørt/kjole. De som de hadde på klinikken var minimale og dekket ikke noe i grunn.) Det var vanskeligere i starten enn på slutten, jeg tror jeg aldri blir komfortabel, eller tør alene, men det har nå hjulpet litt med "eksponeringsterapien" altså. Jeg sa også til de at jeg var redd, så de sa vi bare tok det i mitt tempo og jeg kunne stoppe når jeg ville/trengte. Men for min del var det nok best å bli ferdig så fort som mulig. Siden jeg aldri hadde hatt GU fikk jeg tilbud om en celleprøve på et uttak, det kom brått på så jeg sa nei. Men bestemte meg senere for å si ja ved innsettet, og jeg merket det faktisk ikke engang. Jeg synes spekulumet er verst, så ber de alltid bruke den lille i plast (metallet er hardere, kaldere og litt større). Lykke til. 

Anonymkode: b6a38...7d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har forresten også gått til TOO, som var fantastiske! Brukte definitivt litt av tankegangen jeg lærte der om at man har lov til å si stopp og be om pauser underveis i undersøkelser. Lærte også u der behandling hos TOO at jeg takler det bedre når jeg vet hca som skjer, og så å få gynekologen til å si ifra om alt han/hun gjør, hjelper veldig.

Det er vanskelig å avtale stoppsignal hvis man vet at man ofte går i frys i triggende situasjoner. Jeg har problemer med det, og det ville ikke beroliget meg å vite at jeg kunne bedt om at de stoppet. Antagelig ville jeg gått i shut down og gynekologen ville slitt med å få kontakt med meg overhodet.

• Hjerte 3
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For meg var det grusomt. Den kvinnelige gynekologen gav meg ikke tilbud om å ha noen andre i rommet, og jeg visste ikke at det var ei greie. Hun stilte for mange spørsmål rundt overgrepene og ville ikke slutte å spør selv når jeg begynte å gråte. Selve undersøkelsen husker jeg ingenting av. Jeg dro raskt etterpå fordi hun begynte å spør om overgrepene igjen.

Ingen hadde fortelt meg at jeg kunne få så store reaksjoner etterpå. Jeg hadde flashback og panikkanfall hele dagen og helga som fulgte. Så mye angst og hat. Jeg vet dette er noe jeg må igjennom igjen, men da skal jeg få en annen gynekolog. Dette var på henvisning fra fastlegen, med en forklaring på hva jeg har vært gjennom. Så alle spørsmålene fra henne var unødvendige, sånn sett.

Uprofesjonelt. Gynekologen trenger ikke å vite detaljer om overgrepene for å gjøre jobben sin. Hun burde forstått at å grave opp i det bare gjør undersøkelsen enda verre. Tydeligvis en gynekolog som ikke hadde peiling på traumer.

• Liker 2
Skrevet
Samfunnsengasjert skrev (7 minutter siden):

Uprofesjonelt. Gynekologen trenger ikke å vite detaljer om overgrepene for å gjøre jobben sin. Hun burde forstått at å grave opp i det bare gjør undersøkelsen enda verre. Tydeligvis en gynekolog som ikke hadde peiling på traumer.

Ja… hun hadde alt hun trengte å vite. Hun ringte også noen uker senere for å sette opp en ny time fordi det var noen knuter (?? Idk) som hun ville se på. Jeg fortalte henne hva jeg mente om måten hun håndterte undersøkelsen på, og jeg var ikke sint eller sur. Jeg sa bare at hun burde snakka annerledes med meg når hun visste hva jeg hadde vært gjennom. Hun mente hun gjorde jobben sin. Så jeg klarte ikke å sette opp en ny time…

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja… hun hadde alt hun trengte å vite. Hun ringte også noen uker senere for å sette opp en ny time fordi det var noen knuter (?? Idk) som hun ville se på. Jeg fortalte henne hva jeg mente om måten hun håndterte undersøkelsen på, og jeg var ikke sint eller sur. Jeg sa bare at hun burde snakka annerledes med meg når hun visste hva jeg hadde vært gjennom. Hun mente hun gjorde jobben sin. Så jeg klarte ikke å sette opp en ny time…

Jobben hennes er å undersøke at indre og ytre kjønnsorganer er friske, ikke å grave etter detaljer i hva du har vært utsatt for. Til det har man politi. En legetime er ikke et avhør, og legen burde forstå at man gjerne blir ekstremt trigget av å snakke om overgrepene, noe som øker sannsynligheten for panikkangst, kvalme og oppkast, dissosiering eller andre voldsomme reaksjoner som gjør det vanskelig for legen å gjennomføre undersøkelsen.

• Nyttig 1
Skrevet
Samfunnsengasjert skrev (2 minutter siden):

Jobben hennes er å undersøke at indre og ytre kjønnsorganer er friske, ikke å grave etter detaljer i hva du har vært utsatt for. Til det har man politi. En legetime er ikke et avhør, og legen burde forstå at man gjerne blir ekstremt trigget av å snakke om overgrepene, noe som øker sannsynligheten for panikkangst, kvalme og oppkast, dissosiering eller andre voldsomme reaksjoner som gjør det vanskelig for legen å gjennomføre undersøkelsen.

Akkurat. Jeg tok sobril på do rett før undersøkelsen, fordi jeg da var livredd etter det lille avhøret hennes. Og ja, hyperventilerte og dissosierte gjennom det hele. 

Jeg har hørt fra andre at de har hatt bedre erfaring med å gå til menn fordi de viser en annen type respekt og må være veldig forsiktig for å ikke bli misforstått og tatt for å være ufin. Vet ikke om jeg kan klare det selv, men ja.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Akkurat. Jeg tok sobril på do rett før undersøkelsen, fordi jeg da var livredd etter det lille avhøret hennes. Og ja, hyperventilerte og dissosierte gjennom det hele. 

Jeg har hørt fra andre at de har hatt bedre erfaring med å gå til menn fordi de viser en annen type respekt og må være veldig forsiktig for å ikke bli misforstått og tatt for å være ufin. Vet ikke om jeg kan klare det selv, men ja.

Fullt forståelig ❤️

Jeg har vært i politiavhør, og hadde på ingen måte klart å hoppe i gynekologstolen rett etter. Det tror jeg ingen ofre for overgrep hadde klart uten store reaksjoner.

Denne legen burde ikke vært lege. Hun er åpenbart inkompetent og har null befatning om og innsikt i hva det vil si å bli utsatt for overgrep. Har du vurdert å klage til Statsforvalteren?

Jeg anser dette som grovt, da det virker som hun mer var ute etter å tilfredsstille sin egen nysgjerrighet enn å hjelpe deg. Hvis intensjonen var å avdekke triggere for å ikke trigge deg ytterligere under undersøkelsen, så kunne hun spurt om det. Er det noe spesielt som trigger deg som du ønsker at jeg skal unngå/være obs på? "Ja, jeg ønsker f.eks ikke at du hviler hånda på låret mitt", osv, og så kunne man fått en konstruktiv samtale om hvordan gjøre undersøkelsen best mulig. Hun trengte ikke å vite hva som hadde skjedd, bare hva hun måtte ta hensyn til for å gjøre opplevelsen bedre for deg. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...