Gå til innhold

Gutt begikk drap som 14-åring ser det ut som. Fikk han ingen straff?

Topsi

Anbefalte innlegg

For her ifølge NRK Sørlandet er han pågrepet for vold mot kjæresten. 

Er det noen som vet hva som skjedde i denne saken? Er det slik at hvis noen under 15 år dreper, så slipper de fri? Tenker dette kan bli relevant ift de jentene som driver med vold

Screenshot_20230901-233349_Chrome.jpg

Endret av Topsi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han som drepte Alma Gabriela er en fri mann igjen. Han ble sluppet ut for en stund siden, dessverre.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsengasjert skrev (1 minutt siden):

Han som drepte Alma Gabriela er en fri mann igjen. Han ble sluppet ut for en stund siden, dessverre.

Mindre enn 8 års fengsel for å drepe et barn, og på an igjen med vold. Så tragisk....

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 minutt siden):

Mindre enn 8 års fengsel for å drepe et barn, og på an igjen med vold. Så tragisk....

Ja, hvem er overrasket egentlig? Dessverre har Norge en altfor naiv holdning til forbrytere. Dette kunne vært unngått hadde politiet hatt litt mer vett.

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Topsi skrev (Akkurat nå):

Takk for info. Dette er jo bare helt vanvittig.....

Det er kun i Norge dette hadde skjedd. Hadde det vært i USA, så hadde han antagelig fått livstidsdom.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsengasjert skrev (19 timer siden):

Det er kun i Norge dette hadde skjedd. Hadde det vært i USA, så hadde han antagelig fått livstidsdom.

Jeg ville ikke gitt et barn en livstidsdom, men et opphold på barnevernsinstitusjon for å ta et barneliv høres ikke tilstrekkelig ut. Og ifølge denne nye saken var det ikke det heller.

Endret av Topsi
Autocorrect
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gitt et barn en livstidsgaranti, men et opphold på barnevernsinstitusjon for å ta et barneliv høres ikke tilstrekkelig ut. Og ifølge denne nye saken var det ikke det heller.

Ikke? Det er helt utenkelig for deg at barn også kan være psykopater?

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som overrasker meg er at denne karen har fått seg kjæreste. Kriminalregister nå! 

Anonymkode: 52046...c16

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke? Det er helt utenkelig for deg at barn også kan være psykopater?

Jo, jeg tror barn kan være psykopater, men på ettellerannet tidspunkt, tenker jeg man må få en sjanse, den sjansen kom altfor fort.for denne fyren, han burde sittet fengslet til ihvertfall 25-30 år, når menn er mindre impulsive

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det som overrasker meg er at denne karen har fått seg kjæreste. Kriminalregister nå! 

Anonymkode: 52046...c16

Ingenting sjokkerer meg når det gjelder enkelte kvinner (og menn..) Blir som han som drepte ungdomskjæreste sin. Satt inne, og ble av psykiaterne sett på som rehabilitert. Han fikk seg samboer etter endt soning. En kvinne med en datter. Hva skjedde? Jo, han voldtok og kvalte 11-åringen. Hvem faen flytter sammen med en drapsdømt mann, og drar med seg ungene inn i galskapen... 

• Liker 23
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (2 minutter siden):

Ingenting sjokkerer meg når det gjelder enkelte kvinner (og menn..) Blir som han som drepte ungdomskjæreste sin. Satt inne, og ble av psykiaterne sett på som rehabilitert. Han fikk seg samboer etter endt soning. En kvinne med en datter. Hva skjedde? Jo, han voldtok og kvalte 11-åringen. Hvem faen flytter sammen med en drapsdømt mann, og drar med seg ungene inn i galskapen... 

Igjen, det er kun i Norge dette skjer. Det er et omfattende problem at norsk rettssystem synes synd på kriminelle. "Stakkars, må jo få en ny sjanse, har jo hatt det vanskelig i barndommen må vite". Og når noe nytt skjer så er det litt sånn "åja, det var jo dumt da", men fremdeles ingen som vil ta ansvar for de feilene som er begått.

Det er mer naivitet og korrupsjon enn man skulle tro. Folk flest ser det bare ikke, fordi de er opplært til å stole på myndighetene.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble selv grovt seksuelt misbrukt som barn, og har bedt om beskyttelsestiltak, noe jeg fikk avslag på. Jeg er veldig klar på at hvis noe nå skjer, så er det politiets skyld. De har blitt advart, og alt som måtte oppstå er deres eget ansvar. De kan ikke komme i ettertid og si "det var synd". Det er en situasjon de, brutalt nok,  har tillatt å la skje, så da får de ta konsekvensene av en eventuell anmeldelse til Spesialenheten for tjenesteforsømmelse.

• Liker 2
  • Hjerte 24
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble selv grovt seksuelt misbrukt som barn, og har bedt om beskyttelsestiltak, noe jeg fikk avslag på. Jeg er veldig klar på at hvis noe nå skjer, så er det politiets skyld. De har blitt advart, og alt som måtte oppstå er deres eget ansvar. De kan ikke komme i ettertid og si "det var synd". Det er en situasjon de, brutalt nok,  har tillatt å la skje, så da får de ta konsekvensene av en eventuell anmeldelse til Spesialenheten for tjenesteforsømmelse.

Det er helt vanvittig! Jeg har sett deg skrive tidligere, og at man som offer for grove overgrep ikke skal få beskyttelse er forferdelig!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanvittig! Jeg har sett deg skrive tidligere, og at man som offer for grove overgrep ikke skal få beskyttelse er forferdelig!

"Det er jo lenge siden" ....

Vel. Og de kaller seg forebyggende enhet? Skulle vært omdøpt til "etterpåklokskapens enhet". Ikke mye til forebygging der.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mtp. hvor lite straff man får for alvorlig vold i Norge, og mtp. alt av sånn "true-crime"-fjas jeg hører på - så er det ikke mye bedre andre steder i verden heller, dessverre...  Ikke overasket... 

Det er en gal, gal verden man lever i, og gÆli er det... :paff:

edith : Det var noe som het "fredløs" før i tiden, og det burde det egentlig fortsatt være... 

Endret av AnonymBruker 42
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsengasjert skrev (43 minutter siden):

Huff, så forferdelig❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 time siden):

Barn under kriminell lavalder får ikke fengsel i Norge. Gutten som kvalte den 14 år gamle jenta har bodd på institusjon for voksne i regi av barnevernet disse årene. 

Det triste er at barnevernet i Søgne kommune fikk kritikk av Fylkesmannen for å ha opphevet hjelpetiltakene til gutten står det i VG idag.  Drapet skjedde DAGEN etter at hjelpetiltakene ble opphevet😵

Anonymkode: 25439...9e0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke at vi ikke fengsler mindreårige. (Hvis de er det, alder er ikke alltid så lett å fastsette)

Problemet med Norge er vår ekstremistiske holdning til anonymitet i rettspleien. Det ligger så dypt internalisert i vår kultur at vi ikke stiller spørsmål ved det. Det er litt som russernes forhold til vodka, selvsagt skal vodka med i matpakken, noe annet er ikke aktuelt. 

I land rundt oss har de ikke samme forhold til anonymitet. Man skal ikke lenger enn en fergetur over til Storbritannia før anonymitet er et ikke-tema. Der navngis selv siktede, lenge før de er dømt. Ingen reagerer på det. 

Er virkelig det britiske samfunnet så  forferdelig at vi ikke har noe å lære av dem? Kanskje denne kvinnen kunne tatt et veloverveid valg dersom hun visste hvem hun var i et forhold med. 

Anonymkode: 724f0...d7e

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...