Gå til innhold

Kan deres på 1,5år gå selv eller løper det bort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere gå tur, gå på butikken eller lignende med barnet ved siden av som går med dere, eller løper ungen bare vekk om det får gå selv?

Anonymkode: e719d...170

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt barn på 1,5 år kan gå korte turer selv. Kan gå inne på butikken osv. Ofte går hun helt fint. Hun synes for eksempel det er veldig stas å få gå med liten handlevogn selv.  Tuller hun, eller vi går steder der hun ikke kan gå/løpe selv, ber jeg henne holde meg i hånda. Noen få ganger tuller hun mye, og jeg ender med å bære henne for å unngå at hun løper bort, ødelegger noe, løper ut i veien osv. 

Anonymkode: 5c13c...71b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mitt barn på 1,5 år kan gå korte turer selv. Kan gå inne på butikken osv. Ofte går hun helt fint. Hun synes for eksempel det er veldig stas å få gå med liten handlevogn selv.  Tuller hun, eller vi går steder der hun ikke kan gå/løpe selv, ber jeg henne holde meg i hånda. Noen få ganger tuller hun mye, og jeg ender med å bære henne for å unngå at hun løper bort, ødelegger noe, løper ut i veien osv. 

Anonymkode: 5c13c...71b

Min gjør ikke det, synes det er litt trist at vi enda ikke har gått på tur sammen. Barnet løper bare avsted, i butikken forsvinner det og tar varer, barnet liker heller ikke å sitte i vogna, så der prøver det å komme seg ut hele turen. Det vil bæres, men jeg klarer ikke over 12 kg særlig langt. 

Så det begrenser oss veldig og alle turer som ikke går til lekeplassen blir veldig stressende😢

Skrevet

Da mitt barn var 1,5år gikk jeg IKKE i butikken for å si det sånn. Ikke uten vogn i hvert fall. Den som har skrevet over meg har et ganske ulikt barn fra det jeg hadde😅Barn er forskjellige. I dag er mitt barn rolig, skjønner hvordan man skal oppføre seg i butikken, står i kø osv. Da hun var 1,5 år var vi ikke der i det hele tatt. 

Anonymkode: aa010...6f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da mitt barn var 1,5år gikk jeg IKKE i butikken for å si det sånn. Ikke uten vogn i hvert fall. Den som har skrevet over meg har et ganske ulikt barn fra det jeg hadde😅Barn er forskjellige. I dag er mitt barn rolig, skjønner hvordan man skal oppføre seg i butikken, står i kø osv. Da hun var 1,5 år var vi ikke der i det hele tatt. 

Hvor gammelt er barnet nå?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Min gjør ikke det, synes det er litt trist at vi enda ikke har gått på tur sammen. Barnet løper bare avsted, i butikken forsvinner det og tar varer, barnet liker heller ikke å sitte i vogna, så der prøver det å komme seg ut hele turen. Det vil bæres, men jeg klarer ikke over 12 kg særlig langt. 

Så det begrenser oss veldig og alle turer som ikke går til lekeplassen blir veldig stressende😢

Det kommer. Alle barn er forskjellige. Lekeplassen var min beste venn på den tiden. Nå kan vi gjøre alt mulig sammen. Barnet ditt vil bare utforske verden og bli bedre motorisk. Det blir bedre!

Skrevet

Min er akkurat 1,5 og vi går til lekeplassen og til bilen men ingen andre steder. Og når vi går til lekeplassen må vi ha god tid for det er mye som skal undersøkes på veien og mange andre veier hun vil gå. Lettere å gå til lekeplassen enn hjem da.

Hun er motorisk kjempeflink til å gå også på ulendt terreng (gått fra hun fylte året) men løper i alle retninger og får totalt meltdown og kaster seg hylende i bakken om jeg foreslår å gå en vei hun ikke vil eller om jeg sier vi skal leie når hun ikke vil leie. Må derfor iblant bære for eksempel om vi går til den lekeplassen som er på andre siden av bilvei.

Men vi øver og det går stadig bedre :) Men aldri i verden om jeg orker å ha henne gående selv i butikker for eksempel 😄

Anonymkode: cd7b1...d30

Skrevet

Med yngste gikk det fint. Eldste var søkk borte bare jeg snudde meg. 

Anonymkode: d9c93...a89

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvor gammelt er barnet nå?

Snart 4 år, men har kunnet gå i butikken en god stund. Vi øvde en del. Tok ikke storhandel med barnet. Ble en del korte turer på kafé og butikk for å øve på å stå i kø, ikke pille på varer osv. Et barn på 1,5 år er vanskelig å sette grenser for uten å bli autoritær. Man må heller legge tilrette for gode opplevelser. Fra 2 årsalder kunne vi kommunisere bedre. Fra 3 år kunne vi sitte litt på kafé😅

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Min er akkurat 1,5 og vi går til lekeplassen og til bilen men ingen andre steder. Og når vi går til lekeplassen må vi ha god tid for det er mye som skal undersøkes på veien og mange andre veier hun vil gå. Lettere å gå til lekeplassen enn hjem da.

Hun er motorisk kjempeflink til å gå også på ulendt terreng (gått fra hun fylte året) men løper i alle retninger og får totalt meltdown og kaster seg hylende i bakken om jeg foreslår å gå en vei hun ikke vil eller om jeg sier vi skal leie når hun ikke vil leie. Må derfor iblant bære for eksempel om vi går til den lekeplassen som er på andre siden av bilvei.

Men vi øver og det går stadig bedre :) Men aldri i verden om jeg orker å ha henne gående selv i butikker for eksempel 😄

Kan legge til at hun absolutt løper avgårde helt uten forvarsel og uten tanke på egen sikkerhet. Fort går det og. 

Skrevet

1,5 år er den mest kaotiske tiden. Full fart i beina og null forståelse av farer. Da mine var 1,5 kunne jeg ikke gå på butikken uten å ha dem i vogn eller bæretøy. De fikk bare gå selv på gangveier eller veldig oversiktlige steder hvor jeg lett kunne ta dem igjen. For de løp avgårde. Ut foran biler eller ned bratte trapper hvis jeg ikke hang på dem og stoppet dem fysisk

Det ble enklere når de passerte to år, da fikk de en forståelse av at når jeg brølte stopp, så måtte de stoppe. Og sånn kunne jeg puste litt lettere når de sprang vekk fra meg. For jeg visste at jeg kunne ha litt kontroll, de ville stoppe hvis jeg ropte. Og så nærmere tre år kom også forståelsen av at vi kunne ha det hyggelig på tur sammen, snakke om det vi så rundt oss, barna kunne hjelpe til å finne ting i butikken osv.

Så du må bare puste med magen ts - du er i den fasen akkurat nå hvor det eneste som nytter er å være på inngjerdete lekeplasser. Det kommer andre tider - helt sikkert.

Anonymkode: b6678...5e5

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...