Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest at det skal være bra å trene før frokost, for da tar kroppen av fettlagrene.

Jeg har prøvd dette, men er sulten når jeg står opp og har da så og si ingen energi til å trene.

Klarer max å holde på i 10-15 min før jeg må kaste inn håndkledet.

Treningen er vel ikke mindre effektiv hvis jeg spiser frokost først?

Da holder jeg ihvertfall ut mye lenger.

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Det har jeg også hørt, og det fungerer sikkert for noen. Personlig tror jeg det er bedre å få i seg litt mat først, for da får du opp blodsukkeret og får litt energi som gjør at du holder ut treninga bedre, og får en bedre treningsøkt. Litt mat om morgenen setter i gang forbrenninga også. Det trenger ikke være mer enn en banan og litt drikke for eksempel.

Det at kroppen forbrenner energi fra fettlagrene gjør deg jo ikke automatisk tynnere, det er selvsagt summen av kalorier du inntar minus kalorier du forbrenner som avgjør om du blir tynnere eller legger på deg. Hvor kroppen tar energien fra er helt uvesentlig, så lenge du spiser mindre en du forbrenner vil du ta av deg.

Og det er definitivt viktig å spise mat flere ganger om dagen, ellers vil kroppen fort sette ned forbrenninga, det vil bli slitsomt å trene og det blir vanskeligere å gå ned.

Skrevet

Jeg trener ofte før frokost, men jeg må ha i meg litt før jeg begynner. Pleier å enten hive innpå ei brødskive eller noen rosiner. Uten litt i magen holder jeg ikke lenger enn en liten halvtime før jeg går på halv maskin.

Skrevet
Har lest at det skal være bra å trene før frokost, for da tar kroppen av fettlagrene.

Jeg har prøvd dette, men er sulten når jeg står opp og har da så og si ingen energi til å trene.

Klarer max å holde på i 10-15 min før jeg må kaste inn håndkledet.

Treningen er vel ikke mindre effektiv hvis jeg spiser frokost først?

Da holder jeg ihvertfall ut mye lenger.

Dette er en myte som har blitt mer eller mindre avkreftet etterhvert.

Intensitetsnivået man trener med har mye større innflytelse på hvordan kroppen omsetter energi, enn om man trener på tom mage eller ikke. For sånne som deg og meg som ikke har energi til å trene uten å gi kroppen næring først, vil treninga bli mindre effektiv om vi trener på tom mage. Ikke vil vi forbrenne mer fett heller, tvert imot.

Argumentasjonen til svorne "før-frokost-trenere" har vært at kroppen må hente energi fra fettlagrene når blodsukkerlagrene i kroppen er tomme. Så enkel er nok ikke kroppen laget, den er mye mer komplisert enn som så! Dessuten er muskulatur mer lettomsettelig energi for en kropp med tomme lagre, enn fett. Det er altså stor sjanse for å bryte ned muskulatur og ikke fett, om man trener før frokost. Lytt til kroppen din du!

P.S. Kunne gått nærmere inn på hvordan og hvorfor , mekanismene i kroppen osv. men nå vil jeg hjem! D.S.

Skrevet

En tur i raskt tempo før frokokost er passe trening-vil ikke bryte ned muskelmassen din! Om du ikke klarer trening om morgenen, er det jo ikke noe vits i å gjøre det heller.

Jeg trener morgenøkten 6 ganger i uka og er kjempe fornøyd med det! Jeg har vanligvis energi til å kunne gå opptil en time. Det er ikke bare at du forbrenner mer fett,men du blir også mer våken! Du får også mer ut av dagen...å stå opp 1/2 eller 1 time før du egentlig "skal" blir fort en vane- og du slipper å trene så mye når du er sliten og kommer hjem fra jobb på ettermidagen! :)

men som jeg sa; hvis du merker at du ikke kan trene før frokost, er det jo ikke noe vits i å prøve...Du må kunne gi alt for at det skal bli en optimal økt! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...