Mom4kids Skrevet 1. september 2023 #1 Skrevet 1. september 2023 Har et barn som går siste år i bhg nå og vurderer bhg bytte. I bhg barnet går i er det 10 barn totalt, hvor det kun er 3 skolestartere, resten er 2 åringer. Mitt barn er ikke nær venn med noen av de store og skal heller ikke gå på samme skole som de. Barnet trives greit men det er en del konflikter med de store. Vurderer å bytte til en litt større bhg. Noen tanker?
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #2 Skrevet 1. september 2023 Min erfaring fra å ha jobbet på skole i mange år,er at de barna som kommer fra store bhg er vant til å omgås mange mennesker. Det er en fordel når man begynner på skole,og man ser ofte at de som har gått i en liten bhg kan bli litt overveldet,og bruke lenger tid på å bli trygge. Men det er selvsagt individuelt også.. Når det er sagt,er det kanskje litt sent å bytte nå? Ville nok ha gjort det før bhgåret begynte.. Anonymkode: 93a70...0a5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #3 Skrevet 1. september 2023 Jobber i bhg med de eldste barna og det vi ser gang på gang når det gjelder barn som kommer fra små barnehager/familiebarnehager er at de veldig ofte er veldig langt bak i selvstendighet. Der de andre barna kler på seg selv, smører mat selv, løser konflikter selv må de som kommer fra små barnehager ha mye mer hjelp. I større barnehager er det jo veldig mange flere å spille på og bryne seg på, både på "godt og vondt". De har veldig godt av å lære seg å håndtere konflikter før skolestart, det er ikke like enkelt i små barnehager. Men selvsasgt, enkelte barn passer bedre i små forhold, men de aller fleste har bare godt av litt større forhold før skolestart. Anonymkode: f60be...6a9
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #4 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jobber i bhg med de eldste barna og det vi ser gang på gang når det gjelder barn som kommer fra små barnehager/familiebarnehager er at de veldig ofte er veldig langt bak i selvstendighet. Der de andre barna kler på seg selv, smører mat selv, løser konflikter selv må de som kommer fra små barnehager ha mye mer hjelp. I større barnehager er det jo veldig mange flere å spille på og bryne seg på, både på "godt og vondt". De har veldig godt av å lære seg å håndtere konflikter før skolestart, det er ikke like enkelt i små barnehager. Men selvsasgt, enkelte barn passer bedre i små forhold, men de aller fleste har bare godt av litt større forhold før skolestart. Anonymkode: f60be...6a9 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Min erfaring fra å ha jobbet på skole i mange år,er at de barna som kommer fra store bhg er vant til å omgås mange mennesker. Det er en fordel når man begynner på skole,og man ser ofte at de som har gått i en liten bhg kan bli litt overveldet,og bruke lenger tid på å bli trygge. Men det er selvsagt individuelt også.. Når det er sagt,er det kanskje litt sent å bytte nå? Ville nok ha gjort det før bhgåret begynte.. Anonymkode: 93a70...0a5 Hva mener dere med små barnehager, hvor mange barn går typisk der? Anonymkode: e50a4...117
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #5 Skrevet 2. september 2023 Sønnen min måtte bytte barnehagen før siste året, det var pga flytting men i ettertid var jeg veldig glad for det. Han fikk gått i nye barnehagen i ett år, med mange av de som han skulle på skolen med, og var glad i å komme på skolen sammen med mange venner og bekjente. Overgangen til skolen var stor allikevel, og vanskelig nok for ham som den var - så det var bare bedre at han var så trygg på mange barn. Anonymkode: 09b2c...543
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #6 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva mener dere med små barnehager, hvor mange barn går typisk der? Anonymkode: e50a4...117 Her hvor jeg bor er det to små bhg,og noen større. Fra de små bhg kan det komme tre-fire-fem skolestartere,og kanskje 20 fra den største bhg. Anonymkode: 93a70...0a5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #7 Skrevet 2. september 2023 Vi har byttet fra en liten til en større barnehage. Vi var fornøyd da barnet gikk på småbarnsavdelingen, veldig greit at det er få barn da. I overgangen til stor avdeling så vi imidlertid at barnet ikke fant seg helt til rette sosialt, han ga også uttrykk for å ikke trives. Da byttet vi til en stor barnehage med flere barn. Nå stortrives han og har mange han leker med. Men det var og barn som byttet over til den lille barnehagen for å gå på stor avdeling der, så det kommer jo gjerne an på hvordan barnet er Gikk først i en barnehage med totalt 20 barn. Går nå i en barnehage med litt over 100 barn. Anonymkode: 4347f...308
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #8 Skrevet 2. september 2023 Jeg ville byttet. Det er bra å ha mange å spille på når man begynner på skolen, og vennene fra barnehagen holder gjerne sammen på skolen også. Og motsatt: de som ikke leker sammen i barnehagen leker heller ikke sammen på skolen. Sånn har det vært med mine barn iaf 😊 Anonymkode: 9fb47...35a 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #9 Skrevet 3. september 2023 Med små barnehager mener jeg at det er færre enn 5 på samme alder. Anonymkode: f60be...6a9
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #10 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (På 2.9.2023 den 0.19): Jobber i bhg med de eldste barna og det vi ser gang på gang når det gjelder barn som kommer fra små barnehager/familiebarnehager er at de veldig ofte er veldig langt bak i selvstendighet. Der de andre barna kler på seg selv, smører mat selv, løser konflikter selv må de som kommer fra små barnehager ha mye mer hjelp. I større barnehager er det jo veldig mange flere å spille på og bryne seg på, både på "godt og vondt". De har veldig godt av å lære seg å håndtere konflikter før skolestart, det er ikke like enkelt i små barnehager. Men selvsasgt, enkelte barn passer bedre i små forhold, men de aller fleste har bare godt av litt større forhold før skolestart. Anonymkode: f60be...6a9 Jobber selv i bhg og har aldri opplevd det dere skriver Anonymkode: be637...ab7
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #11 Skrevet 4. september 2023 Jeg vil si at det kommer veldig an på barnet. For jeg har sett flere ganger at barnehage bytte kan oppleves veldig tøft for enkelte barn. De kommer fra en barnehage, som de er trygge i på både barn, voksne og sin plass. Det å komme fra en liten barnehagen og til en stor barnehage er ikke bare bare alltid. Jeg har sett flere ganger at det å bytte barnehage siste året, kan by på endel utfordringer. Jeg ville gjort det tidligere og ikke det siste året. Pedleder på 13 året… Anonymkode: acee6...0ca
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #12 Skrevet 4. september 2023 Har du mulighet til å bytte bhg da? Har barnet ditt lyst til å bytte? Det er kanskje kjedelig å gå i en bhg med så få på sin egen alder og de er ikke venner engang? Jeg ville tatt sjansen og byttet. Mitt barn gikk siste året i ny bhg pga flytting. Var litt tøft det første halve året, men så gikk det seg til. Anonymkode: 78da6...da2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå