AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #1 Skrevet 1. september 2023 Hei! Jeg jobber i hjemmesykepleien som sykepleier. Jeg elsker yrket, men ikke arbeidsmiljøet. Jeg er vandt med å faktisk jobbe fra vakten starter, ta en halvtime pause og så jobbe videre. Når jeg har ledig tid så finner jeg alltid noe å gjøre. Jeg forstår at alle er ikke lagt slik, men; Kollegane mine sitter gjerne og drikker kaffe i 45 minutter etter vakten har startet og prater bare om private ting. Jeg skulle ønske vi diskuterte mer faglige ting, men det er ikke så interresant å prate om.. Det er mye som kan bli evaluert, men det blir aldri prioritert pga latskap. Hvis det kommer alarmer så er det mer «ork» enn å føle på en selvfølge å svare de. Hvis jeg gjør aktiviteter med brukerne uten at det står på arbeidsplanen, f.eks kjøretur eller lage mat sammen, så lurer de på hvorfor jeg gidder. Jeg har nå prøvd ut 3 ulike arbeidssteder innenfor helse og omsorgssektoren over 10 år og føler at jeg enda ikke har funnet noen som matcher min arbeidsmoral. Så derfor vurderer jeg å omskolere meg. Så hvor tror dere at det er forventninger fra arbeidsgiver om gode resultater? Kan forestille meg noe innen finans, men nå har jeg bare prøvd ut helse- og omsorgssektoren. Anonymkode: 7483c...12c 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #2 Skrevet 3. september 2023 Jeg tror i alle fall du skal unngå jobber i stat og kommune. Kanskje yrker med et konkurranseaktig preg? Anonymkode: 9f671...828 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #3 Skrevet 3. september 2023 Helse og omsorg er vel sektoren med desidert lavest arbeidsmoral. Offentlig sektor generelt tiltrekker seg latinger, men helse og omsorg er bare helt ekstremt... Alle er sykemeldt i hytt og pine og ingen bryr seg om andre enn seg selv og sine rettigheter. Sine plikter driter mange i ser det ut til Anonymkode: 11b45...03a 4 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #4 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg tror i alle fall du skal unngå jobber i stat og kommune. Kanskje yrker med et konkurranseaktig preg? Anonymkode: 9f671...828 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Helse og omsorg er vel sektoren med desidert lavest arbeidsmoral. Offentlig sektor generelt tiltrekker seg latinger, men helse og omsorg er bare helt ekstremt... Alle er sykemeldt i hytt og pine og ingen bryr seg om andre enn seg selv og sine rettigheter. Sine plikter driter mange i ser det ut til Anonymkode: 11b45...03a Imponerende at dere besitter inngående kunnskap om absolutt alle etater i det offentlige og arbeidsmoralen i disse. Eller, nei. Dere fremstår som forutinntatte og kunnskapsløse. Anonymkode: 9df1d...430 4
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #5 Skrevet 3. september 2023 Har selv jobbet i hjemmetjenesten og har opplevd noe lignende hendelser. Men jeg tenker at det ikke trenger å komme i konflikt med høy arbeidsmoral. Det en tar tid i arbeidshverdagen på å snakke med kollegaer om andre ting enn selve jobben er nok for de fleste gunstig siden det kan fremme et godt arbeidsmiljø. Videre kan et godt arbeidsmiljø gjøre at de ansatte er mer effektive, trives bedre og holder seg i jobb. Blir litt for enkelt å slå ned på at de har dårlig arbeidsmoral fordi de tar noen min ekstra med pause. Innen helse er det godt å kunne koble ut litt da vi store deler av dagen står i svært krevende situasjoner. Anonymkode: 150d1...d20 1
Knirke Skrevet 3. september 2023 #6 Skrevet 3. september 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Imponerende at dere besitter inngående kunnskap om absolutt alle etater i det offentlige og arbeidsmoralen i disse. Eller, nei. Dere fremstår som forutinntatte og kunnskapsløse. Anonymkode: 9df1d...430 De er jo inne på noe, da... I det offentlige er det liten eller ingen konkurranse. Jobben er så trygg og stillingsvernet er så sterkt at det er omtrent umulig å få sparken hvis man ikke stjeler eller møter opp full på jobben. Kvinnedominerte yrker har også en tendens til å opphopning av "kjerringer" som syter og klager, og adferden blir selvforsterkende når de sitter sammen og begynner å sladre istedenfor å jobbe. Har ikke jobbet innenfor helse selv, men har sett det på andre arbeidsplasser. TS: Finn deg et ungt miljø der det er fokus på prestasjoner, og som har en god blanding av kvinner og menn. 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #7 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Helse og omsorg er vel sektoren med desidert lavest arbeidsmoral. Offentlig sektor generelt tiltrekker seg latinger, men helse og omsorg er bare helt ekstremt... Alle er sykemeldt i hytt og pine og ingen bryr seg om andre enn seg selv og sine rettigheter. Sine plikter driter mange i ser det ut til Anonymkode: 11b45...03a Helt enig, deler samme oppfatning. At legene ikke får forbud og påpakk for hyppige og kroniske sykmeldinger av helsepersonell er utenfor min fatteevne. Man får lange sykmeldinger for «vondt i hodet», «vondt i tåen», «vondt i albuen» altså.. Det er helt utrolig. Tipper dog helsepersonellet begrunner det i «psykiske vansker». Enten bullshit og latskap, eller så er det en overvekt av psykisk syke som velger helse og omsorg. Anonymkode: aff03...2b6 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #8 Skrevet 3. september 2023 Og til TS, velg noe privat om du ønsker god arbeidsmoral i ploms. Anonymkode: aff03...2b6 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #9 Skrevet 3. september 2023 Da har du bare vært uheldig med arbeidsplassen. Her jeg jobber i hjemmesykepleien er vi genuint opptatt av brukerene våre, og jobber målbevisst for å ha en tjeneste av ypperste kvalitet. Å snakke med kollegaer i pausen og før dagen starter gjør vi og, og på fritiden. Et godt sosialt miljø gjør det trivelig, og lettere å stå i tidvis svært krevende situasjoner og jobbe under stort tidspress. De over her som mener folk som jobber innen helse er late, kan ta seg en bolle. Samt bli med oss på jobb en dag. Når man velger å stå i et yrke med ugunstige arbeidstider, lønn som ikke er noe å juble for og har tunge fysiske og psykiske situasjoner å stå i nærmest daglig - da er man ikke lat, man er det motsatte. Anonymkode: 7594d...f6e 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #10 Skrevet 3. september 2023 Så rart. Hjemmesykepleien her, og "full fart" hele vakta.. Det er ikke et minutt til overs! Anonymkode: 6f789...a69 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #12 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Helt enig, deler samme oppfatning. At legene ikke får forbud og påpakk for hyppige og kroniske sykmeldinger av helsepersonell er utenfor min fatteevne. Man får lange sykmeldinger for «vondt i hodet», «vondt i tåen», «vondt i albuen» altså.. Det er helt utrolig. Tipper dog helsepersonellet begrunner det i «psykiske vansker». Enten bullshit og latskap, eller så er det en overvekt av psykisk syke som velger helse og omsorg. Anonymkode: aff03...2b6 Ja, legene har et ansvar for å forvalte deler av folketrygden - et ansvar jeg har inntrykk av at mange skulle vært foruten. Men å motbevise subjektive plager som ikke kan måles er en nesten umulig oppgave, og å ta denne kampen kan gjøre en til offer for offentlige gapestokker som Legelisten etc. Til spørsmålet i tråden: TS, finn deg en attraktiv jobb som mange ønsker seg. Konkurranse virker stort sett skjerpende på arbeidsmoralen. Hva med dagtidsstillinger på poliklinikk etc, som hvertfall der jeg jobber anses som attraktivt. Anonymkode: ed763...d0d 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #13 Skrevet 3. september 2023 Vi hører stadig hvor travelt det er i hjemmetjenesten, de løper skoa av seg, har ikke tid til å snakke med pasientene og blir sykemeldte for de er utslitt. Så blir det innført 12 timersvakter og det er visst helt topp. Jeg kunne aldri jobbet 12 timer i min jobb på fast basis. Anonymkode: dbe73...6de
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #14 Skrevet 3. september 2023 Advokat med provisjonslønn👌 Anonymkode: b9370...6e9
Kokeplate Skrevet 3. september 2023 #15 Skrevet 3. september 2023 Steder der jobben du gjør finansieres direkte av kunder, og de samtidig har muligheten til å følge med på arbeiderne.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #16 Skrevet 3. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Advokat med provisjonslønn👌 Anonymkode: b9370...6e9 Ja, er vel generelt jobber hvor man jobber på provisjon og bonus man finner de mest produktive arbeidstakerne. Samtidig så er det også inventiv til å fremstille seg selv som mer produktiv man er ved å f.eks fakturere for flere timer enn man faktisk jobber. Anonymkode: df082...718
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #17 Skrevet 3. september 2023 Knirke skrev (33 minutter siden): De er jo inne på noe, da... I det offentlige er det liten eller ingen konkurranse. Jobben er så trygg og stillingsvernet er så sterkt at det er omtrent umulig å få sparken hvis man ikke stjeler eller møter opp full på jobben. Kvinnedominerte yrker har også en tendens til å opphopning av "kjerringer" som syter og klager, og adferden blir selvforsterkende når de sitter sammen og begynner å sladre istedenfor å jobbe. Har ikke jobbet innenfor helse selv, men har sett det på andre arbeidsplasser. TS: Finn deg et ungt miljø der det er fokus på prestasjoner, og som har en god blanding av kvinner og menn. Jeg er altså ikke lat selv om jeg valgte å gå over til en stilling i den offentlige tannhelsetjenesten. Den etaten har etterhvert også blitt kvinnedominert, men ingen hos oss har tid til å sitte og klage og sladre. Timebøkene på vår klinikk er helt fulle to måneder frem i tid, og det er ikke fordi vi jobber sakte eller setter opp alt for lang til pr. pasient. Det er fordi vi har for mange pasienter i forhold til behandlere. Sykdom har vi lite av. Så å generalisere og bidra til ytterligere stigmatisering av samtlige offentlig ansatte ved å fremstille dem som late og kaffedrikkende slubberter, vitner om dårlige holdninger og lav kunnskap. Så vidt meg bekjent er det ikke noen kapitler eller paragrafer i Arbeidsmiljøloven som sikrer offentlig ansatte et særskilt stillingsvern mtp oppsigelse som ikke ansatte i det private ikke innehar. Anonymkode: 9df1d...430 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #18 Skrevet 3. september 2023 Intensiv. Anestesi. Operasjon Anonymkode: d7ef2...d9c
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #19 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Helt enig, deler samme oppfatning. At legene ikke får forbud og påpakk for hyppige og kroniske sykmeldinger av helsepersonell er utenfor min fatteevne. Man får lange sykmeldinger for «vondt i hodet», «vondt i tåen», «vondt i albuen» altså.. Det er helt utrolig. Tipper dog helsepersonellet begrunner det i «psykiske vansker». Enten bullshit og latskap, eller så er det en overvekt av psykisk syke som velger helse og omsorg. Anonymkode: aff03...2b6 Eller så blir man faktisk psykisk syk av helseyrkene som overhode ikke er helsefremmende! Anonymkode: b84a3...ed6 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #20 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Så rart. Hjemmesykepleien her, og "full fart" hele vakta.. Det er ikke et minutt til overs! Anonymkode: 6f789...a69 Begynner å bli noen år siden jeg jobbet i hjemmesykepleien som assistent, men det var sånn som du beskriver… Absolutt ikke som TS beskriver! Fullt program hele dagen. Ikke tid til skravling, annet enn i matpausen på 30 minutter. Anonymkode: 92c45...c8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå