Gå til innhold

Alltid dårlige epler på epletrærne!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to epletrær i hagen, ingen anelse om type epler eller hvor gamle trærne er. Vi har bodd her i snart fem år, og det har alltid vært små epler som enten bare ramler i bakken, eller råtner på kvist før de er modne.

I våres trimmet jeg trærne for første gang, for vår del, i håp om at det kunne hjelpe noe, men nei. Bakken er full av råtne eplekart og små epler, og de som er igjen er forferdelig stygge. Ser at mange henger to og to tett sammen, og at det i midten av disse blir dårlig og råtner. 

Hva kan gjøres for å prøve å få litt ordentlig med epler snart? Tror jeg ser kanskje maks 3-4 epler i toppen innimellom som kan se ut som de er spiselige.

Anonymkode: 7d1f9...8fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig soppsykdom? 

Ville trimmet det skikkelig. Les deg opp på beskjæring av epletrær. Avstand mellom hvert eple bør vær på min 5cm. Plukk av småkart etthvert som de vokser til. 

Anonymkode: aaabb...ef7

Skrevet

Gjødsel og kalk

Anonymkode: b5869...29c

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Gjødsel og kalk

Utdyp gjerne?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Utdyp gjerne?

Det kan være at det er for lite næring i jorda og at jorda rundt trærne dine er for sur. Da trengs det tilskudd for å få god vekst.
Så kan det være lurt å ta litt ned på mengden epler på trærne, knip av ett av eplene der de henger tett sammen. Få hjelp av gartner/hagekyndig til beskjæring.  Unge trær bruker litt tid før de bærer for fullt, mens gamle trær kan trenge litt hjelp. 

Skrevet

Når du ser karten komme neste år, så må du tynne eplene. La de som får mest sol på hver kvist stå igjen, og sørg for at det er god plass mellom hvert eple. 

Anonymkode: 29f67...61d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...