Gå til innhold

Orker ikke å pøbel sønnene til svigerinnen min så ofte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en svigerinne (søstera til mannen min) som er nyskilt, med to barn på 10 og 4 år. Hun er utdannet sykepleier og jobber på institusjon, der hun er nødt til å ta 2-3 kveldsvakter i uka, samt jobbe hver 3.helg. Dette er helt standard sykepleier turnus. Min mann har sagt ja til at vi passer ungene hennes de gangene hun har kveldsvakt og i helgene, og det er helt grusomt. Eldstemann svarer frekt, er uhøflig og ekstremt ugrei. Det er som om han mobber meg, utrulig ugrei å være med, og kompisene hans er enda verre. Han har innimellom kompisene på besøk, de bor i samme nabolag som oss, og de virker som en gjeng med mobbere alle sammen. De har språkbruk som får meg til å grøsse, jeg har aldri hørt unger snakke sånn til voksne eller hverandre. Jeg føler meg utilpass i mitt eget hjem, når de er her. Og de er her 2-3 kvelder i uka. 

4 åringen hennes er likedan, han er typen som kan dytte, spytte og slå vilt rundt seg. Vår 3 åringen er redd han og henger på meg som en klegg når han er her. 

Svigerinnen min har ingen andre som kan passe ungene hennes. Svigerforeldrene bor i utlandet og min mann er det eneste søskenet hun har. Jeg har inntrykk av at hun har få rundt seg, og det forstår jeg, hun er ikke veldig trivelig å være med. Jeg forstår hvor barna hennes får holdningene sine fra, jeg er selv redd for å ta opp ting med henne.  

Min mann som har lovet dette til søsteren sin slipper billig unna, fordi han jobber selv en del kvelder, turnusarbeider han også. Og han er stort sett ikke hjemme når disse barna er hos oss. Jeg snakket med mannen min nå om at dette ikke går, jeg blir så sliten og frustrert av dette her. Bare i går kveld ble jeg kalt «jævla fitte hore» av eldstemann, når jeg ba han dempe spillingen litt fordi jeg måtte legge de to minste. Det var etter at han og 3 kompiser hadde lagd prompelyder og latt som jeg prompa, ledd av meg og snek seg opp på soverommet vårt og så igjennom undertøyet mitt. Og sa «Har du på dette når du puler onkel?» Tok frem en blonde BH og en truse fra skuffen. De bare ler av meg når jeg ber dem skjerpe seg å gå ut av soverommet. Dette pågår selvsagt mens minstemann herjer i etasjen under og jager vår 3 åring rundt. Dette er en typisk kveld de er hos oss.

Da jeg fortalte svigerinne dette ved henting sa hun at jeg måtte tåle litt, og at de er bare barn. Makan til «hårsårhet» måtte jobbe med å bygge relasjoner til gutta. 

Men jeg greier ikke mer! Jeg er i full jobb selv og har min egen 3 åring  å passe hver kveld, jeg fikser ikke to pøbel barn oppå der igjen. Jeg beklager, men jeg fikser ikke dette mer. Sa til mannen min at jeg tar med meg min sønn til mine foreldre i helga og er der til søndag. Han kan få passe de to gutta alene i helga, til dette svarte han at jeg er barnslig som ikke tåler mer og at stakkars gutta bare er usikre pga skilsmissen. Og at han ikke kan passe gutta fordi han skal også jobbe denne helga. Altså jeg aner ikke hvorfor de er slik eller hva er bakenforliggende årsak til deres ufyselige oppførsel, men jeg FIKSER IKKE den trakasseringa i mitt eget hjem mer. Sa at han får ordne det på ett vis, men jeg kan ikke dette mer. Jeg fikser ikke å bli trakassert på den måten! Og det gratis 2-3 ganger i uka! Dette har pågått i 3 uker nå og nå er min grense nådd! Sorry! Mannen sier at jeg må hjelpe søstera hans fordi hun har ingen andre, mannen er helt ute av bilde, han flyttet tilbake til hjemlandet og betaler ikke bidrag. Svigerinna mi er avhengig av jobben for å kunne holde på leiligheten, hun sier at hun må jobbe turnus, og får ikke bytta vekk kveldsvakter. Sykepleierstillinger uten turnus er visst kjempevanskelig å få. 

Jeg sier nei, og vil ikke dette. Her må jeg faktisk ta vare på meg selv og kan ikke utsette meg for daglig trakassering. Dette går for hardt utover mitt eget ved og vel. Hva hadde du gjort i min situasjon? Er jeg for hard her? 

Anonymkode: eea31...c05

• Liker 4
  • Hjerte 25
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

*orker ikke å passe pøbel sønnene til svigerinna mi så ofte» 

• Liker 3
Skrevet

Mannen din får nesten bytte jobbvakt sånn at han passer på dem. Han kan ikke bare pålegge deg dette når du ikke var enig. Hvordan er barna (særlig den eldste) mot han? Kan han kanskje snakke med dem og få dem til å oppføre seg bedre?

Anonymkode: 7503d...2a9

• Liker 16
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg hadde sendt kompisene hjem og tatt en alvorsprat med 10 åringen. Ingen besøk når han oppfører seg sånn. Du må være sjefen! 

Anonymkode: 639e0...a1b

• Liker 28
  • Nyttig 6
Skrevet

Dette går ikke an, IKKE la deg bruke her! Virkelig ikke rart du setter ned foten. IKKE gi deg! Ta med deg barnet sitt vekk når mannen har sagt ja til å passe, så får han fikse det selv. 

Det er greit man kan hjelpe familie av og til, men ikke slik at man sliter seg ut. 
Din svigerinne er selv ansvarlig for sitt liv og hennes barn. Ikke din feil hvis hun ikke kan beholde leilighet og jobb.. det får hun nesten finne ut av selv! 

Ikke gi deg på dette!! 

Anonymkode: 34368...19a

• Liker 19
Skrevet

Veldig spesielt at mannen sier ja på dine vegne, at du må slite med disse ungene. Hadde klikka! Og eldste behøver vel ikke ha besøk av kompiser når de er hos dere. Da får de være ute eller hjemme hos kompisene tenker jeg. 

Og selvfølgelig at mannen din, onkel til barna, passer disse dritt ungene selv.

Anonymkode: b212d...8b9

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette er faktisk hårreisende! Og sjokkerende reaksjon av svigerinnen din!! Det du opplevde er ikke normalt i det hele tatt, men heller ikke merkelig tatt i betrakting reaksjonen til svigerinnen din. 

Neste gang sender du hjem kompisene hans. Du skal overhodet ikke finne deg i dette. Og selvsagt får han ikke game når han oppfører seg på den måten. Dessuten må bare mannen din være hjemme, det er han som har sagt ja til dette, ikke du. Blir svigerinnen din sur for at du setter sønnene hennes på plass og oppdrar de til å bli skikkelig folk, så får hun finne annen barnevakt.  Eventuelt finne seg annen jobb. 

Jeg er også enslig mor, og måtte finne dagtidjobb. Selvsagt er det mer lukrativt økonomisk å jobbe turnus, men det lar seg gjerne ikke kombineres med å være enslig mor.  

Anonymkode: cd888...ed3

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet

TS skal ikke gjøre noe som helst, det skal mannen hennes som er biologisk onkel til to uoppdragne unger. Mannen, søstera og ungene trenger en real oppvekker. Det er HAN som har sagt ja til å være barnevakt, ikke du. 

Hadde jeg vært deg, TS, hadde jeg dratt til foreldrene hver gang ungene skal innom. Det er opp til svigerinna di og din mann å finne ut av dette selv. Mannen din har jo null respekt for deg og han kommer aldri til å få det heller før du setter deg selv i respekt. 

Du skal i alle fall gi faen i at dette skaper trøbbel for dem i helga. Dra til dine foreldre med god samvittighet! 

Anonymkode: 692b1...fd1

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Si at hun får klare seg selv. Det er ditt hjem. Kvinn deg opp.

Anonymkode: 489a0...891

• Liker 6
Skrevet

Herregud, ts! Dette er jo HELT drøyt. At du har hatt det sånn i tre uker er uakseptabelt. Det er selvfølgelig ingen som kan pålegge deg å være ufrivillig barnevakt flere ganger i uka… si nei. Jeg hadde ikke orket å hatt de hus om mannen var hjemme hele tiden heller. Svigerinne må få seg ny jobb. Eller leie barnevakt av noen andre. 

om ungene uansett skulle kommet på besøk en gang i blant må du sette deg selv i respekt. Hvorfor er det venner på besøk? Si nei. Hvorfor lar du ungene gå over alle grensene dine? Send de ut. Drittunger kan leke ute. 

Anonymkode: af9d3...11e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Herregud, ts! Dette er jo HELT drøyt. At du har hatt det sånn i tre uker er uakseptabelt. Det er selvfølgelig ingen som kan pålegge deg å være ufrivillig barnevakt flere ganger i uka… si nei. Jeg hadde ikke orket å hatt de hus om mannen var hjemme hele tiden heller. Svigerinne må få seg ny jobb. Eller leie barnevakt av noen andre. 

om ungene uansett skulle kommet på besøk en gang i blant må du sette deg selv i respekt. Hvorfor er det venner på besøk? Si nei. Hvorfor lar du ungene gå over alle grensene dine? Send de ut. Drittunger kan leke ute. 

Anonymkode: af9d3...11e

Jeg kan ikke sende unga ut fordi 4 åringen ikke greier seg selv.  10 åringen er så ille at han ikke får lov å være i skolegården etter skoletid, han lager mye kvalm der og skolen vil ikke ha unger der uten tilsyn. 10 åringen kan dra å sparke fotball etter kl.1700 i ballbingen som tilhører skolen, men det er sjeldent han gjør det. Han vil helst sitte å spille hjemme. Kompisene og 10 åringene hører ikke på meg, jeg måtte nesten true med politiet for å få dem til å gå her om dagen. 

• Liker 1
Skrevet

Har mannen din sett hvordan de oppfører seg? Her hadde jeg glatt satt på video/lydopptak og vist det til mannen (og svigerinna). Så sier du at det er uakseptabelt at DERES barn skal vokse opp med de to «forbildene» der. Og må også si det er hinsides luksus å ha gratis barnevakt 2-3 ganger i uken OG hver 3.helg, det sier seg selv at det ikke er bærekraftig på sikt.

Og du kan faktisk kreve at din mann tar hoveddelen av denne barnepassen når det 1) er hans søster og 2) det er han som har tilbudt det

Svigerinnen din må enten betale noen for pass eller bytte jobb. Dere kan evt kanskje strekke dere til å sitte sovende barnevakt om hun begynner å jobbe natt.

Og de ungene er det bare å begynne kreve respekt fra. Hadde hevet ut kompisene til den eldste og hatt en ekstrem alvorsprat med ham, gjerne sammen med din mann.

Anonymkode: c85db...55e

• Liker 21
Skrevet

Jeg støtter deg 100 %! Dra til foreldrene dine, så får mannen din og hans søster finne ut av det.

Slik skal ikke du og ditt eget barn ha det i sitt eget hjem! Dette vil jo pågå over flere år om du ikke setter ned foten!

Mannen din får velge mellom deg og å stille opp for sin søster. Du kan til nød gi det en sjanse til om han er hjemme og tar alt ansvaret for søsterens barn, så du kan ta sønnen deres. Kanskje han kan sette de på plass? Men jeg hadde under ingen omstendigheter stått i det, og aller minst fratatt min egen sønn trygghet i eget hjem.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Bare dra, dette blir for dumt. Ender barna da opp uten tilsyn så er det barnevernsvakta

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde glatt meldt denne svigerinnen til barnevernet! Hun trenger jo åpenbart hjelp med ungene når de oppfører seg slik!

Anonymkode: 337da...544

• Liker 16
  • Nyttig 6
Skrevet

Har ikke barna en far de kan være hos?

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes virkelig synd på deg! Både mannen din og svigerinne utnytter deg som barnevakt! Virker ikke som de har spesielt lyst til å være med barna selv… 

• Liker 5
Skrevet

Mannen din får værsågod være i huset til søstra 3 dager i uken med ungene. 

Søsteren kan selvsagt ikke jobbe turnus som alenemor til en 4åring. Skal dere koordinere alle ferier åresvis fremover også? 

Hvis mannen din må kjenne på konsekvensene vil han nok gjøre noe med det. Nå slipper han jo

Anonymkode: 91917...5e3

• Liker 7
  • Nyttig 7
Skrevet

Enkel løsning. Si nei.

Anonymkode: 489a0...891

• Liker 2
Skrevet

Skjønner godt at du setter foten ned. Disse får mannen din passe så får han se....hadde dratt bort HVER gang så får han kjenne på det litt. Utrolig respektløst av mannen din å si ja på dine vegne til noe så omfattende. Oppførselen til eldste er skikkelig ugreit og at både søsteren din og mannen sier du må tåle mer? 😱 sykt provoserende. Støtter deg i grensesetting asap.

Anonymkode: 7f0c3...b83

• Liker 4
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...