AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #1 Skrevet 1. september 2023 Har vært tre dager på reise med jobben, og en nabo passet katten som er 6 måneder. Hentet henne isted og synes hun er litt slapp. Ringte naboen som sa at hun hadde spist på monstera planten hennes den første dagen. Hun visste ikke at den var giftig, og katten har lekt mye, spist, drukket og gått på do. Kan katter få symptomer på forgiftning flere dager senere? Ringte dyrlegevakt som mente jeg kunne vente og se, siden hun ikke har kastet opp...men er bekymret likevel. Hun vil bare sove nå, men spiser. Hjelp Anonymkode: abb64...ec4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #2 Skrevet 1. september 2023 Hun er sikkert sliten og glad for å ære hjemme. Anonymkode: 5b4b6...40f 6 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #3 Skrevet 1. september 2023 Om noen andre hadde skulle passe katten min hjemme hos seg, så vil jeg se på det som mitt ansvar å se over hjemmet deres for evt farer for katten. Enig med AB over meg, hun er nok bare sliten etter å ha vært hjemmefra i en uke. Anonymkode: 916af...23e 14
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #4 Skrevet 1. september 2023 Det er ikke naboen din sin jobb å være godt opplyst om hvilke planter som eventuelt kan være giftige for din katt. Dette er din jobb. Neste gang noen passer katten din, så informerer du om at noen planter kan være giftige og spør hvilken planter de har stående fremme, så de kan sette giftige planter inn på et lukket rom. Om katten spiser og drikker (altså, at allmenntilstanden er grei), så ville jeg tenkt at katten er sliten med glad for å være hjemme igjen. Holdt et øye med den, og ring dyrlegen igjen om allmenntilstanden går ned. Anonymkode: 967ef...b84 11 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #5 Skrevet 1. september 2023 Monstera er lite giftig altså. Og dette må du ta på egen kappe. Jeg hadde ikke peiling på giftige planter for katter før jeg fikk katt. Har fortsatt ikke peiling på hva som er giftig for hunder Anonymkode: a7b5c...fe2 3 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #6 Skrevet 1. september 2023 Takk for svar. Skylder ikke på naboen her, men skulle ønske hun spurte om det var normalt/varslet at katten spiste på planter - hun har aldri gjort det hjemme. 2 minutter siden, AnonymBruker said: Monstera er lite giftig altså Sikker? Har googlet litt og ser ut som hun kan få nyreskade så også at man kan kjøpe flytende kull greier til baby og blande i maten, men det er kanskje ikke noe vits i så lenge etter? Anonymkode: abb64...ec4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #7 Skrevet 1. september 2023 Er monstera giftig? Man lærer noe nytt hver dag. Anonymkode: 77d15...7ad 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #8 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er monstera giftig? Man lærer noe nytt hver dag. Anonymkode: 77d15...7ad Akkurat!! Jeg fjerner ingenting for dyr som er giftig! Regner med det ligger i naturen til dyrene at de spiser/ drikker det som de tåler. Ikke fjerner jeg giftige planter utendørs heller.. jeg passer barna mine, og lærer dem kva man kan spise i naturen. Anonymkode: 5036d...552 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #9 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for svar. Skylder ikke på naboen her, men skulle ønske hun spurte om det var normalt/varslet at katten spiste på planter - hun har aldri gjort det hjemme. Sikker? Har googlet litt og ser ut som hun kan få nyreskade så også at man kan kjøpe flytende kull greier til baby og blande i maten, men det er kanskje ikke noe vits i så lenge etter? Anonymkode: abb64...ec4 Naboen din vet ikke at katten vanligvis ikke spiser på planter hjemme. Jeg hadde også en monsteria hjemme da jeg fikk valp nummer én og også valp nummer to. Begge tygget på den. Jeg visste ikke da at den var giftig. Det var min feil; jeg skulle selvfølgelig ha tenkt på det. Ingen av de reagerte etter å ha tygget på den heldigvis. Dette er ikke naboen sin feil. Det er opp til oss eierne å forutse problemer. Hundene mine tygger ikke på planter nå som voksne, men jeg sier likevel ifra til eventuelle passere fordi dyr kan gjøre ting de vanligvis ikke ville gjort når de kommer inn i et nytt miljø. Anonymkode: 967ef...b84 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #10 Skrevet 1. september 2023 Pus er nok bare sliten. Hadde den blitt forgiftet så hadde nok kattevakten merket det for lenge siden. Anonymkode: ebcca...c79
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #11 Skrevet 2. september 2023 Vær glad for at naboen ikke krever erstattet monsteraen som katten din har ødelagt. Vi har masse monsteraer. Og mange katter. Snart gått ti år. Ingen daue eller sjuke enda. Anonymkode: bbb48...ec7
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #12 Skrevet 3. september 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Vær glad for at naboen ikke krever erstattet monsteraen som katten din har ødelagt. Vi har masse monsteraer. Og mange katter. Snart gått ti år. Ingen daue eller sjuke enda. Anonymkode: bbb48...ec7 En stor monstera koster 179kr på dagligvare, det er min minste bekymring. Dro til dyrlege i dag, de fant ikke noe galt men tok prøver. Skal tilbake på mandag stor sannsynlighet for at det er noe alvorlig, forgiftning ble utelukket. Anonymkode: abb64...ec4 2
Visla Skrevet 3. september 2023 #13 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): En stor monstera koster 179kr på dagligvare, det er min minste bekymring. Dro til dyrlege i dag, de fant ikke noe galt men tok prøver. Skal tilbake på mandag stor sannsynlighet for at det er noe alvorlig, forgiftning ble utelukket. Anonymkode: abb64...ec4 Monsteraene på dagligvare er ikke store😅 håper det går bra med katten din❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #14 Skrevet 3. september 2023 Uff, leit å høre at pusen fortsatt ikke har det bra! Håper de finnet ut av hva det er og at lillepus får hjelp 🧡 Anonymkode: 916af...23e
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #15 Skrevet 3. september 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: En stor monstera koster 179kr på dagligvare, det er min minste bekymring. Det stemmer ikke. De er ganske små og unge. Når det gjelder katten, den er nok bare sliten. Forgiftning vises med tegn på oppkast og lite interesse for mat/vann. Anonymkode: 85dbd...9f7
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #16 Skrevet 3. september 2023 Men trådtittelen stemmer ikke, for du skriver jo i innlegget at naboen nevnte at katta di hadde spist på planten. Dere snakket jo sammen om dette på telefonen. Anonymkode: 11730...364
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #17 Skrevet 3. september 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Men trådtittelen stemmer ikke, for du skriver jo i innlegget at naboen nevnte at katta di hadde spist på planten. Dere snakket jo sammen om dette på telefonen. Anonymkode: 11730...364 Den ble feil ja, hun sa i fra da jeg sa at hun var syk. Forgiftning ble utelukket, og naboens lille plante har det bra. Monstera på kiwi her når meg til midja, og det er for meg som ikke er noe planteentusiast, en stor plante - men skjønner jo at de blir mye større. Katten er fortsatt veldig slapp og sover hele tiden når hun ikke spiser/drikker/er på do. Hun vasker seg etter maten, men er ikke med på å leke (dette er til vanlig en opp ned spinnvill kattunge som leker hele tiden), hun ser på lekene når vi prøver å få henne med, men går etterhvert å legger seg. Maler masse når hun får kos da. Skjønner ikke hva dette kan være, ikke feber, ikke blek, ikke dehydrert, ingen symptomer... dyrlegen ante heller ikke. Hun er vaksinert og kom fra et lite oppdrett med 3 katter. Håper de får raskt svar på prøvene. Anonymkode: abb64...ec4
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #18 Skrevet 3. september 2023 Håper det ordner seg. Har du tatt avføringsprøve mht parasitter den kan ha hatt med seg fra oppdrett? Hvis man vil ha proff kattepass bør man nok betale for dyrepensjonat e.l. Anonymkode: 940a6...3c5
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #19 Skrevet 3. september 2023 Har dere utelukket det at hun kan være sliten etter å ha vært på besøk hos andre? Anonymkode: 2e4b8...23e
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #20 Skrevet 3. september 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Håper det ordner seg. Har du tatt avføringsprøve mht parasitter den kan ha hatt med seg fra oppdrett? Hvis man vil ha proff kattepass bør man nok betale for dyrepensjonat e.l. Anonymkode: 940a6...3c5 De tok ikke avføringsprøve men giardi(?) og orm ble utelukket da foreldrene hadde prøver på noe slikt i forbindelse med parring. 5 minutter siden, AnonymBruker said: Har dere utelukket det at hun kan være sliten etter å ha vært på besøk hos andre? Anonymkode: 2e4b8...23e Sliten i så mange dager? Det kan da ikke være normalt? Anonymkode: abb64...ec4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå