Gå til innhold

Dere som aldri "lærte" barna å sovne selv... Begynte de bare plutselig med det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mye snakk om å lære barn å sove selv. Jeg får det ikke til uten at det innebærer gråt, så jeg orker ikke. Antar barnet mitt til slutt vil klare det, men når skjedde det hos dere ?

Hilsen sliten mamma

Anonymkode: 5a48c...c9e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mamma og pappa lærte aldri meg eller søsknene mine å sovne selv, men jammen begynte vi ikke alle fire med det av oss selv😊 Drit i de som sier man må lære dem selvstendig innsovning ved å gå fra dem eller ikke ha kroppskontakt når de skal sove. Følg mandyruggeri på Instagram hvis du trenger mitt mental støtte på det. 😊

Anonymkode: a7158...47a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mye snakk om å lære barn å sove selv. Jeg får det ikke til uten at det innebærer gråt, så jeg orker ikke. Antar barnet mitt til slutt vil klare det, men når skjedde det hos dere ?

Hilsen sliten mamma

Hvor stort er barnet ditt? Det har gått litt opp og ned her, så jeg har ikke et konkret svar å gi deg. 

Anonymkode: 7d751...791

Skrevet

Min er 17 mnd og har i det siste begynt å sovne nesten av seg selv til dagdupp noen ganger (legger bare i vogna, vugger kanskje bittelitt)

Jeg ammer og holder til hun sovner på kvelden, men må ikke bære og bysse like mye som før. Og om hun våkner om natta nå så hender det at det bare er å legge henne ned igjen så sovner hun igjen, istedet for at jeg må ta opp og bysse som jeg måtte før. 

Så jeg føler at det går riktig vei og jeg vil heller ikke gå fra eller la henne gråte alene når hun skal sove :) Tenker at alle "lærer" dette etterhvert.. Å sovne er jo ikke akkurat noe man gjør veldig bevisst og bestemmer selv så eneste man kan forsøke å lære barnet er kanskje å ligge stille og lukke øynene? Det har ikke min vært noe interessert i å "lære" hehe. Men ja det er jo slitsomt men jeg føler at det er det beste for barnet da å ikke drive med gråtekur (jeg synes det er det også når man sitter ved siden av senga..)

Anonymkode: 2e1dd...825

• Liker 1
Skrevet

Alle lærte det selv ja. 

Anonymkode: e4f14...ae4

Skrevet

Eldstemann snudde seg bare plutselig mot meg under leggestund en gang når han nærmet seg fire år og sa «nå kan du gå mamma». Også sovna han. Og har sovnet selv siden da. Håper på det samme med yngste snart

Anonymkode: b72bb...29e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Vår lærte å sove selv, men det innebar at vi la han, sang en sang og gikk ut. Så begynte han å sutre og vi gikk selvsagt inn hvis sutringen ble til gråt. Men etter vært ble det mindre og mindre sutring og nå sovner han av seg selv. Er straks 2 år.

Anonymkode: 5cf5c...ad1

Skrevet

Jeg har aldri lært barna å sovne. Like lite som jeg har lært dem å spise eller tisse. 

Det er noe ordentlig rart med ideen om at menneskebabyer som eneste art i verden trenger opplæring i et basalbehov. 

Hold dem mette, tørre, varme og trygge. Så sovner de. 

Ta heller inspirasjon av kattemammaer

Anonymkode: 968e3...428

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Det har skjedd gradvis, men nå sover sønnen på nesten 4 hele natten i egen seng. Den siste måneden har det bare vært to tilfeller der han måtte sove med oss. Den ene gangen tisset han i sengen sin (bading før leggetid er uklokt), den andre gangen hadde han mareritt.

For to år siden måtte han leses i søvn, og noen måtte ligge med ham hver natt. For ca et år siden begynte han å skjønne søvn, og sluttet å kjempe i mot søvnen. Vi trenger ikke lese til han sovner, en bok og en sang er nok.

Anonymkode: a5241...d11

Skrevet

Jeg synes det er rart å hevde at dette er helt uproblematisk og bare går av seg selv.

Kjenner en håndfull barn som ikke kan sovne selv i tidlig skolealder (og har trengt mye hjelp til innsovning hele veien). Det gjør at de feks ikke tørr å dra på overnatting eller invitere andre på overnatting, at de ikke er komfortable med barnevakt, at de gjerne er oppe mange ganger om natten og får dårligere søvnkvalitet.

Det betyr også stort sett at de heller ikke klarer å sovne igjen selv på natten når de våkner, og dermed alltid kommer inn til foreldrene fordi de blir urolige når de våkner og ikke klarer å finne roen uten hjelp. Det kan da ikke være veldig gøy/komfortabelt for barna.  Og det virker som de får mindre søvn og ofte ender med å forbinde innsovning med uro.

Ønsker for mine barn at de skal kunne trives i eget selskap, uten å være redde, også på kveld og natt. Bruker masse tid på kos rundt legging, og hvis det skulle være noe spesielt også på natten - men de sover 90% av dagene 7-7 og våkner uthvilte. 

Vi anerkjenner som oftest at barn har godt av å gradvis mestre ferdigheter som gjør dem mer selvstendige - klare å kle på seg, knytte sko, lage litt mat osv.. og da trenger de anledning til å prøve selv for å lære samt noe hjelp og veiledning. F.eks tar det innmari lang tid å lære å spise selv på en grei måte om man konstant blir matet i flere år, barn må få en skje og lov til å prøve selv om det blir gris..   

At det kan være vanskelig å etablere selvstendig søvn kan jeg dog selvsagt forstå. 

Anonymkode: 026d4...ef9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har aldri lært barna å sovne. Like lite som jeg har lært dem å spise eller tisse. 

Det er noe ordentlig rart med ideen om at menneskebabyer som eneste art i verden trenger opplæring i et basalbehov. 

Klokt skrevet😊

Anonymkode: a7158...47a

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Bortsett fra det med å drite i sandkasser kunne jeg ikke vært mer enig.

Er på nummer tre nå og vi har da aldri lært noen å sovne. Men sovne gjør de til en fornuftig tid likevel. 

• Liker 2
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Hilsen sliten mamma

Alle tre kam sovne av seg selv for lenge siden. De er 13,12 og 6 år gamle. Det eneste er at jeg elsker å kose med sistemann. Så jeg kan ilke gi slipp. Han skyver meg bort,snur ryggen og sovner. Det har han gjort helt siden han var  liten 

Anonymkode: 46b50...5ef

• Hjerte 1
Skrevet

Alle lærer det vel til slutt. En grunn til at mange sier barna skal lære det selv, er at mange trenger egentid på kvelden😊

Anonymkode: 3e11a...819

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Begge mine barn har begynt med det av seg selv, ja. 🙂

Anonymkode: 912aa...93b

Skrevet

For meg var det naturlig å la henne sove i senga med meg så lenge hun ønsket det. Så hun sov mest med meg til hun var 4 år. Da fant hun ut at hun var stor og ville prøve å sove på rommet sitt. Da bare sa jeg god natt og gikk ut etter å ha lest. Det gikk overraskende lett. Hun sover fortsatt med meg når hun er syk da, men det synes jeg må være lov.

Anonymkode: 5ab93...b8b

Skrevet

Mi blir 5 straks. Først nå det kan gå 😅

Skrevet

Hva menes med "sovne selv" egentlig? Sovne alene? Eller sovne uten hjelp? Hva er i så fall hjelp? 

Syvåringen min kunne sovne alene fra ca 4 år. Fireåringen min trenger fortsatt en voksen ved siden av, men jeg vil jo likevel si at hun sovner selv, jeg sovner jo ikke for henne. Hun trenger bare at vi er der. Jeg syns det er en deilig stund jeg, der vi koser og snakker før hun snur ryggen til og sovner. 

Sønnen min sovner alene som sagt, men krever mye mer før vi går ut, han har mye på hjertet på kvelden, så han er jo ikke nødvendigvis enklere selv om han sovner alene. Begge barna trenger litt en til en tid med en forelder før de sovner, og det får de. ❤️

Skrevet

Ja, selvsagt begynte hun med det selv😊

Anonymkode: 81431...738

Skrevet

De lærte av seg selv, alle tre

Anonymkode: 60a39...2f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...