Gjest frustrert Skrevet 20. januar 2006 #1 Skrevet 20. januar 2006 Hei, nyttårsforsettet mitt var å kutte ut alt som heter konkurranser og trening, men etter noen uker så har jeg vondt i beina og periodevis vondt i hodet. Har dette noen som helst sammenheng med at jeg kutter ut å trene, og fins det en måte jeg kan unngå dette på? Hadde ca. 10h snitt i uka i 2004, 7h snitt 2005 og nå skal jeg ha 0. Kommer muskelsmertene i beina til å gå over snart eller?
Gjest Gjesta Skrevet 20. januar 2006 #2 Skrevet 20. januar 2006 Tror ikke du kan kutte cold turkey på den måten, og at plagene kommer av det. Prøv å trapp ned gradvis til du er på et nivå du kan akseptere. Det er lurt med vedlikeholdstrening, i det minste.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 20. januar 2006 #3 Skrevet 20. januar 2006 Må jeg trene? Det byr meg litt imot å skulle trene når jeg egentlig har fjernet den motivasjonen som pushet treninga. Vedlikeholdstrening- hva er det? Hvor ofte må jeg trene for å føle meg bedre for å gå ned fra gjennomsnittlig sånn 1 time hver dag? Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være noe problem å kutte cold turkey når en trener såpass lite, jeg kjenner flere som trener 14h snitt i året. Men det er noe annet.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2006 #4 Skrevet 20. januar 2006 Du kødder vel? Så lite? De fleste trener mye mindre enn det vil jeg tro. Hva med 1 time hver tredje dag?
Gjest Elfrida Skrevet 20. januar 2006 #5 Skrevet 20. januar 2006 Selvsagt må du ikke trene, og de smertene du opplever nå vil sikkert gå over. Men du må jo forvente dårligere form og mindre muskler, og så må du passe på å redusere matinntaket slik at du ikke blir overvektig (hvis du ønsker å unngå det selvsagt). Jeg føler meg mye bedre og har mere overskudd når jeg trener, men det er mange som føler seg helt ok uten å løfte en finger. Litt ryggvondt og sånn kan jo komme, men det er jo litt vondt å trene også.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2006 #6 Skrevet 20. januar 2006 Tror enkelte har misforstått deg. Skjønner at du har drevet med aktiv konkurranseidrett og nå ikke ser noen grunn til å trene siden du ønsker å legge konkurreringa på hylla. Du har nok et helt annet forhold til trening enn dem som trener et par ganger i uka for å holde seg i form. Trente selv 7-10 timer i uka før jul, har ikke kommet i gang igjen etter sykdom og skal jaggu si at jeg merker det ja... Kroppen reagerer med abstinens når den er vant til en viss treningsmengde og ikke får det lenger. Hva med å ta opp en eller annen mosjonstreningsform som du kan trives med? Kroppen din vil trives bedre med det enn uten noen form for trening.
Trudi Skrevet 20. januar 2006 #7 Skrevet 20. januar 2006 Dette har jeg og vært gjennom når jeg sluttet å konkurrere. Før var hver eneste treningsøkt mer en jobb enn noe gøy. Det tok faktisk nesten 2 år før jeg klarte å omstille meg fra "full-uttelling-per-økt"-modus til "trening-fordi-det-er-gøy"-modus. Hva med å fortsette noe med treningen du gjorde før og heller gjøre noe annet i tillegg i en nedtrappingsperiode? Øktene du gjennomfører for vedlikehold trenger jo ikke å være hardkjør, som det sikkert var før, men mer kosetrim. Det er jo ikke rart kroppen protesterer på en slik forandring. Bare tenk på de som gjør det motsatte - fra 0 til 7 timer i uka. Da blir det betennelser og vondter over alt! Det er jo noe av den samme problemstillinga.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 20. januar 2006 #8 Skrevet 20. januar 2006 Dette har jeg og vært gjennom når jeg sluttet å konkurrere. Før var hver eneste treningsøkt mer en jobb enn noe gøy. Det tok faktisk nesten 2 år før jeg klarte å omstille meg fra "full-uttelling-per-økt"-modus til "trening-fordi-det-er-gøy"-modus. Hva med å fortsette noe med treningen du gjorde før og heller gjøre noe annet i tillegg i en nedtrappingsperiode? Øktene du gjennomfører for vedlikehold trenger jo ikke å være hardkjør, som det sikkert var før, men mer kosetrim. Det er jo ikke rart kroppen protesterer på en slik forandring. Bare tenk på de som gjør det motsatte - fra 0 til 7 timer i uka. Da blir det betennelser og vondter over alt! Det er jo noe av den samme problemstillinga. ← Hei, takker for konstruktive svar. Spesielt dere siste viser jo at dere har litt innsikt i hva det dreier seg om. Angående hardkjør- drev med utholdenhetsidrett, og trente programmessig mye sone 1, (noe tilsvarende hva skiskytterne våre gjør i hendhold til boka UTHOLDENHET), så %vis var det ikke mye hardkjør. Angående NY FILOSOFI: trening-fordi-det-er-gøy. Jeg har aldri likt trening. Jeg har bare holdt på med det fordi jeg er så sykelig resultatfiksert. Nettopp av den grunn synes jeg det var et ork å skulle komme seg opp på et høyere timenivå, fordi treninga var så kjedelig, og det kom i konflikt med studiet. Det er mulig trening var gøy en gang, men det var før jeg visste at jeg ikke kunne bli god om jeg ikke gradvis kom opp mot 850 timer i året. Det er mye trening det. Har lurt litt på om jeg skal skaffe meg løpesko og begynne å mosjonere litt når jeg kan skaffe litt tid i kalenderen. (Litt greiere å dasse avgårde i 45min, enn å trene 3timer langtur og så skulle lese fag igjen.) Problemet er bare det at jeg har hele greia så langt opp i halsen og det er herlig å gi faen. Men så var det suget kroppen tydeligvis har da... Noen av dere som har følt det samme?
Gjest StoreSky Skrevet 20. januar 2006 #9 Skrevet 20. januar 2006 Må si jeg skjønner litt av problemet ditt nå!! hehe...JEG og flere, skjønte jo ikke at det var konkurranse-trening du hadde drevet med! Men er nok abstinenser ja!! Men vanskelig å gi råd for jeg er en av di som er stoor fornøyd med 1.5 timerx2 i uka!! Har vel heller abstinenser etter soffan jeg når jeg begynner å bli lei av treningen..
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2006 #10 Skrevet 20. januar 2006 Jeg har også vært igjennom noe av det sammen. Drev aktivt med idrett og trente mer enn 10 timer hver uke (ikke all trening like hard, men likevel). Den aktiviteten jeg drev med var det umulig å fortsette med uten å opprettholde formen, så jeg la all trening på hylla for en periode. For det første gikk jeg opp i vekt, men det var forsåvidt bare sunt, siden jeg var undervektig. Men når man har trent mye hele livet (begynte da jeg var fire år med diverse aktiviteter og økte opp gjennom hele oppveksten), er det vanskelig å se for seg å ha en utrent kropp. Jeg har innsett at jeg ikke føler meg bra når jeg ikke har trent litt, så jeg må fortsette ån trene. Dessuten er det umulig å se for meg at jeg skal sitte stille hele dagen! Jeg hadde en periode en jobb der jeg beveget meg mye. Men siden jeg liker å bruke hjernen litt også har jeg kommet fram til at jeg ved å trene ved siden av jobben kan ha en stillesittende jobb. Det jeg særlig opplevde som forskjellen på å trene og mosjonere er at trim er uten noen store konkrete mål. Det kan jo dessuten være demotiverende å merke at formen blir dårligere. Ikke minst kan det være mye vanskeligere å sette av tid til treninga, siden den ikke er viktigste beskjeftigelse i livet ditt mer. Skole/jobb går foran, og du kan tillate deg å være fyllesjuk en dag og la være å trene. Er fem år siden jeg sluttet nå, men har siste året trent som aldri før. Jeg har altfor mye energi til å sitte stille hele dagen. Hvis du også har trent mye hele livet tror jeg nok det kan være vanskelig for deg også. Lykke til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå