Gå til innhold

Vegetar-mat = )


Sandra

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Jeg har ganske nylig funnet ut at mat for meg er mat uten kjøtt. Jeg vil ikke kalle meg vegetarianer på noen måte, men avstår så langt det er mulig å spise kjøtt. Det gjelder fisk også.

I den anledningen lurte jeg på om dere hadde noen goooode tips til mat jeg kan lage. Det blir veldig mye Spaghetti og tomatsaus for å si det sånn. Er ganske kresen, og liker helst ikke bønner. Har prøvd å kjøpe sånne ferdigmat-pakker fra helsekostbutikker, men det er jo så dyrt! Så, ja dere skjønner.. Hadde vært fint med noen gode tips, som heller ikke var så vanskelig å lage. (litt kravstor kanskje)

SaNdRa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare et tips... Jeg har vært veggis i flere år (er kjøttspiser igjen nå, og 18 år gammel) og tro meg- dersom du vil ha et fullverdig vegetarisk kosthold må du nok spise både bønner, erter og linser. Samt nøtter og frø av forskjellige slag. Du kommer ikke utenom hvis du vil balansere kosthold uten kjøtt riktig.

Hvis du kutter kjøtt/fisk bare for vekta og figuren sin del så er det en mye bedre idè å bare kutte ned på mengden, ikke KUTTE det helt ut.

Matretter finner du en hel haug av på internett, det er bare å søke ivei :blunke:

Spiser du enfoldig over lengre tid, enten med eller uten kjøtt, så blir du feilernært. Og det har flere alvorlige følger enn du tør å tenke på :roll:

Klem fra eks-vegetarianeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er julemiddagen i min familie, SINNSYKT god, bedre enn noen kjøttmiddager jeg har smakt (har vært veggis i snart 6 år):

"VILTGRYTE" 2-3 personer (julaften 3-dobler jeg oppskriften)

1 stor boks sopp

1 beger rømme

2 store løk i skiver

1 eske mørke vegebiter (fås fra fryseren på helsekost, smaker fantastisk likt biffstrimler)

1 beger snøfrisk med sopp/einerbærsmak (eller naturell)

3-4 dl melk (anhengig av ønsket mengde saus)

3-4 ss maizenna (avhengig avønsket tykkelse på saus)

sukkerkulør

smør/margarin til steking (ikke olje!!!!!!!)

stek vegebitene i smør. ha dem oppi en gryte. stek soppen og løken og ha dem oppi gryta. la litt av "stekesjyen" ligge igjen på pannen. ha oppi begeret med rømmeog visp inn mot midten. la rømmen putre litt mens du hele tiden visper. Ha rømmen oppi gryta med det andre.

nå setter du gryta på middels varme. rør alt skikkelig sammen, og ha oppi snøfrisk og melk. la det smøkoke mens du rører, i ca 5 minutter. ha oppi maizenna til du får ønsket tykkelse på sausen. dvs ha oppi 2 ss, rør og la det putre litt. så har du oppi mer dersom du ønsker det. sausen er best tykk! er det for lite saus har du oppi mer melk, og regulerer tykkelsen og mengden hele tiden med melk og maizenna.

ha oppi litt sukkerkulør til du får ønsket brunfarge på sausen. la det til slutt koke i 5-6 minutter.

server med kokte poteter, tyttebærsyltetøy og rosenkål:)

OVNSBAKTE TORTILLAS:

du trenger:

1-2 store løk

1 boks hakkede tomater

1 stor boks sopp

1 boks chilibønner eller brune bønner

1 boks mais

1 pk tortillas

revet el skivet ost

varm opp ovnen på 225 grader.

brun løk og sopp i en dyp panne. tilsett resten og varn det skikkelig opp. la det putre en liten stund.

legg fyllet på midten av hver tortilla. brett dem sammen og legg dem på platen med skjøten ned. legg på rikelig med ost så det dekker hver tortilla. sett dem i ovnen til osten har smeltet og er litt brun.

server med salat, rømme, salsa og guacamole, gjerne ris til.

kan og fylles med kjøtt, eller andre ting dere liker. dette er det fyllet jeg bruker.

KJEMPEGODT!!!!

beregn 2 store eller 3 små tortillaer pr person, avhengig av om det serveres med ris.

Vinga: jeg er både enig og uenig i det du sier, kjøtt gir mye proteiner og man må passe på å få i seg det når man er vegetariaer. men ellers så gir ikke kjøtt deg så mye sunn næring, det er mye animalsk fett i det, og ellers er det veldig lett å få i seg nok fra vegetabilske kilder.

og kjøtt er jo tungt fordøyelig for mennesker, og det kan man jo lure på hvorfor.....

ellers, kos deg med gryteretten, den er himmelsk, jeg lover!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en god oppskrift på vegetar- lasagne:

2 auberginer

1 stor squash

1 1/2 boks hakkede tomater, helst de med chili

pastaplater

revet ost

revet parmesan

oregano

bechamel-saus:

6 dl melk

3-4-5 ss mel

litt smør

1 liten løk

salt

pepper

malt muskatnøtt

malt nellik

Slik gjør du:Skjær auberginene i skiver, strø salt på dem og la dem ligge ca 1/2 time for at saften skal trekke ut. Skyll av saltet. Etterpå steker du disse og squashen (også i skiver) i olje.

Mens du driver og steker, kan du lage bechamel-sausen, som i praksis er hvit saus med nogo attåt. Smelt smøret og visp inn to-tre ss med mel. Når det begynner å bli tykt, spe på med melk. Her må du være rask så smøret/melet ikke svir seg eller blir klumpete. Kok opp og spe på med mer melk etter hvert, hvis sausen blir for tynn, kan du ta i et par ss mer med mel. Ha oppi salt, pepper, malt muskat og nellik etter smak og behag. Sausen skal ikke smake søtt. Hakk opp løken og ha oppi sausen.

Legg ingrediensene lagvis slik:

auberginer +squash

hakkede tomater

kvernet pepper

pastaplater

litt bechamel-saus

auberginer+squash

hakkede tomater

pepper

pastaplater

resten av bechamel-sausen

revet ost som dekker toppen av formen

revet parmesan

oregano

Pass på at formen er stor nok til at det ikke koker over når du har det i ovnen.

Stekes i komfyren på 225 grader i 1/2 time-40 minutter, toppen skal være godt stekt og sprø.

Vel bekomme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Dett så godt ut! Takk til både Iset og Wondergirl. Dette lover jeg at jeg skal prøve. Satt og lurte på hva jeg skulle lage til middag i dag, så nå har jeg virkelig fått noen gode tips.

I går lagde jeg ovnsgratinerte grønnsaker. Det var veldig enkelt, og godt. Her er det bare noen ingredienser, men det er masse annet en heller kan ha oppi.

3-4 personer

2 store purreløk, 4 neper, 5 tometer, 2 ss olivenolje, masse ost, salt, pepper

( jeg byttet ut nepene med aubergine sqash og løk, men tenkte at f.eks også makaroni oppi hadde vært godt)

Rens og finsnitt purreløken, skjær nepene i tynne skiver, tomatene i skiver. Fres purre og neper i olje til det er mykt, men ikke brunt. Dryss på litt salt og pepper og legg det i et ildfast fat sammen med tomatskivene. Dryss ost over og gratiner grønnsakene i ovnen til osten smelter og får farge. Server (grønnsakene som tilbehør til spekeskinke eller kokt skinke, eller) som selvstendig rett med brød til.

Men noe jeg liker VELDIG godt er Gazpachosuppe. Det er en kald suppe, men bl.a agurk og tomat:

Ca. 6-8 personer( men jeg lager det til færre, fordi jeg går og tar nye porsjoner hele tiden)

1 rødløk

3 tomater

1/2 agurk

1/2 grønn paprika

1/2 rød paprika

1 fedd hvitløk presset

9 dl tomatjuice

1/2 tskj sukker

salt og pepper

1/2 dl olivenolje

1/2 dl hvitvinseddik

Hvitløkskrutonger:

6 skiver lyst franskt brød

1/2 dl olivenolje

1 fed hvitløk presset

1: Hakk alle grønnsakene smått, bland med hvitløken i en stor bolle

2: Rør tomatjuice, olje eddik og krydder. La stå i kljøleskapet i noen timer.

Serveres iskald, med hvitløkskrutonger( Men det går helt fint uten..tro meg =)

3: Hvitløkskrutonger

Forvarm ovnen til knappe 200 grader. Skjær skorpene av brødskivene, og snitt i 1x1 cm. terninger. Bland hvitløk i olje, hell så over brødet, og vend godt så oljen fordeles. Legg brødet utover en bakeplate, og bak dem i ovnen i ca. 10-15 min til de er gyldne og sprø.

Ellers elsker jeg gresk salat med masse fetaost.

Sandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOK det er supert :D

da kan du putte oppi alt du liker.. av grønnsaker og evn bønner. med feks ris til.

Ellers er ovnsstekte poteter godt: poteter i tynne skiver opp i en langpanne med olje og salt og pepper og diverse krydder..som basilikum og oregano. Vet ikke hvor lang tid den trenger det må du nesten prøve deg fram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...