AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #1 Skrevet 1. september 2023 Gutten min har en kompis som vi strever med innimellom. Han har et litt voldsomt temperament, og blir han sur så er det umulig å få et ord ut av han og han slamrer med dørene når han da drar hjem. Hvis vi minner han på å ta med skolesekken/ jakken/ whatever ( i fredstid) hører han absolutt ikke etter, og det ender med at vi må gi beskjed hjem om at tingene ligger her. Når han er på do skyller han ikke ned og han vasker ikke hendene med mindre vi ber han om det. I dag gjorde han nummer to, og det viser seg at han ikke engang brukte dopapir. Stua var full av unger, så tok det ikke opp med han i dag. Altså, hva gjør vi? Vi ønsker jo at han fortsatt kan komme på besøk, men har jo noen forventninger om normal hygiene og at han kan høre etter. Guttene er 8 år( 3.klasse), så de er virkelig store nok. Anonymkode: 93836...97d 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #2 Skrevet 1. september 2023 Er han autist? Er foreldrene oppegående? Anonymkode: 81410...d48 3
AndreaJohan Skrevet 1. september 2023 #3 Skrevet 1. september 2023 Dette er ting du bør vurdere å diskutere med helsesøster på skolen. Dette kan være omsorgssvikt som bør holdes et øye ved 6
Phoenix Heart Skrevet 1. september 2023 #4 Skrevet 1. september 2023 Har du møtt foreldrene, hvordan virker de? 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #5 Skrevet 1. september 2023 Jeg hadde gitt beskjed til skolen så kan forhåpentligvis de ta det opp med foreldrene. Det handler jo om barnets utvikling og sosialisering og det tenker jeg er innenfor det skolen kan ta opp med foreldrene. Anonymkode: 68aa9...20b
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #6 Skrevet 1. september 2023 Han er ikke autist så vidt meg bekjent. Sier selv at han tar medisin som gjør at han ikke skal bli så sint, så tenker ADHD muligens uten at jeg vet. Har ikke kontakt med foreldrene utenom at mor har hentet han her ved noen anledninger, og vi har sms-kontakt når han "glemmer " sakene sine. Mitt inntrykk er at de har det veldig fritt/lite regler hjemme. Han har kunnet farte rundt fra han var ganske liten, og ser lillesøsteren også gjør det nå( siste år i barnehagen tror jeg). Det var verre her før, så han har innrettet seg litt med tanke på hvordan det var tidligere. Det tyder jo på at han kan ta korreksjon. Og han har tydeligvis ikke blitt "skremt" av at vi har satt noen krav her . Anonymkode: 93836...97d
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #7 Skrevet 1. september 2023 Det er forresten en klassekamerat, så de har kjent hverandre siden starten av 1.klasse. Møter derfor foreldrene på foreldremøter, så synes det er litt ekkelt å skulle "bry seg for mye". Anonymkode: 93836...97d
RockyRose Skrevet 1. september 2023 #8 Skrevet 1. september 2023 Har du snakka med foreldra? Gjer det først. Deretter kontakt helsesøster/skulen og send ei bekymringsmelding om du er bekymra, om foreldra ikkje beroliga deg. Om bornet oppfører seg slik når dei blir eldre vil jo han til slutt ikkje ha venar. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #9 Skrevet 1. september 2023 For å si det slik, at gutter på 8 år glemmer å skylle ned, samt vaske hendene, tror jeg er mer utbredt enn vi tror. Min går nå i 4, og kan fortsatt glemme å skylle ned, ta opp doringen. Så jeg må ofte minne om det. Vasker heldigvis hendene, og tørker seg alltid! Ellers er veldig mange i den alderen veldig glemsomme. Det kan være flere år i forskjell på barn i den alderen. Har han adhd i tillegg, kan han mentalt ha utvikling som en 5-åring på enkelte områder. Men å snakke med foreldrene er ikke dumt, selv om jeg vil tro at de strever med samme utfordringer hjemme. Anonymkode: 44e2a...a07 4 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #10 Skrevet 1. september 2023 Har ikke snakket med foreldrene sånn ordentlig. Har såklart nevnt episoder der han var såpass sur at han bare dro før jeg fant ut av årsak. Mor har også vært her for å hente når han har slamret med dører. Og så har det blitt noen meldinger angående "glemte" saker og ting som de da må hente. Dogreia har jeg ikke nevnt, og vet ærlig talt ikke helt hvordan man skulle tatt det opp? Anonymkode: 93836...97d 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #11 Skrevet 1. september 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: For å si det slik, at gutter på 8 år glemmer å skylle ned, samt vaske hendene, tror jeg er mer utbredt enn vi tror. Min går nå i 4, og kan fortsatt glemme å skylle ned, ta opp doringen. Så jeg må ofte minne om det. Vasker heldigvis hendene, og tørker seg alltid! Ellers er veldig mange i den alderen veldig glemsomme. Det kan være flere år i forskjell på barn i den alderen. Har han adhd i tillegg, kan han mentalt ha utvikling som en 5-åring på enkelte områder. Men å snakke med foreldrene er ikke dumt, selv om jeg vil tro at de strever med samme utfordringer hjemme. Anonymkode: 44e2a...a07 Gratulerer med eneste fornuftige svar i tråden. Selvfølgelig tar man det med foreldrene om man skal ta det med noen. Dere som foreslår å kontakte helsesøster, hvordan ser dere for dere at klage på manglende doskylling vil bli tatt imot? KG er virkelig en underlig forsamling. Anonymkode: 080df...a44 3 4
AndreaJohan Skrevet 2. september 2023 #12 Skrevet 2. september 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Det er forresten en klassekamerat, så de har kjent hverandre siden starten av 1.klasse. Møter derfor foreldrene på foreldremøter, så synes det er litt ekkelt å skulle "bry seg for mye". Anonymkode: 93836...97d Kontakt helsesøster eller kontaktlærer og forklar at du er bekymret, slik at de kan holde et øye med gutten og ta riktig steg hvis det er noe de mener bør gjøres. Barnets ve og vel er det viktigste her. Det vil også holdes konfidensielt, så du trenger ikke være redd for at det blir funnet ut av at du er bekymret
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #13 Skrevet 2. september 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Vi ønsker jo at han fortsatt kan komme på besøk, Anonymkode: 93836...97d Det kan han når han har lært å oppføre seg. Besøkspause inntil da. Anonymkode: f51e7...244 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #14 Skrevet 2. september 2023 Jeg synes ikke du skal kontakte verken foreldre eller helsesøster, men fortsette å vennlig (eller strengt, hvis det trengs) korrigere ham når han er hos dere. Prøv å bygge opp en varm og god relasjon til gutten samtidig, og velg dine kamper så du ikke hakker på ham. Jeg ville vært ganske bestemt på at han skal ta med seg sekk og jakke når han går, og jeg ville ikke tillatt slamring med dørene. Barn som er her i huset er mitt ansvar slik jeg ser det. Anonymkode: bf7c1...f0d 2 1 1
Rosa Dartle Skrevet 2. september 2023 #15 Skrevet 2. september 2023 Tydelig kommunikasjon! Vi har en gutt på samme alder som også har med seg venner hjem og de er veldig forskjellige! Det er flere som glemmer å dra ned. Har også ei venninne som har fortalt om lignende problemer med sønnen sin og sånne tørke-problemer 😅 De er en helt vanlig familie, ingen omsorgssvikt, ingen ADHD. Unger er veldig forskjellige i modenhet. Men dette med sinne er en utfordring. Sønnen vår har en kamerat som er litt utfordrende. Veldig motorisk flink og oppegående, men virker som han krever enormt mye fysisk for å få ut «spillopper». Sønnen vår har alltid vært god på rollelek, sitte og pusle med noe småtteri i timesvis osv., mens denne gutten nærmest blir destruktiv når det ikke skjer noe hele tiden. Han nærmest gikk hvileløst rundt og slo i TVen, spratt ball så den traff taket, kjørte radiostyrte biler ut fra toppen av trappa eller spisebordet for å se hva som skjedde og masse sånt. I starten var jeg veldig usikker på hva jeg skulle gjøre og håpet det skulle gå over. Til slutt måtte jeg si tydelig ifra. Jeg lagde en plan på å bli litt kjent med foreldrene, så mor var her på kaffe. Vi snakket om at det var fint å kjenne hverandre for at kontakt imellom ville bli mye enklere dersom det var noe osv. Neste gang han var på besøk sa jeg tydelig ifra når han ikke forholdt seg til reglene. Jeg sa rett og slett at han ikke kunne ødelegge ting osv, og hos oss var det våre regler som gjaldt, så han måtte forholde seg til dem. Da han litt senere gjorde noe igjen sa jeg at han måtte oppføre seg, ellers måtte jeg ringe moren så han ble hentet. Neste gang var det ingenting, og da ga jeg ros for god oppførsel og sa at det var veldig hyggelig å ha ham på besøk. Etterpå hadde vi stort sett lite problemer med unntak av en gang. Da moren hentet sa jeg at det stort sett hadde gått bra med unntak av *****. Etter det, null problemer.
RockyRose Skrevet 2. september 2023 #16 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Gratulerer med eneste fornuftige svar i tråden. Selvfølgelig tar man det med foreldrene om man skal ta det med noen. Dere som foreslår å kontakte helsesøster, hvordan ser dere for dere at klage på manglende doskylling vil bli tatt imot? KG er virkelig en underlig forsamling. Anonymkode: 080df...a44 Det er vel ingen som fokusera på toalettvanene til guten, men sinne og utageringa. Det er det ho burde ta opp med foreldra, og evt helsesøster...
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #17 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Han er ikke autist så vidt meg bekjent. Sier selv at han tar medisin som gjør at han ikke skal bli så sint, så tenker ADHD muligens uten at jeg vet. Har ikke kontakt med foreldrene utenom at mor har hentet han her ved noen anledninger, og vi har sms-kontakt når han "glemmer " sakene sine. Mitt inntrykk er at de har det veldig fritt/lite regler hjemme. Han har kunnet farte rundt fra han var ganske liten, og ser lillesøsteren også gjør det nå( siste år i barnehagen tror jeg). Det var verre her før, så han har innrettet seg litt med tanke på hvordan det var tidligere. Det tyder jo på at han kan ta korreksjon. Og han har tydeligvis ikke blitt "skremt" av at vi har satt noen krav her . Anonymkode: 93836...97d Både jeg og min eks var slike barn. Selv om det ikke virket sånn for foreldre av barn vi besøkte, så gjorde besøkene i normale familier store inntrykk. I dag er vi det man kaller løvetannsbarn. Jeg oppdrar barna mine mer som hvordan min venninne ble oppdratt. Det tok litt tid å finne veien dit, men det hjelper å bli delvis oppdratt av andre også. Hjemme hos meg var det ikke bra jeg har ingen god lærdom fra barndomshjemmet mitt. Fra hjemmet til venninnen min derimot. Jeg lært om matlaging, hygiene, oppførsel ved bordet, bli tøffere, lek, hvordan foreldre bør være, riktig mat. Barna mine har en super oppvekst takket være de. Anonymkode: 2118d...f2a 1 1
Hareena Skrevet 2. september 2023 #18 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg hadde gitt beskjed til skolen så kan forhåpentligvis de ta det opp med foreldrene. Det handler jo om barnets utvikling og sosialisering og det tenker jeg er innenfor det skolen kan ta opp med foreldrene. Anonymkode: 68aa9...20b Er dette også noe som sorterer under skolens ansvar?
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #19 Skrevet 2. september 2023 Jeg tenker, slutt å være konfliktskye! Dette er en 8åring. De fleste 8åringer tåler å bli snakket til. Det går også helt fint an å ta opp ting på en god og høflig måte, mens man setter tydelige grenser. Eks " I dette huset er det ikke lov å slamre med fører og gå i sinne. Neste gang du kjenner at du ble så frustrert inni deg kan du komme til meg, så skal vi prøve å løst det på en litt bedre måte". Og ang do så holder det ofte i massevis og rope "trekke ned og håndvask" når noen forlater badet og du ikke har hørt de lydene. Deres hjem. Deres regler. Absolutt ikke noe skolen skal blandes inn i. Anonymkode: c8d45...784 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #20 Skrevet 2. september 2023 Jeg tenker nå at sosiallærer er mer riktig enn helsesøster. De sitter på opplysninger og kjennskap til gutten, og om det er grunn til å kontakte andre instanser. Det høres ut som om dette er en gutt som allerede har et opplegg rundt seg på skolen, og hvis ikke ville jeg bli forundret. Anonymkode: 5001c...7b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå