Gå til innhold

Svindel eller...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle! Jeg har kjøpt en gammel vintage figur til over 1000 kroner - muligens sprø men jeg samler på gamle ting - og dagen etter mottok jeg en e-post fra ebay hvor det sto at varen hadde blitt sendt og var på vei. Nå ca 4 dager etterpå får jeg en melding fra selger at han må ha personnummer og diverse andre opplysninger om meg fordi pakken har stoppet opp og vil ikke bli sendt videre uten han får dette. Like etter skriver han at pakken vil bli returnert hvis ikke han får noe. Jeg skrev tilbake at han ikke trengte noen slike opplysninger for å få en vare sendt, jeg fikk til svar at han ikke forsto hvorfor jeg ikke ville gi ham dette, og legger ut at han må ha det for å skrive skatteoppgjør. Er dette svindel? Det er første gang jeg har opplevd at en selger på ebay krever slike opplysninger av meg. Jeg bruker alltid PayPal når jeg handler på nettet og der kommer automatisk opp navn, adresse og tlfnr når jeg betaler og dette mener jeg burde være mer enn nok info for en selger.

Håper dere kan hjelpe meg! :)

Anonymkode: 538a0...0e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han trenger IKKE sånne opplysninger. Dette er svindel.

Stopp betalingen i PayPal hvis det går. 

Anonymkode: efb07...ae5

• Liker 6
Skrevet

Meld fra til Ebay.

Anonymkode: 4b40f...83a

• Liker 5
Skrevet

Ingen trenger annet enn adresse for å sende en pakke.

Anonymkode: b85ca...dfb

• Liker 1
Skrevet

Hva slags nyttig utbytte kan noen få ut av ett personnummer? 

Personnummer er ikke så sensitiv informasjon som mange tror, personlig så tenker jeg ikke på dette som særlig mer sensitiv informasjon enn kombinasjonen av gateadresse og navn.

Det ser ut som om posten hvert fall i enkelte tilfeller må ha mottakers personnummer for å fortolle varer. 

https://www.posten.no/vilkar/fortolling-motta

Hva var de diverse andre opplysningene, var det noen rare/unyttige forespørsler blant dem? 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Kan du kopiere og lime inn teksten som er skrevet,

det er ganske ganske vanlig å få en "standard" e-post eller melding fra selve selger om at de trenger personnr for å importere. Dette kan man ignorere.

Så alt avhenger veldig av hvilke type medling du har fått. 

Edit: Dette er type meldinger jeg har fått i løpet av min tid som ebay shopper, ignorerer det, og pakken kommer likevel. Det handler om å få pakken inn til norge. Har ingenting med svindel å gjøre. Så igjen, hva slags meldinger har du fått??

image.jpeg.342d8403381259b55a76cda5461c7d73.jpegimage.thumb.jpeg.060ac2abd715796cc440357c05bb5fbd.jpeg

Endret av anon01
la på edit
  • Liker 1
Skrevet
8 hours ago, anon01 said:

det er ganske ganske vanlig å få en "standard" e-post eller melding fra selve selger om at de trenger personnr for å importere. Dette kan man ignorere.

Edit: Dette er type meldinger jeg har fått i løpet av min tid som ebay shopper, ignorerer det, og pakken kommer likevel. Det handler om å få pakken inn til norge. Har ingenting med svindel å gjøre. Så igjen, hva slags meldinger har du fått??

image.jpeg.342d8403381259b55a76cda5461c7d73.jpegimage.thumb.jpeg.060ac2abd715796cc440357c05bb5fbd.jpeg

Jepp den der har jeg også fått, den er ingenting å bry seg om. 

Anonymkode: c8594...77d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.9.2023 den 19.03):

Han trenger IKKE sånne opplysninger. Dette er svindel.

Stopp betalingen i PayPal hvis det går. 

Anonymkode: efb07...ae5

Det var det jeg fryktet! 😱 Han maste og maste og sa til slutt at tollen måtte ha det og da jeg spurte om å få se bevis på at dem hadde krevd dette så ble det helt stilt fra selgeren.. hvordan stopper jeg betaling på PayPal?

Skrevet
anon01 skrev (På 2.9.2023 den 13.51):

Han sendte meg dette arket og sa at jeg måtte fulle ut alt. Like etter sa han at hvis jeg ikke ga ham personnummer, full identitet og d-nummer (aner ikke hvilket nummer dette er) og sikkerhetsnummer på visakortet mitt så ville jeg ikke motta noe pakke og den ville bli returnert til ham. Når jeg sporer pakken så har den ikke blitt oppdatert siden dagen jeg kjøpte.... 😟

s-l1600.thumb.jpg.50d78e8bfb4efcc71aa26eb2fdb10d36.jpg

Skrevet
HW1 skrev (På 2.9.2023 den 13.45):

Hva slags nyttig utbytte kan noen få ut av ett personnummer? 

Personnummer er ikke så sensitiv informasjon som mange tror, personlig så tenker jeg ikke på dette som særlig mer sensitiv informasjon enn kombinasjonen av gateadresse og navn.

Det ser ut som om posten hvert fall i enkelte tilfeller må ha mottakers personnummer for å fortolle varer. 

https://www.posten.no/vilkar/fortolling-motta

Hva var de diverse andre opplysningene, var det noen rare/unyttige forespørsler blant dem? 

Identitet tyveri?

Selger ville ha personlige, senitive informasjon, personnummer,  sikkerhetskode på visakort etc.  Han ville og ha noe han kalte d-number, jeg aner ikke hva dette nummeret betyr, men fikk en dårlig magefølelse av alt samma.... 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Han sendte meg dette arket og sa at jeg måtte fulle ut alt. Like etter sa han at hvis jeg ikke ga ham personnummer, full identitet og d-nummer (aner ikke hvilket nummer dette er) og sikkerhetsnummer på visakortet mitt så ville jeg ikke motta noe pakke og den ville bli returnert til ham. Når jeg sporer pakken så har den ikke blitt oppdatert siden dagen jeg kjøpte.... 😟

s-l1600.thumb.jpg.50d78e8bfb4efcc71aa26eb2fdb10d36.jpg

Hadde ignorert det jeg. Selger skal ikke trenge den informasjonen, da alt de trenger er som du har skrevet i HI, informasjon som de får ved kjøpet igjennom ebay. Meld inn til ebay.

D-nummer er ett unikt identitetsnummer man får om man er midlertidig tilknyttet Norge (for eks svensk statsborger som jobber i Norge).

• Liker 2
Skrevet
anon01 skrev (Akkurat nå):

Hadde ignorert det jeg. Selger skal ikke trenge den informasjonen, da alt de trenger er som du har skrevet i HI, informasjon som de får ved kjøpet igjennom ebay. Meld inn til ebay.

D-nummer er ett unikt identitetsnummer man får om man er midlertidig tilknyttet Norge (for eks svensk statsborger som jobber i Norge).

Åh, takk! Skal kontakte ebay custom service med en gang! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...