AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #1 Skrevet 1. september 2023 Inspirert av tråden om husarbeid og tenåring. Jeg har flere ganger prøvd å komme i gang med at barna har faste husarbeidsoppgaver, men det sklir alltid ut (noen få oppgaver gjør de, men det blir lett at jeg gjør mye selv fordi jeg synes det er tyngre å mase). Samtidig er jeg på randen til å bli utbrent, og ser også absolutt fordelen ved at barna er med på å bidra, og på den måten opplever å være viktig/føler mestring. Så, hvilke oppgaver forventer dere av deres barn? Jeg har bare mellom 6 og 14 år. Anonymkode: 9eece...ecd
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #2 Skrevet 1. september 2023 Mine er 5 og 6. De går ut med søppelet, tømmer oppvaskmaskin, rydder gulvet og starter robotstøvsuger, rydder på plass egne klær og håndklær/vaskekluter, dekker på til middag og sørger for vann i skåla til hund og katt. Det er liksom oppgavene deres. I tillegg skal de rydde opp etter seg, rydde rommet sitt en dag i uka og hjelpe til med å rydde etter måltider og lignende. Anonymkode: 4a853...529
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #3 Skrevet 1. september 2023 Lag et system som gjør at de gjør oppgavene uten at du må mase. fx kun ukepenger hvis x eller y er gjort. men da MÅ du håndheve det. mine gjør følgende: rydder gangen tømmer oppvaskmaskinen henger opp vasketøy støvsuger tørker støv vasker opp Bretter klær De gjør ikke alt dette hver uke, men de gjør dette når jeg ber dem om det. Er vel kun å vaske wc jeg velger å gjøre selv. tenker at når eldste er rundt 14-15 år kan hun også begynne å vaske wc. Anonymkode: 8e4a9...6c5
Antiviruset Skrevet 1. september 2023 #4 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Inspirert av tråden om husarbeid og tenåring. Jeg har flere ganger prøvd å komme i gang med at barna har faste husarbeidsoppgaver, men det sklir alltid ut (noen få oppgaver gjør de, men det blir lett at jeg gjør mye selv fordi jeg synes det er tyngre å mase). Samtidig er jeg på randen til å bli utbrent, og ser også absolutt fordelen ved at barna er med på å bidra, og på den måten opplever å være viktig/føler mestring. Så, hvilke oppgaver forventer dere av deres barn? Jeg har bare mellom 6 og 14 år. Anonymkode: 9eece...ecd Det hele handler om at man stiller noen krav, så kan det gå greit eller feile. Gi det en sjanse da! Noen ganger går det helt greit hele tiden, andre ganger kan det være "av og på" det hele handle om at man ikke gir opp og ser på det hele som en progressiv utvikling som kan ha fremgang eller tilbakegang. Så over tid får man det ønskede resultat. Dette kan faktisk ta år i enkelte tilfeller, andre ganger bare fungerer det fra dag en.
GammelKaktus Skrevet 1. september 2023 #5 Skrevet 1. september 2023 Har faste ingen oppgaver egentlig, han er med hver gang han får beskjed om det og han tar selv initiativ til å rydde rommet når det trengs. Vi er bare to så er begrenset hvor mye rot og rydding det blir så her har vi en avtale om at alle deltar når vi tar en rydde og vaskedag. Han kan fint ta badet og så tar jeg stua og så deler vi gangen og kjøkkenet, alt ettersom. Ellers så er det som regel han som kaster søppel og panter flasker for det er slikt jeg hater å gjøre. Slik har vi gjort det fra barnehagealder og nå er han jo nesten tenåring og det funker fortsatt fint.
Arkana Skrevet 1. september 2023 #6 Skrevet 1. september 2023 De må jo lære og det at man må mase eller at det ikke blir gjort helt som man skulle ønske er en del av det. At barn skal gjøre sin del av husarbeidet er jo ikke først og fremst for å avlaste foreldrene (så det at masing er mer slitsomt enn å bare gjøre jobben er derfor irrelevant), men for at de skal lære seg hvordan det gjøres og lære å ta ansvar for hvordan det ser ut i hjemmet sitt. Mine er 10, 12 og 14. De to eldste vasker hvert sitt bad en gang i uken og yngste støvsuger kjelleretasjen og koster trappene en gang i uken. I tillegg har de selvsagt ansvar for egen skolesekk, gym-/svømmebag, skifte på egen seng og holde orden på eget rom, ta egne rene klær fra vaskerommet og legge på plass, er med og dekker av/på bordet til måltider, lage middag en gang i blant o.l.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå