Gå til innhold

Irriterende hunder og eiere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den siste tiden har jeg begynt å irritere meg mer og mer over hunder og hundeeiere. 

Hjemme plages jeg av nabohunden som kan bjeffer i timevis når eier er ute. Bjeffingen trenger gjennom alt. 

Når jeg går tur, ser jeg plastposer med hundedritt slenge rundt. 

I nyhetene leser jeg stadig artikler der hunder har skadet eller drept andre dyr etter å gått løst. 

Sitter igjen med at hund må være det husdyret som er til mest plage for andre. Hva tenker du?

Anonymkode: cd66c...a5d

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja.. man kan irritere seg over katter også. De graver opp blomsterbed og bæsjer i hagene til folk. Tar reir til bakkehekkende fugler. Det er mye man kan irritere seg over her i verden. Selvsagt finnes det dårlige hundeeiere. Men de fleste er flinke, synes jeg. 

Anonymkode: 06272...a1e

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Den siste tiden har jeg begynt å irritere meg mer og mer over hunder og hundeeiere. 

Hjemme plages jeg av nabohunden som kan bjeffer i timevis når eier er ute. Bjeffingen trenger gjennom alt. 

I nyhetene leser jeg stadig artikler der hunder har skadet eller drept andre dyr etter å gått løst. 

Sitter igjen med at hund må være det husdyret som er til mest plage for andre. Hva tenker du?

Nei, syns det er mye verre med katter. De går inn på eiendommen din og legger igjen skiten sin.

Og hvis du leser stadig artikler om hunder som har skadet andre dyr så lurer jeg fælt på hvilke "nyheter " du leser? Bondebladet kanskje?

Anonymkode: ec7ab...ee5

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Enkelte hundeeiere er hensynsløse, og hunder er det kjæledyret som er "overalt". I parken, i marka, med på besøk, på offentlig transport. Som hundeeier selv er det andre hunder som har vært mest til seanse for meg personlig. Etter min mening er katter likevell det kjæledyret som er mest til plage. De kan forsyne seg grovt av fulgebestanden, skade andre katter, drite i blomsterbeddet og pisse på hagemøblene dine og det må man igrunn bare godta. Eier har ikke noe ansvar for det. I Norge er det helt utenkelig med et hundehold som er slikt, men i andre land er det igrunn helt normalt. Jeg tenker vi med fordel kunne endret holdning til kattehold her til lands, først og fremst for kattevelferden. 

Jeg er både glad i hund og katt til orientering. 

• Liker 1
Skrevet

Katter er langt mer irriterende spør du meg. Kattedrit overalt, innimellom spar de opp blomsterbed før de virkelig setter seg til rette så de kan kose seg max der de gjør sitt fornøde mens de nyter utsikten over ødeleggelsen. Kattepiss stinker virkelig død og pine. Og det har ingen konsekvenser, alle må bare godta det

Hester: hundeeiere plukker stort sett opp, selvfølgelig finnes det unntak men her jeg bor er det mange som går på tur med hester og det er ingen som plukker opp etter de enorme greiene deres midt i turveien. 

Det finnes mange ting som er irriterende ved hvert et dyr om en lar seg irritere, men likevel holder jeg en stor knapp på at mennesker må være det mest irriterende dyret av alle. Alle andre dyr når ikke mennesker til anklene engang

Anonymkode: ea930...09b

• Liker 4
Skrevet

Hat bodd i eget hus med katter rundt meg i flere tiår. Aldri funnet en eneste kattebæsj. 

Anonymkode: db519...279

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hat bodd i eget hus med katter rundt meg i flere tiår. Aldri funnet en eneste kattebæsj. 

Nei de er vel som enhjørningene bæsjer regnbuer og glitter 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei de er vel som enhjørningene bæsjer regnbuer og glitter 

Og hvor nevnte jeg det? Regner med kattene her enten går i skogen eller fjør fra seg i kassa si som mi  gjør.

Blir helt matt av visse folk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.9.2023 den 17.58):

Jeg tenker at jeg har stor glede av hunden min og at jeg ikke kan se for meg et liv uten hund ❤️ Det blir ny hund, når han jeg har nå må avlives ❤️

Ingen av punktene du nevner, passer på meg som hundeeier. Jeg er meget bevisst mitt ansvar som hundeeier og tar det på alvor 😊 Jeg vil tørre å påstå at min hund ikke er til sjenanse for mine naboer og omgangskrets 😊 På de 13 årene jeg har hatt huden min, har jeg aldri hatt noen "uhell" med han. 

• Liker 1
Skrevet

Katter er en million ganger mer irriterende.

Men ja TS, det finnes idiotiske hundeeiere. Ingen tvil om det.

• Liker 2
Skrevet

Det finnes irriterende hundeeiere, det er klart. Mine hunder elsker å sniffe i grøfta, og jeg er evig lei av hundedritten som ikke blir plukket opp, eller eierne som lar hunden løpe fritt uten at de har kontroll på de. 

Likevel synes jeg de fleste hundeeiere er fornuftige folk. 

Jeg er mer plaget av katter akkurat nå. De driter i carporten og i hagen, som mine hunder da går og spiser og prøver å dra med seg inn. 

Anonymkode: 24584...2a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

…men det er jo bare fordi katter er renslige og ikke vil drite i eget reir. Så de går til naboen i stedet 🙈 

(har til orientering hatt både hund og katt og liker begge) 

• Liker 2
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, syns det er mye verre med katter. De går inn på eiendommen din og legger igjen skiten sin.

Og hvis du leser stadig artikler om hunder som har skadet andre dyr så lurer jeg fælt på hvilke "nyheter " du leser? Bondebladet kanskje?

Her er noen utvalgte saker: 

https://www.nrk.no/innlandet/sauebonde-pa-otta-fant-syv-skadde-dyr-pa-beite.-frykter-hund-har-angrepet-1.16449447

https://www.nrk.no/norge/hunder-tok-livet-av-radyr-i-oslomarka-_-oppfordrer-alle-til-a-folge-bandtvang-1.16348583

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/hund-angrep-radyr-i-horten-1.16365908

Som det kommer frem i artiklene der rådyr ble drept, så har det skjedd flere ganger. 

Bondebladet leser jeg ikke, men det er vel rimelig å anta at det er mer fokus på angrep på sau der. Det er klart at alle angrep ikke når riksdekkende media.  

Konsekvensene av hundeeiere som lar hundene løpe fritt er så alvorlige når de angriper andre dyr. Ofte dreper de ikke dyrene heller, men de lider til de blir funnet og kan bli avlivet. Jeg tar heller en hundebæsj i hagen enn skade på andre dyr. En av naboene mine opplevde for øvrig for noen år siden at en hund som hadde rømt i nabolaget, drepte katten deres. 

Jeg har verken hund eller katt, men mener at med slapt hundehold så er konsekvensene stor plage for andre. En ansvarlig hundeeier som holder hunden sikkert i bånd, plukker hundebæsj og har trent opp hunden til å være alene, er ikke til det minste bry for andre.  

TS

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.9.2023 den 17.58):

Katter er til mest plage for andre da de har full rett på andres tomt og eiendeler siden det er "instinkt". Hos hunder er det kun ubruklige eiere som ødelegger noens rykte. Hunder er nyttedyr, og gir tilbake. Katter bare krever og tar.

Anonymkode: 49344...296

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns katter er mer irriterende enn hunder, men hundeeiere kan helt klart irritere meg mer enn katter.

Anonymkode: 0033d...be3

• Liker 1
Skrevet

Katter er mye mer irriterende, katteeiere også,  når de ikke bryr seg om å passe på katten når fugler har hekketid. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er vel ikke noen konkurranse over hva som er mest irriterende vel? Det som irriterer meg trenger ikke irritere deg? 
Jeg for min del har både katt og hund. Problemet var at andre hannkatter kommer på vår eiendom å markerer seg. Gjerne i utestua på sofa putene. Vi brukte over 20000 for å bygge inn utestua og skaffe oss skyvedør så vi slapp disse kattene. 
Men katter kan man ikke gjøre så mye med, de har sine instinkter. 
I vårt nabolag er det hunder i annethvert hus, aldri noe problem med hverken hundene eller eierene. 
At en hund bjeffer når eieren er ute er nok noe eieren ikke er klar over, mulig vår gjør det samme. Men lite vi kan gjøre med det. Kan ikke be den være stille 

Anonymkode: 6bd16...a4e

• Liker 2
Skrevet

Hundeeiere er vel like forskjellige som andre tenker jeg.

Jeg håper og tror jeg er en hundeeier som prøver å irritere omgivelsene minst mulig selv om jeg har en hund med en del lyd.

Og stå ute og bjeffe er absolutt ikke greit. Og dritten plukker man opp.

Katter irriterer ikke meg her jeg bor, for jeg har hund, og naboens katter skygger banen.

Jeg irriterer meg mer over enkelte ryttere som tror de eier veien jeg bor langs, med ustabile hester som ødelegger, og driter svære klaser der jeg skal gå, feks rett ved innkjørselen til huset mitt.

Skrevet
On 9/4/2023 at 12:32 AM, AnonymBruker said:

Det er vel ikke noen konkurranse over hva som er mest irriterende vel? Det som irriterer meg trenger ikke irritere deg? 
Jeg for min del har både katt og hund. Problemet var at andre hannkatter kommer på vår eiendom å markerer seg. Gjerne i utestua på sofa putene. Vi brukte over 20000 for å bygge inn utestua og skaffe oss skyvedør så vi slapp disse kattene. 
Men katter kan man ikke gjøre så mye med, de har sine instinkter. 
I vårt nabolag er det hunder i annethvert hus, aldri noe problem med hverken hundene eller eierene. 
At en hund bjeffer når eieren er ute er nok noe eieren ikke er klar over, mulig vår gjør det samme. Men lite vi kan gjøre med det. Kan ikke be den være stille 

Anonymkode: 6bd16...a4e

Jo, man kan absolutt gjøre noe med hunder som bjeffer. Det der er ansvarsfraskrivelse. Om hunden har separasjonsangst, så må den trenes opp til å være alene. Det er både til det beste for hunden som blir tryggere - og alle naboene som ellers må høre på bjeffing i timevis hver gang hunden er alene hjemme. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2023 den 13.06):

Hvilken stein er det du har vært under? 

"Dessverre er det mange hunder som får dårlig oppdragelse, og noen burde aldri hatt hund overhodet. Det er grunnen til at så mange som 5000 mennesker blir bitt av hund årlig i Norge, sier Marring til Dagbladet.

Tallene er hentet inn fra legevakter og sykehus rundt om i landet."

Dette var fra 2012, på ti år har det blitt verre, veldig mange flere dårlige eiere og hunder de ikke har kontroll på.

https://www.dagbladet.no/nyheter/5000-nordmenn-bitt-av-hund-arlig/63242418

Anonymkode: cfc4c...bd9

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...