Gjest Anonymus Notarius Skrevet 21. desember 2023 #21 Skrevet 21. desember 2023 Pringle skrev (23 timer siden): Surdeigsbrødet jeg baker selv har tynn skorpe. Jeg bor alene så jeg må fryse brød, og jeg rister skivene jeg tar opp, så de blir sprø utenpå og seige inni, noe jeg synes er helt fantastisk. Surdeig har også en litt "rikere" smak. Jeg kan forstå at ikke alle liker dette. Ellers er "greia" for meg fascinasjonen over at man kan lage noe så vidunderlig med bare mel, vann og salt, og friheten i å slippe å huske på å kjøpe gjær og bruke den opp i tide, og å slippe gjærmak på baksten. Mye av grunnen til at jeg har vært nølende til å bake, er nettopp alt som har med gjær å gjøre, og grunnen til at det tok lang tid før jeg begynte å utforske surdeig, var forestillingen om at det var så mye jobb, vanskelig osv. Men det er ikke det, det er bare noen få ting som er annerledes, først og fremst at alt tar mye lenger tid - ikke arbeidstid, men ventetid. Men man må jo huske å "mate" surdeigen for at den ikke skal dø, og bruke opp (eventuelt kaste) en del av den jevnlig for at den ikke skal bli monsterstor. Jeg synes det er mer jobb... Å ha ei pakk tørrgjær i skapet er ikke spesielt mye jobb. Jeg synes heller ikke hverken surdeigsbrød eller eltefritt brød er spesielt godt. Foretrekker vanlig. Aller helst lyst (det er det vel omtrent dødsstraff for å si nå for tida).
Pringle Skrevet 21. desember 2023 #22 Skrevet 21. desember 2023 Anonymus Notarius skrev (16 minutter siden): Men man må jo huske å "mate" surdeigen for at den ikke skal dø, og bruke opp (eventuelt kaste) en del av den jevnlig for at den ikke skal bli monsterstor. Jeg synes det er mer jobb... Å ha ei pakk tørrgjær i skapet er ikke spesielt mye jobb. Dette er ikke min erfaring. Noe som er sterkt hypet, og ikke så godt kjent, blir fort omspunnet av skrekkelige historier. Kan ikke tenke meg at oldemødrene våre kunne degge for surdeigen som en kuldeskjær puddel. Da jeg lagde starteren, brukte jeg "overskuddet" til pannekaker. Etter at den var ferdig (10 el 14 dager, husker ikke nå), har jeg oppbevart den i kjøleskapet. Mater den opp før jeg skal bake, sånn ca annenhver måned. Det fungerer helt fint. Jeg har opplevd at tørrgjær blir for gammel/ødelagt, spesielt siden jeg trengte bare en halv pose av gangen, og jeg baker som sagt ikke så ofte heller. Og det er fremdeles smak/lukt-problematikk med gjær, samt vinnerargumentet for mitt vedkommende - at surdeig i utgangspunktet er gratis. Sitat Jeg synes heller ikke hverken surdeigsbrød eller eltefritt brød er spesielt godt. Foretrekker vanlig. Aller helst lyst (det er det vel omtrent dødsstraff for å si nå for tida). Ja, nå kommer brødpolitiet og tar deg! Selv spiser jeg det meste av brød og bakervarer, da. Men snakker om surdeig, det verste knekkebrødet jeg har smakt (eller det verste var et glutenfritt-mareritt), var surdeigsknekkebrød fra Wasa. Det smakte i grunnen ikke så mye, det verste med det var hvor hardt det var. 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #23 Skrevet 21. desember 2023 Surdeig er litt sunnere enn vanlig brød. Det er forferdelig mye skadelige stoffer i korn, og en del av dette blir uskadeliggjort når man fermenterer kornet. Anonymkode: cc0ed...5ae 3 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #24 Skrevet 21. desember 2023 Det er mye bedre til magen min. I barnehagen til sønnen min gikk de over fra å bake vanlig brød til surdeigsbrød og merket stor forskjell på barna, det ble mye mindre fising 😄 Anonymkode: 01c04...03b 2 2
K.B. Skrevet 21. desember 2023 #25 Skrevet 21. desember 2023 Surdeigsbrød ER brød, den dritten vi får i butikken er ikke brød spør du meg. Oppbevar brødet riktig, så er det crispy og godt. Terracotta beholder er perfekt. 3 1
Pringle Skrevet 21. desember 2023 #26 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Surdeig er litt sunnere enn vanlig brød. Det er forferdelig mye skadelige stoffer i korn, og en del av dette blir uskadeliggjort når man fermenterer kornet. Anonymkode: cc0ed...5ae Det hørtes dramatisk ut. Sånn jeg har oppfattet det, er det en del næringsstoffer i skallet på korn som ikke blir tatt opp av kroppen pga visse andre stoffer, og den lange fermenteringen bryter ned disse stoffene slik at næringsstoffene blir lettere å ta opp. Det er ikke surdeig i seg selv, som frembringer dette, men lang fermentering, som man også kan gjøre med gjær (kaldheving). 1
exictence Skrevet 21. desember 2023 #27 Skrevet 21. desember 2023 Jeg elsker surdeigsbrød. Så godt at det er noe seigt inni. Og vite at det er så sunt og godt for fordøyelsen i forhold til andre f.eks kjøpebrød 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #28 Skrevet 21. desember 2023 Pringle skrev (18 minutter siden): Det hørtes dramatisk ut. Sånn jeg har oppfattet det, er det en del næringsstoffer i skallet på korn som ikke blir tatt opp av kroppen pga visse andre stoffer, og den lange fermenteringen bryter ned disse stoffene slik at næringsstoffene blir lettere å ta opp. Det er ikke surdeig i seg selv, som frembringer dette, men lang fermentering, som man også kan gjøre med gjær (kaldheving). Fermenteringen bryter ned en del av fytinsyren for eksempel, slik at næringsstoffene er lettere tilgjengelig. Anonymkode: cc0ed...5ae 1 4
Pringle Skrevet 21. desember 2023 #29 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Fermenteringen bryter ned en del av fytinsyren for eksempel, slik at næringsstoffene er lettere tilgjengelig. Anonymkode: cc0ed...5ae Ikke sant. "Antinæringsstoffer" høres mye farligere ut enn "fytinsyre".
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #30 Skrevet 21. desember 2023 Anonymus Notarius skrev (1 time siden): Men man må jo huske å "mate" surdeigen for at den ikke skal dø, og bruke opp (eventuelt kaste) en del av den jevnlig for at den ikke skal bli monsterstor. Jeg synes det er mer jobb... Å ha ei pakk tørrgjær i skapet er ikke spesielt mye jobb. Jeg synes heller ikke hverken surdeigsbrød eller eltefritt brød er spesielt godt. Foretrekker vanlig. Aller helst lyst (det er det vel omtrent dødsstraff for å si nå for tida). Min surdeigsstarter er fem år gammel og kan stå i ukesvis uten mating. Jeg kaster aldri noe heller og bytter aldri glass eller driver med alt det styret mange tror eg nødvendig. Jeg mater den når jeg baker så det krever omtrent det samme som å ha tørrgjær i skapet. Blir det for mye starter steker jeg en klump av den i panne med smør og spiser den rykende varm. Anonymkode: d83f6...3dd 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #31 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 1.9.2023 den 17.23): Surdeigsbrød har god og sprø skorpe i cirka 5 minutter, og deretter er den ikke annet enn seig og nærmest uspiselig. Hvorfor er folk så begeistret for dette? (Jeg har ikke bakt surdeigsbrød selv noen gang, men har opplevd dette med både bakerbrød og hjemmebakte. Dum som jeg er, har jeg også kjøpt meg surdeigssmørbrød på forskjellige kafeer opptil flere ganger, og det er bare sorgen hver gang med seig og jævlig skorpe. Aldri mer!) Anonymkode: 590c6...d73 Bare en trend alle folk som er opptatt av trending føler seg presset til å følge. Ellers er de ikke bra nok og passer ikke inn i flokken. Anonymkode: bff02...ef1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #32 Skrevet 21. desember 2023 Hardt seigt surdeigsbrød med brie er bedre enn potetgull med ost og løk. Anonymkode: d81d0...0d1 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 21. desember 2023 #33 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Min surdeigsstarter er fem år gammel og kan stå i ukesvis uten mating. Jeg kaster aldri noe heller og bytter aldri glass eller driver med alt det styret mange tror eg nødvendig. Jeg mater den når jeg baker så det krever omtrent det samme som å ha tørrgjær i skapet. Blir det for mye starter steker jeg en klump av den i panne med smør og spiser den rykende varm. Anonymkode: d83f6...3dd OK, det er ikke min erfaring. Opplevde at den daua ganske fort uten jevnlig mating (en gang i uka eller noe). At mange lager mye styr av dette, er helt sikkert. Jeg har gått tilbake til den "vanlige" måten å bake brød på, nemlig med elting og gjær. Smaker mye bedre og er enklere (i alle fall med kjøkkenmaskin).
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #34 Skrevet 22. desember 2023 17 hours ago, Anonymus Notarius said: Men man må jo huske å "mate" surdeigen for at den ikke skal dø, og bruke opp (eventuelt kaste) en del av den jevnlig for at den ikke skal bli monsterstor. Jeg synes det er mer jobb... Å ha ei pakk tørrgjær i skapet er ikke spesielt mye jobb. Jeg synes heller ikke hverken surdeigsbrød eller eltefritt brød er spesielt godt. Foretrekker vanlig. Aller helst lyst (det er det vel omtrent dødsstraff for å si nå for tida). Det stemmer ikke. Jeg har bare en teskjestor starter i kjøleskapet, mater den 1:10:10 på kvelden så er den klar morgenen etter. Baker flere brød og sparer en teskje videre i samme glass. Kaster aldri og kan leve i hvertfall en måned (lengste jeg har prøvd) uten mating. Ellers er jeg enig i at lyst brød er best, men det er til helgekos 😀 Anonymkode: bcaf5...135
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #35 Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 2.9.2023 den 7.54): Det har jeg ikke opplevd. Må jo være at de oppbevarer brødet feil? Men det er aller beste er jo langtidshevet grytebrød (ikke surdeig men lite gjær). Da får du skikkelig sprø skorpe! Anonymkode: 6389c...ec9 Ja, mulig de oppbevarer brødet i plastikk. Faktisk trenger man bare å legge den siden man kutter brødet ned mot en skjærefjøl. Da holder skorpen seg fin. Jeg syns surdeigsbrød er veldig godt da, og foretrekker det over annen type brød. Men ender som regel opp med å kjøpe et billigere alternativ. Anonymkode: 3a6c3...99b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå