Gå til innhold

Jeg skjønner ikke greia med surdeigsbrød

Anbefalte innlegg

Skrevet

Surdeigsbrød har god og sprø skorpe i cirka 5 minutter, og deretter er den ikke annet enn seig og nærmest uspiselig. Hvorfor er folk så begeistret for dette?

(Jeg har ikke bakt surdeigsbrød selv noen gang, men har opplevd dette med både bakerbrød og hjemmebakte. Dum som jeg er, har jeg også kjøpt meg surdeigssmørbrød på forskjellige kafeer opptil flere ganger, og det er bare sorgen hver gang med seig og jævlig skorpe. Aldri mer!)

Anonymkode: 590c6...d73

• Liker 7
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk har et fullstendig fucked syn på brød og generelt sett så følger folk trender slavisk.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er ikke så glad i surdeigsbrød, jeg heller, bortsett fra når jeg får ekte dansk rugbrød, det syns jeg er godt. 

• Liker 2
Skrevet

Det har jeg ikke opplevd. Må jo være at de oppbevarer brødet feil?

Men det er aller beste er jo langtidshevet grytebrød (ikke surdeig men lite gjær). Da får du skikkelig sprø skorpe!

Anonymkode: 6389c...ec9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er aller beste er jo langtidshevet grytebrød (ikke surdeig men lite gjær). Da får du skikkelig sprø skorpe!

Jeg syns også grytebrød er godt, akkurat når det er nybakt, men jeg er ikke så glad i det dagen etter, det blir så "deigete", så jeg gjør sikkert noe feil når jeg steker det. 

Skrevet

Skjønner heller ikke greia, synes ikke det er spesielt godt.

Anonymkode: 090f6...811

• Liker 3
Skrevet
Brunhilde skrev (10 minutter siden):

Jeg syns også grytebrød er godt, akkurat når det er nybakt, men jeg er ikke så glad i det dagen etter, det blir så "deigete", så jeg gjør sikkert noe feil når jeg steker det. 

Enig. Må alltid i brødristeren dagene etter. Men godt da. 

Anonymkode: f5704...89f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Brunhilde skrev (46 minutter siden):

Nei, grytebrødet blir alltid sånn svampete og fuktig, litt som et surdeigsbrød faktisk, og det har å gjøre med både den knafrie bakemetoden, bruk av tørrgjær i sammenhengen, og det at man steker brødet i gryte. Slik jeg oppfatter det er det knafrie grytebrødet oppfunnet av Jim Lahey (som Mat på bordet har metoden/oppskriften sin fra) laget på denne måten nettopp for at det skal likne surdeigsbrød.

Det første man bør gjør gjøre for å unngå dette er å droppe gryta, og feks heller lage rundstykker. Så slipper man å bale med det steintunge og glovarme beistet inn og ut av ovnen også. De aller fleste i Norge lager knafri gjærbakst med grytebrød-oppskriften til Mat på bordet - på tide å teste noe annet. Det andre er å bytte ut tørrgjær med en ertestor bit fersk gjær - det gjør den knafrie baksten mye luftigere faktisk, og utgjør en mye større forskjell enn man skulle tro (særlig når man baker hvitt brød). Og så, for å få mye sprøere skorpe enn grytebrød får må man kaste vann i ovnen idet man setter baksten inni, og ha høy temperatur (jeg steker de knafrie rundstykkene mine på 260 grader). Dampen gjør at man oppnår både at baksten hever seg bedre før skorpe dannes, og at skorpen man får blir virkelig sprø som på skikkelige franske baguetter.

Anonymkode: 58bff...e4f

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, grytebrødet blir alltid sånn svampete og fuktig, litt som et surdeigsbrød faktisk, og det har å gjøre med både den knafrie bakemetoden, bruk av tørrgjær i sammenhengen, og det at man steker brødet i gryte. Slik jeg oppfatter det er det knafrie grytebrødet oppfunnet av Jim Lahey (som Mat på bordet har metoden/oppskriften sin fra) laget på denne måten nettopp for at det skal likne surdeigsbrød.

Det første man bør gjør gjøre for å unngå dette er å droppe gryta, og feks heller lage rundstykker. Så slipper man å bale med det steintunge og glovarme beistet inn og ut av ovnen også. De aller fleste i Norge lager knafri gjærbakst med grytebrød-oppskriften til Mat på bordet - på tide å teste noe annet. Det andre er å bytte ut tørrgjær med en ertestor bit fersk gjær - det gjør den knafrie baksten mye luftigere faktisk, og utgjør en mye større forskjell enn man skulle tro (særlig når man baker hvitt brød). Og så, for å få mye sprøere skorpe enn grytebrød får må man kaste vann i ovnen idet man setter baksten inni, og ha høy temperatur (jeg steker de knafrie rundstykkene mine på 260 grader). Dampen gjør at man oppnår både at baksten hever seg bedre før skorpe dannes, og at skorpen man får blir virkelig sprø som på skikkelige franske baguetter.

Anonymkode: 58bff...e4f

Takk, dette var faktisk veldig oppklarende. Har du en oppskrift på rundstykkene? Jeg kan tenke meg å prøve. :)

Skrevet

Jeg synes både surdeigsbrød og grytebrød er skikkelig oppskrytt og har aldri forstått greia. Begge deler får riktignok sprø skorpe, men den seige innsiden er virkelig ikke god. 

Anonymkode: bf177...86f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes både surdeigsbrød og grytebrød er skikkelig oppskrytt og har aldri forstått greia. Begge deler får riktignok sprø skorpe, men den seige innsiden er virkelig ikke god. 

Anonymkode: bf177...86f

Mens for meg er den litt seige innsiden med masse smak og struktur ti ganger viktigere enn sprø skorpe. :) 

Anonymkode: 16c06...b22

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Skaper litt variasjon i brødhverdagen da. Syns det er bedre smak enn andre typer brød. Frys brødet og bruk brødrister er mitt tips. Alltid "fersk" smak.

• Liker 2
Skrevet

Jeg liker det ikke så godt jeg heller. Hverken konsistens, smak eller den harde skorpen. Synes ofte surdeigsbrød er for mye stekt på utsiden også slik at den smaker for brent for meg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg spiser kun surdeigsbrød. Baker selv, av spelt (spelt er spesielt snilt med magen). Surdeig er bra for oss med sarte mager, fordi det er lettere fordøyelig: baking med surdeig skaper en fermenteringsprosess som bryter ned ufordøyelige karbohydrater i melet. Mye av prosessen som foregår i et surdeigsbrød underveis fra heving til steking foregår ellers i fordøyelsessystemet vårt når vi spiser vanlig brød bakt med gjær, og det kan skape problemer. Surdeigsbrød er faktisk det eneste brødet jeg kan spise uten å bli oppblåst og forstoppet.

Når det gjelder skorpe på surdeigsbrød er det ikke noe problem å holde den sprø og fin. Det handler om oppbevaring. Det er en stor misforståelse at brød skal oppbevares i plast. Mitt brød står på høykant med skjæreflaten ned mot fjøla, og da holder skorpen seg fin. Alt brød bør oppbevares sånn. Men obs: om man ikke har tenkt å spise opp hele brødet i løpet av to dager bør man dele det i to og putte resten ferdig oppskåret i fryseren. De frosne skivene kan puttes i brødristeren, ellers bruker jeg dem også til matpakke: smører rett på frosne skiver og putter i matboksen. Innen lunsj er de opptint og smaker nesten som ferskt, og skorpen er sprø. 

Anonymkode: 6d47d...086

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg elsker surdeigsbrød og synes det holder seg lenger enn annet brød. Sprø skorpe, luftig indre - perfekt til å dyppe i olje og saus og la det suge til seg smør under ost. Men oppbevarer det ikke i plast (da blir det seigt!) og baker like gjerne rundstykker, baguetter og formbrød med frø som de store runde landbrøene. Men det tok litt tid å få til gode brød og jeg har spist mye kjipt surdeigsdrit på cafe, der fingrene er helt numne etter å ha slåss med kniv og gaffel på seeeige skorper. Når det er sagt elsker jeg gjærbakst også, og faktisk også pannestekte brød med bakepulver eller scones, eller grove vafler med pålegg. Så kvaliteten på baksten er viktigere enn hevemetoden er min konklusjon.  Nå skal jeg spise surdeigsbrød med smør og eggerøre, 
ha en god lørdag! 

Anonymkode: cefca...d06

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Enig, synes ikke det smaker godt og fæl konsistens 

Anonymkode: 96616...f3b

• Liker 2
Skrevet

Liker det godt. Og så føler jeg at det er godt for fordøyelsen i forhold til mange brød. Dete har mye å si

• Liker 3
  • 3 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.9.2023 den 17.23):

Surdeigsbrød har god og sprø skorpe i cirka 5 minutter, og deretter er den ikke annet enn seig og nærmest uspiselig. Hvorfor er folk så begeistret for dette?

(Jeg har ikke bakt surdeigsbrød selv noen gang, men har opplevd dette med både bakerbrød og hjemmebakte. Dum som jeg er, har jeg også kjøpt meg surdeigssmørbrød på forskjellige kafeer opptil flere ganger, og det er bare sorgen hver gang med seig og jævlig skorpe. Aldri mer!)

Anonymkode: 590c6...d73

Surdeigsbrødet jeg baker selv har tynn skorpe. Jeg bor alene så jeg må fryse brød, og jeg rister skivene jeg tar opp, så de blir sprø utenpå og seige inni, noe jeg synes er helt fantastisk. Surdeig har også en litt "rikere" smak. Jeg kan forstå at ikke alle liker dette.

Ellers er "greia" for meg fascinasjonen over at man kan lage noe så vidunderlig med bare mel, vann og salt, og friheten i å slippe å huske på å kjøpe gjær og bruke den opp i tide, og å slippe gjærmak på baksten. Mye av grunnen til at jeg har vært nølende til å bake, er nettopp alt som har med gjær å gjøre, og grunnen til at det tok lang tid før jeg begynte å utforske surdeig, var forestillingen om at det var så mye jobb, vanskelig osv. Men det er ikke det, det er bare noen få ting som er annerledes, først og fremst at alt tar mye lenger tid - ikke arbeidstid, men ventetid. 

• Liker 4
Skrevet

Enig med deg. Jeg liker ikke konsistensen på surdeigsbakst og forstår ikke greia. 

• Liker 2
Skrevet
Arkana skrev (21 timer siden):

Enig med deg. Jeg liker ikke konsistensen på surdeigsbakst og forstår ikke greia. 

Ikke jeg heller! :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...