Gå til innhold

Når gikk kolikken over hos ditt barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på snart 6 uker med mye magevondt. Har ikke fått "diagnosen" kolikk av helsepersonell, men hun gråter godt over 3 timer hver dag og viser tydelige smerter ved fising etc.. spenner seg mye. Så går ut fra det er kolikk.

Når ga dette seg hos ditt barn? Evt. tips til hva som kan hjelpe? Har vurdert å kontakte kiropraktor eller fysisoterapaut. Erfaring med dette? Eller semper dråper? 😊Hun er nok ikke den verst rammede, da hun kan sovne under amming osv av og tilog ikke må bysses på HELE tiden, det er verst på kvelden og natten. Men som sagt, mye gråt og misnøye.

Anonymkode: a1e7b...14c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Massere magen, og da må du massere godt. Ikke bare stryke lett over, men massere tarmene.  

Sykle med bena

Sitt i sofaen og hold henne oppe , med ryggen hennes mot brystet ditt. Hold dine hender under knærne hennes (slik som våre foreldre holdt oss opp når vi tisset ute i skogen om du skjønner hva jeg mener) . Så får hun ekstra hjelp til å presse.

Kolikkgrepet (google det) og masser korsryggen samtidig

Jeg måtte samsove med mi. Hun lå med føttene over armen min så de kom opp mot magen, da ble det enklere for henne når hun hadde vondt. Og jeg fikk massert gjennom natten.

• Liker 1
Skrevet

Prøv nan, kanskje hun er sulten? 😊 Det var faktisk tilfellet med mitt "kolikkbarn". Melken min mettet ikke godt nok. Så med hun gikk det over ved 6 uker når vi prøvde og skjønte dette. Hadde da hatt ekstrem kveldsuro (gråt over 3 t i strekk) siden uke 3-4.

Evt prøv bare melkefri erstatning i noen dager, mens du pumper for å holde produksjonen oppe. Tror jeg har lest et sted at de aller fleste tilfellene av kolikk skyldes melkeproteinallergi. 

Skjønner ikke at vi bare skal godta at babyer har det så vondt i 3 mnd. Det er en grunn til det, og etter all sannsynlighet finnes det noe man kan gjøre. 

Anonymkode: 179e2...627

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
kjærring skrev (20 minutter siden):

Massere magen, og da må du massere godt. Ikke bare stryke lett over, men massere tarmene.  

Sykle med bena

Sitt i sofaen og hold henne oppe , med ryggen hennes mot brystet ditt. Hold dine hender under knærne hennes (slik som våre foreldre holdt oss opp når vi tisset ute i skogen om du skjønner hva jeg mener) . Så får hun ekstra hjelp til å presse.

Kolikkgrepet (google det) og masser korsryggen samtidig

Jeg måtte samsove med mi. Hun lå med føttene over armen min så de kom opp mot magen, da ble det enklere for henne når hun hadde vondt. Og jeg fikk massert gjennom natten.

Tusen takk for mange gode tips🤩

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Prøv nan, kanskje hun er sulten? 😊 Det var faktisk tilfellet med mitt "kolikkbarn". Melken min mettet ikke godt nok. Så med hun gikk det over ved 6 uker når vi prøvde og skjønte dette. Hadde da hatt ekstrem kveldsuro (gråt over 3 t i strekk) siden uke 3-4.

Evt prøv bare melkefri erstatning i noen dager, mens du pumper for å holde produksjonen oppe. Tror jeg har lest et sted at de aller fleste tilfellene av kolikk skyldes melkeproteinallergi. 

Skjønner ikke at vi bare skal godta at babyer har det så vondt i 3 mnd. Det er en grunn til det, og etter all sannsynlighet finnes det noe man kan gjøre. 

Anonymkode: 179e2...627

Ja, begynte å gi nan etter amming i starten for tenkte hun var sulten, men det var hun ikke. Hun får dog tilbud om ei flaske hver kveld, av og til vil hun ikke ha noe mens andre dager drikker hun 100 ml🙈

Hmm, har lest litt om det med melkeallergi.. men føler det er så drastisk å kutte ut alt mell fra kostholdet, og har forstått man må kutte i flere uker også for å se evt. Effekt. Hun roer seg nesten kun ned ved amming, så ønsker helst ikke å gå over til kun flaske (foreløpig iallefall) forstår heller ikke hvordan jeg skal få pumpet fordi hun er på meg 24/7😅

Enig!! Det er virkelig grusomt når det står på som verst.. håper det går over før 3 mnd😳

Anonymkode: a1e7b...14c

• Hjerte 1
Skrevet

Refluks? 

Anonymkode: fca07...c1f

Skrevet

Vi har god erfaring med å gi litt (vi gav vel 10-15 ml, men vet at andre har trengt å gi mer så prøv deg litt fram med mengden) lunken rooiboste med sukker i før hver flaske. Første dag vi prøvde det var det rett og slett som å skru av en bryter og den kvelden var babyen helt rolig og fin etter flere uker med uro, skriking og byssing hele kvelden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...