Gå til innhold

Traumer uten å vite det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig tatt psykologifag, og lærte litt om traumer. Jeg har begynt å lure litt på om jeg har en del traumer fra barndommen som jeg ikke har tenkt skikkelig på før. Jeg har traumer fra voldtekt osv fra voksenlivet, men har alltid tenkt at traumer er noe veldig stort og man vet godt at man har på en måte. Missforstå meg ikke, jeg vokste opp i en veldig fin og tett familie, hjem og alt har alltid vært veldig fint...trodde jeg i allefall. Som familie har vi alltid gått på tå rundt pappa, fordi hans humør gikk veldig opp og ned. Han har aldri vært fysisk, men han ble sur for de minste ting, og vi måtte vurdere humøret hans før vi spurte om noe som helst. Min mor har alltid vært veldig på meg om kosthold og trening, og tvang meg til å spise lite og sundt, og samtidig jogge hver dag i ferier osv fra jeg var relativt ung (fordi jeg la på meg fortere enn mine yngre søsken som var syltynne lenge). Ellers er hun ganske manipulerende og nedsettende på mange måter, uten at hun forstår det selv (tror at det er ok hvis hun sier at hun bare tullet osv). De har begge alltid også vært ganske kontrollerende. Men igjen, vi har ett veldig nært familieforhold, men jeg har i seinere tid tenkt mye på hvordan de egentlig har og fortsatt oppfører seg. Jeg er kjempe glad i dem, som er grunnen til at jeg hater å snakke om slike ting, fordi jeg føler at jeg snakker dem ned. Jeg har selv måttet lære dem at psykisk helse faktisk er en skikkelig ting, og at vi alle er ulike og ikke tåler like mye osv. Jeg er eldst av 3 søstre, og føler begge søstrene mine er mye hardere og flinkere på å stå opp mot dem hvis det er noe de diskuterer feks. 

Jeg vet ikke helt hva jeg vil med denne posten, men er det noen som føler at de har opplevd det samme? Jeg er 31 år nå, og føler noen ganger at jeg fortsatt er 12 (enten fordi jeg tillater for mye, eller fordi jeg ikke har tenkt skikkelig på dette tidligere). 

Anonymkode: 4ad33...7c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at trener og få psykologisk litt bak deg før man dveler over eget liv. Man blir faktisk psyk av å lese mye om sånt. Som leger og sykepleiere tror de har mange av sykdommene de leser om.

Anonymkode: fe277...7e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...