AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #1 Skrevet 1. september 2023 Hei, svigermor/bestemor til barna er på besøk opp mot to uker om gangen. I løpet av denne perioden, så lager hun sjelden middag, ingen bidrag til noen andre måltider som frokost/lunsj/kvelds til barna, ingen henting/levering, ingen hjelp til hussarbeid - hun bare sitter å ser på uten å hjelpe til. Vi er begge i full jobb. Jeg har sagt at hun ikke må «være redd» for å hjelpe til, og hun sier hun skal gjøre både det ene og det andre uten at det faktisk skjer noe som helst. Hun er ikke så gammel. Hun er rundt oss hele tiden (sitter mye å ser på iPaden) sin, og jeg får ikke en time alene med mannen i løpet av hele denne perioden, da hun alltid er i stua vår.. barna er 4 og 10 år. hva ville dere tenkt/gjort i en slik situasjon? Er det vanlig å bidra så lite? Anonymkode: 08084...36e
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #2 Skrevet 1. september 2023 Helt vanlig. Anonymkode: 33cd7...fb8
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #3 Skrevet 1. september 2023 Du Turid, kunne du laget middag i dag? Jeg har handlet inn til både fiskepinner og kjøttkaker, eller du kan stikke på butikken og kjøpe noe du har lyst på. Anonymkode: 3a038...c1c 6
Tatja Skrevet 1. september 2023 #4 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei, svigermor/bestemor til barna er på besøk opp mot to uker om gangen. I løpet av denne perioden, så lager hun sjelden middag, ingen bidrag til noen andre måltider som frokost/lunsj/kvelds til barna, ingen henting/levering, ingen hjelp til hussarbeid - hun bare sitter å ser på uten å hjelpe til. Vi er begge i full jobb. Jeg har sagt at hun ikke må «være redd» for å hjelpe til, og hun sier hun skal gjøre både det ene og det andre uten at det faktisk skjer noe som helst. Hun er ikke så gammel. Hun er rundt oss hele tiden (sitter mye å ser på iPaden) sin, og jeg får ikke en time alene med mannen i løpet av hele denne perioden, da hun alltid er i stua vår.. barna er 4 og 10 år. hva ville dere tenkt/gjort i en slik situasjon? Er det vanlig å bidra så lite? Anonymkode: 08084...36e Ikke vanlig! Hva når dere besøker henne? 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #5 Skrevet 1. september 2023 Jeg tenker det er uvanlig å orke overnattigsbesøk i så lang periode. Jeg reagerer mer på hvor lenge hun blir, enn at hun ikke hjelper til. Overnatting en helg bør være nok for henne. Er det noen måte sønnen kan kaste henne ut som ikke er direkte ufin? Anonymkode: bdaab...1ec 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #6 Skrevet 1. september 2023 «Godt» å høre at man ikke er alene om håpløse mødre. Men når hjelpen er så dårlig, så har vi null problemer med å benytte oss av muligheten til å ta noen timer utenfor huset etter legging. Alt fra en joggetur til kino. Det er ikke aktuelt å sitte inne hver kveld og «underholde» en gjest som ikke bidrar i 2 uker (en helg er greit nok). Ikke at vi løper ut av huset hver kveld når ungene er i seng, men 3 kvelder i løpet av en uke kjenner vi overhodet ikke på. Anonymkode: 0d5f2...bee 5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #7 Skrevet 1. september 2023 Jeg ville hjulpet til. Det gjør jeg også når jeg besøker sønn og familien en helg. Synes 3 dager er nok, for dem, men hadde det vært lang og dyr reis, så hadde jeg nok blitt lengre. Jeg rydder, passer barn, gjør hagearbeid, eller det de måtte ønske hjelp til. Men folk er forskjellige. Kommer hun en gang eller to i året, og blir et par uker, hadde jeg ikke brukt krefter på å irritere meg. Anonymkode: e2149...fc0
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #8 Skrevet 1. september 2023 Oj! 2 uker. Men at hun sitter i "stua vår" må dere tåle når dere har takket ja til besøk. Skal hun sitte på gjesterommet og glo på nettbrettet fordi du og mannen vil ha alenetid? Si til mannen din at du og han kan lage middag annenhver dag, og at hvis moren hans ikke ønsker å lage seg frokost/lunch/kvelds, så får han ta seg av det. Anonymkode: 139c6...b71
Ebbeliten Skrevet 1. september 2023 #9 Skrevet 1. september 2023 "Det er koselig å ha besøk, men dette er ikke et pensjonat eller feriekoloni. Når du er her kan du bidra med litt matlaging og du kan aktivisere barna. Eller så kan du jo heller invitere oss til deg?"
AndreaJohan Skrevet 1. september 2023 #10 Skrevet 1. september 2023 21 minutter siden, AnonymBruker said: Hei, svigermor/bestemor til barna er på besøk opp mot to uker om gangen. I løpet av denne perioden, så lager hun sjelden middag, ingen bidrag til noen andre måltider som frokost/lunsj/kvelds til barna, ingen henting/levering, ingen hjelp til hussarbeid - hun bare sitter å ser på uten å hjelpe til. Vi er begge i full jobb. Jeg har sagt at hun ikke må «være redd» for å hjelpe til, og hun sier hun skal gjøre både det ene og det andre uten at det faktisk skjer noe som helst. Hun er ikke så gammel. Hun er rundt oss hele tiden (sitter mye å ser på iPaden) sin, og jeg får ikke en time alene med mannen i løpet av hele denne perioden, da hun alltid er i stua vår.. barna er 4 og 10 år. hva ville dere tenkt/gjort i en slik situasjon? Er det vanlig å bidra så lite? Anonymkode: 08084...36e Svigers på besøk i flere uker av gangen, ofte? Å du hellige jul. Nei, be hun ta seg inn på hotell. Dere er ikke et vandrehjem
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #11 Skrevet 1. september 2023 Be henne sove på hotell. Hun kommer ikke til å endre seg. Anonymkode: 85471...5e5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #12 Skrevet 1. september 2023 Har aldri bedt min mor om å lage middag eller vaske i mitt hus. Spør om hun kan være barnevakt en ettermiddag, og lage mat til ungene så du og mannen kan gå alene ut og spise. Anonymkode: 046e8...90f 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #13 Skrevet 1. september 2023 Spent på hva mannen mener jeg 😂 Anonymkode: d4086...23d 1
kjærring Skrevet 1. september 2023 #14 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, svigermor/bestemor til barna er på besøk opp mot to uker om gangen. I løpet av denne perioden, så lager hun sjelden middag, ingen bidrag til noen andre måltider som frokost/lunsj/kvelds til barna, ingen henting/levering, ingen hjelp til hussarbeid - hun bare sitter å ser på uten å hjelpe til. Vi er begge i full jobb. Jeg har sagt at hun ikke må «være redd» for å hjelpe til, og hun sier hun skal gjøre både det ene og det andre uten at det faktisk skjer noe som helst. Hun er ikke så gammel. Hun er rundt oss hele tiden (sitter mye å ser på iPaden) sin, og jeg får ikke en time alene med mannen i løpet av hele denne perioden, da hun alltid er i stua vår.. barna er 4 og 10 år. hva ville dere tenkt/gjort i en slik situasjon? Er det vanlig å bidra så lite? Anonymkode: 08084...36e Hun kommer da på besøk? Er ikke det nok?
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #15 Skrevet 1. september 2023 Jeg liker at foreldre og svigerforeldre, for så vidt også annen familie og venner, er på besøk. Jeg forventer ikke at de skal hjelpe til, er heller ikke begeistret for gjester som begynner å vaske og styre. For meg er det mer anstrengende hvis gjester forventer at vi skal underholde dem. Vi skal også leve vårt daglige liv. Jeg har ingen problemer med å be gjester dra å handle, gjerne finne noe godt til middag. Da lager de også maten. De tar gjerne med seg barna på kino, teater etc, og vi får litt fri. De er også gjerne hjemme med barna mens vi gjør noe annet. Vær konkret på hvilke bidrag du ønsker. Kan du sette på litt kaffe? Ser du etter Petter mens vi går en tur? Osv. Anonymkode: d7b65...f1b 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #16 Skrevet 1. september 2023 Moren min vokste opp med at ingen utenfor husstanden fikk hjelpe til på kjøkkenet(og dermed oppdage husfruens feil og uvaner), og hun tror pappa vokste opp med det samme. Og det ble nok litt videreført av dem også; at man setter ikke gjester til å gjøre husarbeid, liksom. Hos samboers familie er det omvendt, der er det veldig viktig å hjelpe til uoppfordret. "Når man ser noe som må gjøres, så gjør man det bare. Man sitter da ikke på hendene sine og venter på å bli spurt!", i følge svigermor. (At hun senere sukker til andre over hvor mye hun "må" hjelpe oss, gir den uoppfordrede "hjelpen" en bitter bismak, men det er en annen historie.) Anonymkode: bcb10...a7f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå