AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #1 Skrevet 1. september 2023 Hei Jeg går på Wegovy og har gått på det i to måneder nå, jeg er i uke 9 (-12kg). Nå har jeg kommet til et punkt hvor ingenting frister (verken usunn eller sunn mat), og jeg sliter med å finne sunn og næringsrik mat jeg kan lage til alle måltid. Jeg er rett og slett skikkelig lei av mat, handling, planlegging og matlaging. Per nå sliter jeg mest med å få i meg nok mat, og ligger langt på underskudd daglig, noe som gjerne resulterer ødelagt megabolisme og vektoppgang på sikt. Jeg synes det er supervanskelig å finne noe å lage fra bunn som er enkelt og næringsrikt, da middagsrettene tidligere har bestått av mye Toro, ultraprossesert mat, brødskiver etc. Jeg har lyst å spise rent, sunt og ikke minst proteinrikt. Så..tips til enkel og god mat som ikke krever så mye ny kunnskap? Har gått mye i gresk yoghurt med bær (brekte meg av dette i går), rugsprø, skinke, ost og egg. Middagene har bestått av laks, rent kjøtt og kylling med grønnsaker. Gjerne noe som barna kan spise også. Anonymkode: 2ea4c...92a 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #2 Skrevet 1. september 2023 Kjøleskapsgrøt med yoghurt og bær omelett i forskjellige variasjoner Anonymkode: 9087d...816
Mjalloh Skrevet 1. september 2023 #3 Skrevet 1. september 2023 35 minutter siden, AnonymBruker said: Hei Jeg går på Wegovy og har gått på det i to måneder nå, jeg er i uke 9 (-12kg). Nå har jeg kommet til et punkt hvor ingenting frister (verken usunn eller sunn mat), og jeg sliter med å finne sunn og næringsrik mat jeg kan lage til alle måltid. Jeg er rett og slett skikkelig lei av mat, handling, planlegging og matlaging. Per nå sliter jeg mest med å få i meg nok mat, og ligger langt på underskudd daglig, noe som gjerne resulterer ødelagt megabolisme og vektoppgang på sikt. Jeg synes det er supervanskelig å finne noe å lage fra bunn som er enkelt og næringsrikt, da middagsrettene tidligere har bestått av mye Toro, ultraprossesert mat, brødskiver etc. Jeg har lyst å spise rent, sunt og ikke minst proteinrikt. Så..tips til enkel og god mat som ikke krever så mye ny kunnskap? Har gått mye i gresk yoghurt med bær (brekte meg av dette i går), rugsprø, skinke, ost og egg. Middagene har bestått av laks, rent kjøtt og kylling med grønnsaker. Gjerne noe som barna kan spise også. Anonymkode: 2ea4c...92a Anbefaler hellofresh! Der får du all informasjon om næringsinnhold i hver porsjon, det er masse å velge i, og du slipper planlegging/handling! Vi sparer også penger ettersom det blir færre turer til butikken, og færre impulskjøp! Har hatt hellofresh siden korona nå, funker bra for både store og små! 😊
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #4 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjøleskapsgrøt med yoghurt og bær omelett i forskjellige variasjoner Anonymkode: 9087d...816 Dette. Bruk smør til å steke omeletten og tilsett gjerne ost. Og hvis du faktisk sliter med å få i deg nok mat så hadde jeg spist fettrikt. Dvs masse frø, avokado, smør, ikke-lettprodukter, osv. Tyrkisk yoghurt med bær er veldig sunt og næringsrikt. Du kan godt blande inn normal cottage cheese også. Og chiafrø. Da får du masse fett og protein og minimalt med sukker og prosesserte drittprodukter. Anonymkode: b345c...eb7 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #5 Skrevet 1. september 2023 Sliter med det samme som TS, ingenting frister så dytter noe… bittelitt i gapet, noe enkelt bare for å få i meg noe. Kan ofte lage mat til familien, men orker sjelden å spise særlig selv… maten vokser i munnen på meg, føles som (uten at jeg vet) at jeg rett og slett ikke får i meg nok, noe som igjen gjør meg slapp og uopplagt. Selv å få i seg drikke, er vanskelig. Det enkleste er et knekkebrød med ost,syltetøy eller flykrasj, men… 🙁 Anonymkode: 64041...ead
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #6 Skrevet 1. september 2023 Kanskje det kan hjelpe med litt mer krydder, urter eller likende, slik at du får mer smak på maten? Litt ekstra pesto, soyaolje, salt/pepper osv kan hjelpe på. Havregrøt er er enkelt og mettende. Kesamlapper også. Og begge deler kan barna spise og like. Anonymkode: 42a40...32a 1 1
Ugresset Skrevet 1. september 2023 #7 Skrevet 1. september 2023 Kan det være en idé å gå ned på dosen å se om du får tilbake noe av matlysten? 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #8 Skrevet 1. september 2023 Strimlet squash med det du ønsker av kjøtt, sjømat, kylling? Jeg lagde det da jeg spiste for fitness, bli kvitt mest mulig fett på kroppen. Anonymkode: bc5cc...7d9
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #9 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei Jeg går på Wegovy og har gått på det i to måneder nå, jeg er i uke 9 (-12kg). Nå har jeg kommet til et punkt hvor ingenting frister (verken usunn eller sunn mat), og jeg sliter med å finne sunn og næringsrik mat jeg kan lage til alle måltid. Jeg er rett og slett skikkelig lei av mat, handling, planlegging og matlaging. Per nå sliter jeg mest med å få i meg nok mat, og ligger langt på underskudd daglig, noe som gjerne resulterer ødelagt megabolisme og vektoppgang på sikt. Jeg synes det er supervanskelig å finne noe å lage fra bunn som er enkelt og næringsrikt, da middagsrettene tidligere har bestått av mye Toro, ultraprossesert mat, brødskiver etc. Jeg har lyst å spise rent, sunt og ikke minst proteinrikt. Så..tips til enkel og god mat som ikke krever så mye ny kunnskap? Har gått mye i gresk yoghurt med bær (brekte meg av dette i går), rugsprø, skinke, ost og egg. Middagene har bestått av laks, rent kjøtt og kylling med grønnsaker. Gjerne noe som barna kan spise også. Anonymkode: 2ea4c...92a Tips nr 1: Ikke lag middag for en dag av gangen. Lag middag til minst 3 dager i slengen. Om man har en ide om at man enten må lage hjemmelaget fra bunnen av hver dag eller ty til prefab? Da blir det jo prefab. Ingen har tid eller overskudd til så mye matlaging. Sett heller av en eller to kvelder i uka (legg dette til den tiden av døgnet der du er mest uthvilt. For meg er det kveld. Er det morgen for deg? Lag middag klokka 06.00). Da lager du middager for hele uka, og så setter du de neste 3 dagene i kjøleskapet og de øvrige i fryseren. Du kan gjerne også lage ting til lunsj. Som omelett, grøt etc. holder seg 3-4 dager, lages i store kvanta. 2. Det er ikke den helt store differansen mellom yoghurt med bær og joghurt med nøtter og bær. Men den ekstra tyggemotstand utgjør en vesentforrsjell i spiselighet. Mange opplever «Mush» som kvalmende uten noe de kan tygge. Som joghurt eller grøt. 3. stekt kylling med kokte grønnsaker er ikke noen høydare rent gastronomisk. Ovnsbakte, honningglaserte grønnsaker med kylling? Det er en festmiddag. De to inneholder like mange kalorier og like mye grønnsaker. Tilberedelse, ikke ingredienser, er nøkkelen til smak. Så? Hvordan kan en ukesmeny se ut? - pytt-i-panne. Billig, mettende, godt, barnevennlig og kalorifattig. Lag nok til minst 3 dager. Server gjerne restene med speilegg og hauger med ketchup til ungene. - ovnsbakte, honningglaserte grønnsaker med kylling. En pose gulerøtter, en pose beter, en hel brokkoli, et helt blomkål og kyllingfilet, krydres etter smak og stekes i ovnen på 200 grader til alt lukter himmelsk og er mørt. Honningen er bare et dryss over alt av grønt. Lag nok til 3 dager. - suppe. Fiskesuppe, minestrone, tomatsuppe, grønsakssuppe. Bytt ut fløte med en klatt rømme eller yoghurt, bytt ut pasta med bønner. Server brød til ungene. Lag nok til så mange dager du har panner til. Suppe blir bedre med alderen og fryser utmerket. Lag 20 porsjoner i slengen om du har stor nok gryte. Om du skal planlegge mat hver dag, ts, så blir du lei. Så planlegg en eller helst to-tre uker i en omgang. Og om planene endrer seg? Frys restene. Ha dem til lunsj. Varm dem i mikroen og send med ungene på trening. Rester er som Fjordland. Bare både sunne, gode og billige. Anonymkode: 6024a...ff1 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #10 Skrevet 1. september 2023 Suppe. Drikk fra kopp, det er kanskje enklere. Frys i porsjoner. Tilsett et dusj fløte. Kokt egg. Enten hel eller på skive/knekkebrød. Yoghurt, kesam, havregrøt, cottage cheese. Bruk helfete produkter om du trenger mest mulig næring/kalorier. Nøtter, dadler, havrekjeks med ost, druer som snacks. Anonymkode: 2c73b...a22
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #11 Skrevet 1. september 2023 Eks: Frokost: - Kjøleskapsgrøt med havregryn og bær/nøtter, mix i det du liker - Wraps av fullkornslefser med forskjellig innhold, her er det fantasien som setter grenser. Én jeg lager er med kylling, agurk, paprika, tomat, eple, purreløk, skjør alt i biter og bland i en boks (eller passelig etter mengder) philadelphia med urter og hvitløk, evnt et par skjeer cottage chees - Egg i alle varianter, eggerøre, omelett, kokt, stekt - Grove vaffler/pannekaker Lunsj: - Proteinrudstykker/knekkebrød/brød med kyllingfilet eller kalkun «skinke» - Speltlomper med ost, noe «skinke» og krydder, nydelig om du varmer de opp Middag: - Bruker å lage en form som varer i mange dager, Steker kylling, koker grønnsaker (gulrot, brokkoli og paprika) og fullkornspasta, surrer en gul løk og to fed hvitløk, kutter opp purre, blander alt og rører inn matfløte og pesto, har på ost og i ovnen i 20-30 minutter - Biff med tilbehør, feks asparges, gulrot, brokoli, linser - Ovnsbakt laks i folie med grønnsaker, sitronpepper og en skje rømme Snacks: Eple, gulrot, nøtter, mørk sjokolade, Anonymkode: 00b5f...6e5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #12 Skrevet 2. september 2023 Jeg har ME og nedsatt smakssans, gluten og laktose sensitivitet og tar til meg gode tips her😍Må ofte “true” nedpå smaklas mat. På de verste dagene fjordlands eller kun brødmat. Anonymkode: d25f6...c13 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #13 Skrevet 2. september 2023 Ugresset skrev (15 timer siden): Kan det være en idé å gå ned på dosen å se om du får tilbake noe av matlysten? Støtter denne! Slike medisiner skal jo senke matlysten, men om den blir senket for mye er det jo ikke bra heller. Snakk med legen om mulighetene for å redusere dosen, du skal finne en løsning som fungerer over tid. Anonymkode: dc633...2a7
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #14 Skrevet 2. september 2023 Tips: ta en kitchari-diett, veldig næringsrikt og rensende. Og når du er ferdig er min erfaring at gleden for mat og matlaging kommer tilbake. Og at sunn mat frister. Tipser deg også å se dokumentaren vet du hva barna dine spiser på nrk. Handler om ultraprosessert mat. Du får neppe lyst å spise det igjen. Anonymkode: 4b0e2...b12
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #15 Skrevet 2. september 2023 Jeg er på havregrøt, sånn fitnessfrokosrblanding, proteinpudding med sukkerfri vaniljesaus og frukt. Så jeg skjønner deg godt. Minus 10 kilo på 7 uker og matlysten er på minussiden den og.. For min del lager jeg en del kraft som jeg drikker. Gjerne av kyllingbein og gode grønnsaker. Får en del energi av det. Anonymkode: 40efd...b5b
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #16 Skrevet 2. september 2023 Hva med en brokkolistappe? Kok brokkoli, hell av vannet og mos den med en stavmikser. Tilsett salt, pepper, revet parmesan og lettere creme fraiche. Rør det godt sammen og la osten smelte. Jeg synes det smaker godt til hvit og rød fisk, kylling og rødt kjøtt. Holder noen dager i kjøleskap, den kan skille seg litt da men det er bare å røre det sammen igjen. Anonymkode: 75564...b3a
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #17 Skrevet 2. september 2023 Chilli con carne uten kjøtt ned søtpotetskiver til som stekes iovnen med olje, salt og pepper. Grønnsaksuppe i alle varianter. Enkelt utgangspunkt er å surre hvitløk og stangselleri i olje først og så ha i buljong og vann og grønnsaker. Søtpotet, blomkål,sellerirot, pastinakk. Smak deg fem.ogveksle mellom biter og stavmikset. Veldig godt å ha kikerter til som stekes i ovnen med olje, salt og pepper. Kan også spises alene som snacks-blir sprøtt. Grønnsakslasagne hvor du kan bytte ut lasagneplater med squashskiver Lapskaus Anonymkode: 4b0e2...b12
Karro5278 Skrevet 3. september 2023 #18 Skrevet 3. september 2023 Det er vel ikke meningen at man skal miste matlysten helt, at man blir matlei og sliter med å spise . Tenker at du bruker for stor dose ,og at her må du kontakte legen din og fortelle hvordan du har det. Kanskje er det så enkelt som at du må ned i dose , for å kunne ta gode valg og spise sunt og være i aktivitet. Selv kan jeg merke at jeg har mindre interesse for usunne ting. Blir fort fornøyd om jeg spiser godteri og chips. Når det gjelder mat ellers så føler jeg at jeg har endret smak, altså hva jeg har lyst på. Liker fisk og rene produkter ,og har helt sluttet med halvfabrikata eller helfabrikata. Liker heller ikke å spise sauser eller mat der ting er blandet sammen i saus. Veldig merkelig, en helt ny opplevelse å føle seg mett og fornøyd, første gang i livet etter at jeg startet med medisin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå