Topsi Skrevet 1. september 2023 #1 Skrevet 1. september 2023 (endret) Idag planlegges graviditet og fødsler utfra barnehageopptakene. Dette rammer fødeavdelingene som får.flest fødsler når det er minst bemanning, og de som blir uplanlagt gravide eller gravide på andre tider av året kan måtte oppleve å ta uønsket ubetalt permisjon fordi de ikke får barnehageplass når permisjonstiden går ut Dette rammer igjen kvinner og familier økonomisk I en kommune i Rogaland er visst alle partier for rullerende barnehageopptak https://www.nrk.no/rogaland/nrk-svarer_-er-noen-partier-for-opptak-i-barnehagen-hele-aret_-1.16529175 Så hvis alle partier er for, hvorfor blir ikke dette innført når det er tiø fordel for kvinners økonomi og fødeavdelingenes kapasitet og ikke minst kvinners deltakelse i arbeidslivet og alle partier er for? Endret 1. september 2023 av Topsi
Millinea Skrevet 1. september 2023 #2 Skrevet 1. september 2023 Topsi skrev (9 minutter siden): til fordel for kvinners økonomi og fødeavdelingenes kapasitet og ikke minst kvinners deltakelse i arbeidslivet ☝️ Hadde ikke overrasket meg om dette var grunnen.... 3
Snurp Skrevet 2. september 2023 #3 Skrevet 2. september 2023 Det handler, som alltid, om økonomi..det vil bli for dyrt😏 Og ting som ikke er økonomisk lønnsomt blir det sjelden noe av.. Det legges bemanningsplan før opptak for å sørge for at det er nok voksne per barn. Om det skulle vært opptak hele året, måtte de hatt bemanning for for "full barnehage" hele året. Ingen vil lønne personer som på papiret ikke trengs🙄 Selv om dette ville styrket barnehagen i seg selv og gitt mulighet for bedre pedagogisk opplegg og mer tid til å se/følge opp hvert enkelt barn. Men å satse på barna er jo altfor lite økonomisk gunstig for Norge, så det skjer nok ikke med det første😑 4
Numii Skrevet 2. september 2023 #4 Skrevet 2. september 2023 I en barnehage blir det beregnet antall plasser (eller ekvivalenter) utfra antall kvadratmeter. Utfra dette beregnes antall voksne. Sånn generelt så er det skolestart som frigjør plasser, ergo oppstart i august. For å få til rullerende opptak så trengs det flere barnehager, som går med overbemanning ved oppstart i august. Når politikere ikke engang vil sørge for en anstendig bemanning pdd så er dette kun valgflesk, og noe som er helt urealistisk. Men, vi har jo rullerende opptak, for ingen barnehager er tjent med å gå med tomme plasser. Det er bare vanskelig å få plass i den barnehagen man helst vil ha utenom det store opptaket. Hva fødestuer angår så ser det for meg ut som slett ledelse, og politisk uvilje der også. De burde absolutt ha tettere bemanning de også, det er jo ikke noe sjokk akkurat at det både er mange fødende samtidig som folk vil ha den ferien de har krav på. 6
Factum Factaria Skrevet 2. september 2023 #5 Skrevet 2. september 2023 (endret) Jeg ser at å ha barnehager med mange tomme plasser er lite hensiktsmessig, noe man må ha for å kunne kjøre løpende opptak. Men dette kunne veldig enkelt ha blitt løst ved at foreldrene hadde krav på foreldrepenger til barnet fikk barnehageplass. Problemstillingen er jo i all hovedsak at mange familier står uten inntekt og kun med kontantstøtte i mange måneder fordi barnet må vente til august med å få barnehageplass. Endret 2. september 2023 av Factum Factaria 1
Lillemor_Meg Skrevet 2. september 2023 #6 Skrevet 2. september 2023 I tillegg til det som allerede er nevnt (økonomi, plass, bemanning), ser jeg også for meg at stadig tilvenning av nye barn vil være utrolig krevende for barn og ansatte i barnehage, at det aldri blir stabilitet på avdelingene. Jeg tror likevel at kvartalsvise opptak kan være mulig med god planlegging. 2
Numii Skrevet 2. september 2023 #7 Skrevet 2. september 2023 Lillemor_Meg skrev (1 time siden): I tillegg til det som allerede er nevnt (økonomi, plass, bemanning), ser jeg også for meg at stadig tilvenning av nye barn vil være utrolig krevende for barn og ansatte i barnehage, at det aldri blir stabilitet på avdelingene. Jeg tror likevel at kvartalsvise opptak kan være mulig med god planlegging. Her i Trondheim bruker vi en modell som er basert på foreldreaktiv tilvenning, synes det går helt fint med tilvenning underveis i året. Det er veldig fint for de yngste at vi ikke er full gruppe når året starter, og da har tettere bemanning. Vi anbefaler en lang tilvenning, med hyppige besøk før oppstart. Foreldrene er tilstede og med i hverdagen slik at overgangen blir gradvis og barnet godt kjent med oss. 1
herzeleid Skrevet 2. september 2023 #8 Skrevet 2. september 2023 Factum Factaria skrev (1 time siden): Jeg ser at å ha barnehager med mange tomme plasser er lite hensiktsmessig, noe man må ha for å kunne kjøre løpende opptak. Men dette kunne veldig enkelt ha blitt løst ved at foreldrene hadde krav på foreldrepenger til barnet fikk barnehageplass. Problemstillingen er jo i all hovedsak at mange familier står uten inntekt og kun med kontantstøtte i mange måneder fordi barnet må vente til august med å få barnehageplass. Det slår meg også som en mer hensiktsmessig tilnærming. Å gi familien mer tid sammen innledningsvis og sørge for at de slipper å slite økonomisk høres ut som en vinn-vinn.
Gjest Albbas Skrevet 2. september 2023 #9 Skrevet 2. september 2023 Fordi det er veldig dyrt, og krever at man må ansette flere og slik "stjele" arbeidskraft fra andre bransjer (sannsynligvis eldreomsorgen..). Politikerne er gjerne FOR mye rart frem til de ser prislappen og hva de må ofre...
Grüner Skrevet 2. september 2023 #10 Skrevet 2. september 2023 Topsi skrev (På 1.9.2023 den 16.20): Idag planlegges graviditet og fødsler utfra barnehageopptakene. Dette rammer fødeavdelingene som får.flest fødsler når det er minst bemanning, og de som blir uplanlagt gravide eller gravide på andre tider av året kan måtte oppleve å ta uønsket ubetalt permisjon fordi de ikke får barnehageplass når permisjonstiden går ut Dette rammer igjen kvinner og familier økonomisk I en kommune i Rogaland er visst alle partier for rullerende barnehageopptak https://www.nrk.no/rogaland/nrk-svarer_-er-noen-partier-for-opptak-i-barnehagen-hele-aret_-1.16529175 Så hvis alle partier er for, hvorfor blir ikke dette innført når det er tiø fordel for kvinners økonomi og fødeavdelingenes kapasitet og ikke minst kvinners deltakelse i arbeidslivet og alle partier er for? Det er vanskelig for barnehagene: 1. På grunn av økonomi: barnehagen får økonomisk støtte ut fra hvor mange barn de har, og de taper mye økonomisk på å gå med halvfulle avdelinger for å holde av plasser til eventuelle søkere i løpet av året. 2. Pedagogisk sett er det uheldig for resten av barnegruppa og de ansatte på avd. Siden tilvenning er en slags unntakstilstand som påvirker alle på avd, og tilvenninger hele året igjennom vil derfor forstyrre stabiliteten for de andre barna og ansatte på avd. Helt enig i at det må finnes en løsning for foreldre med barn født vinter/vår og som ikke har plassgaranti, men det må bli i form av forlenget lønnet permisjon eller en slags transittbarnehage.
Topsi Skrevet 2. september 2023 Forfatter #11 Skrevet 2. september 2023 Grüner skrev (Akkurat nå): Det er vanskelig for barnehagene: 1. På grunn av økonomi: barnehagen får økonomisk støtte ut fra hvor mange barn de har, og de taper mye økonomisk på å gå med halvfulle avdelinger for å holde av plasser til eventuelle søkere i løpet av året. 2. Pedagogisk sett er det uheldig for resten av barnegruppa og de ansatte på avd. Siden tilvenning er en slags unntakstilstand som påvirker alle på avd, og tilvenninger hele året igjennom vil derfor forstyrre stabiliteten for de andre barna og ansatte på avd. Helt enig i at det må finnes en løsning for foreldre med barn født vinter/vår og som ikke har plassgaranti, men det må bli i form av forlenget lønnet permisjon eller en slags transittbarnehage. En transittbarnehage høres faktisk ganske fornuftig ut. .
Gjest Albbas Skrevet 2. september 2023 #12 Skrevet 2. september 2023 1 hour ago, Topsi said: En transittbarnehage høres faktisk ganske fornuftig ut. . Men hvordan skal egentlig det la seg løse? Hvor skal de ansatte jobbe august til desember, når barna har rett på plass i vanlig barnehage? Og så vil det være få barn med behov for plass i desember og en gradvis økning med topp i juni/juli? Det løser jo ikke utfordringene med rullerende opptak i det hele tatt... Så lenge skolestart er i august (dvs det er da plassene frigjøres) er det ingen løsninger som gjør at man ikke er overbemannet store deler av året (noe som koster veldig mye). Se på dagmammamarkedet også, det har nesten kollapset, for ingen kan leve av å bare være dagmamma januar til juni og knapt nok det...
kraftwerk Skrevet 2. september 2023 #13 Skrevet 2. september 2023 Topsi skrev (På 1.9.2023 den 16.20): Idag planlegges graviditet og fødsler utfra barnehageopptakene. Dette rammer fødeavdelingene som får.flest fødsler når det er minst bemanning, og de som blir uplanlagt gravide eller gravide på andre tider av året kan måtte oppleve å ta uønsket ubetalt permisjon fordi de ikke får barnehageplass når permisjonstiden går ut Dette rammer igjen kvinner og familier økonomisk I en kommune i Rogaland er visst alle partier for rullerende barnehageopptak https://www.nrk.no/rogaland/nrk-svarer_-er-noen-partier-for-opptak-i-barnehagen-hele-aret_-1.16529175 Så hvis alle partier er for, hvorfor blir ikke dette innført når det er tiø fordel for kvinners økonomi og fødeavdelingenes kapasitet og ikke minst kvinners deltakelse i arbeidslivet og alle partier er for? Fordi politikere vet hva dem skal si for å please velgerne. Det er selvfølgelig noe helt annet i praksis.
Lillemor_Meg Skrevet 3. september 2023 #14 Skrevet 3. september 2023 Numii skrev (22 timer siden): Her i Trondheim bruker vi en modell som er basert på foreldreaktiv tilvenning, synes det går helt fint med tilvenning underveis i året. Det er veldig fint for de yngste at vi ikke er full gruppe når året starter, og da har tettere bemanning. Vi anbefaler en lang tilvenning, med hyppige besøk før oppstart. Foreldrene er tilstede og med i hverdagen slik at overgangen blir gradvis og barnet godt kjent med oss. Så bra at dere har funnet et virkemiddel som gjør at rullerende opptak fungerer
Drizzt Skrevet 3. september 2023 #15 Skrevet 3. september 2023 Topsi skrev (På 1.9.2023 den 16.20): Idag planlegges graviditet og fødsler utfra barnehageopptakene. Dette rammer fødeavdelingene som får.flest fødsler når det er minst bemanning, og de som blir uplanlagt gravide eller gravide på andre tider av året kan måtte oppleve å ta uønsket ubetalt permisjon fordi de ikke får barnehageplass når permisjonstiden går ut Dette rammer igjen kvinner og familier økonomisk I en kommune i Rogaland er visst alle partier for rullerende barnehageopptak https://www.nrk.no/rogaland/nrk-svarer_-er-noen-partier-for-opptak-i-barnehagen-hele-aret_-1.16529175 Så hvis alle partier er for, hvorfor blir ikke dette innført når det er tiø fordel for kvinners økonomi og fødeavdelingenes kapasitet og ikke minst kvinners deltakelse i arbeidslivet og alle partier er for? Jeg har hørt argumentet at det blir vanskelig å planlegge bemanning og følge ped.planen når barn starter tilfeldig når som helst gjennom året. Barn skal jo kunne det ene og det andre og det er forskjellig tema hver måned, så sånne ting rent som logistikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå