Gå til innhold

Får ufine kommentarer av barn/ungdommer på jobb.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man bør kanskje være skikkelig hardhudet for å jobbe med dagens barn. Mange er så ufine. Enkelte ting går inn på meg, vi er jo bare mennesker. Må bare si at jeg ikke er lærer, for det hadde jeg virkelig ikke kunnet klart. Å ha kontakt med dagens foreldre kan ikke være lett, tror jeg.

Blir veldig provosert når noen kommenterer utseende, klær, alder etc. Avhengig av eleven så reagerer jeg forskjellig. Noen er så provoserende at jeg kunne vridd hodet av dem, omtrent. For å bruke litt harde ord.

Men når jeg får kommentarer fra ungdommer jeg tidligere likte veldig godt, gjør det ekstra vondt. De som tidligere i skoleløpet kom løpende for å gi meg en klem, som ropte i ekstase da jeg skulle jobbe med dem og stort sett bare var fine. Selvfølgelig var de bare små barn den gangen, nå er de ungdommer. Et par av disse kommenterte nylig både klærne og alderen min på en nedlatende måte. Jeg ble genuint lei meg, selv om jeg tror at de ikke mente det ondsinnet. Jeg spøkte det vekk der og da, men merket det stakk.

Hadde heller ikke sett disse ungdommene siden før sommeren, så jeg hadde håpet at de heller kom og hilste på og hørte hvordan det gikk. Har jo kjent disse i 8 år.

Slike kommentarer går ekstra innpå meg siden jeg egentlig er ensom og alene. Slike ting får meg til å føle meg mindreverdig.

På generell basis er det ingen barn på jobb som respekterer meg og hører på beskjeder, i alle fall ikke av de mer utfordrende barna. Skal jeg bare slutte i jobben? Det som ga mening før, gir ikke noen mening lenger. Jeg sitter med følelsen av at de som er barn i dag uansett vokser opp til å bli overfladiske og materialistiske ungdommer/unge voksne uten gode verdier og holdninger. Dette sier jeg basert på mye mer enn hva jeg har opplevd av kommentarer.

Anonymkode: 88c74...503

• Hjerte 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig synd at du opplever en del barn og ungdommer på jobben din som ufine mot deg.

Jeg er også lærer og vi har både omsorgsfulle og arbeidsomme ungdommer som ser både seg selv og andre rundt seg, og så har vi mange av de som bare ser seg selv. Mange barn og unge, flere enn før, er bortskjemte og de vet veldig lite om livet.

De kan knapt å koke et egg hjemme, og det eneste de mestrer er å se bra ut og ha de riktige klærne og hårfrisyren.

Mye skyldes sosiale medier og et voldsomt press for å være vellykket.

Vi har vel heller aldri hatt så mange unge med psykiske problemer som nå, så vi voksne og foreldre har en stor jobb å gjøre.

Anonymkode: 46d1e...bdd

• Liker 1
Skrevet

Hva jobber du med? Det høres ut som om du er lærer eller har en annen type jobb på skole.

Man må nok godta at barn forandrer seg når de blir til ungdommer. Å forvente at tenåringer uoppfordret kommer og spør en voksen person hvordan det går, spesielt når de er sammen med vennegjengen, det er for mye. Det er det de færreste som gjør i den alderen.

Men det er klart at du skal ikke godta at de er frekke eller uhøflige. Da bør du sette dem på plass.

Skrevet

At de spør hvordan det går med deg, syns jeg ikke du kan forvente. Men at de snakker nedsettende om deg som person, dine klær eller stil, syns jeg lite om og jeg syns du kan konfrontere de med det. Det gjør jeg. 

Jeg jobber med ungdom hver dag og opplever at de fleste av dem er fine unge mennesker. Noen ganger trår de litt feil og da er det min jobb å veilede dem. Frekke, uhøflige ungdom, settes raskt på plass av meg. Men jeg klarer å ikke ta det personlig. Dersom du ikke klarer å la det prelle av, bør du kanskje jobbe med yngre barn en stund. Livet er for kort, til å ikke trives på jobb. 

Anonymkode: 71a38...5d1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvem i all verden var det som brydde seg om hvordan det gikk med folk som jobbet på skolen man gikk på? Og selvfølgelig synes de du er gammel. 30 og 60 er jo stort sett det samme for en 13-14 åring. Ja du er hårsår. 

Anonymkode: 9788f...735

Skrevet

Jobber på skole og jeg er genuint sjokkert over dagens barn. Sjokkert med stor S. Mange er så ufine og eier ikke respekt for verken medelever eller voksne eller gjenstander. 
det er sørgelig. Rett og slett. Blir behandlet som regelrett dritt. 

Anonymkode: 30265...927

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvem i all verden var det som brydde seg om hvordan det gikk med folk som jobbet på skolen man gikk på? Og selvfølgelig synes de du er gammel. 30 og 60 er jo stort sett det samme for en 13-14 åring. Ja du er hårsår. 

Anonymkode: 9788f...735

Nei det er hun ikke. Med mindre du har vært i hennes sko kan du ikke si noe 

Anonymkode: 30265...927

• Liker 2
Skrevet

Det er du og dine kollegaer som er voksne og må sette grenser. Såklart finner man seg ikke i ufine kommentarer. Dere bør konsekvent slå ned på det, send dem vekk, og kontakt foreldre. Tafatte voksne tilrettelegger for mobbing.

Anonymkode: f7e04...620

• Liker 3
Skrevet

Er du spesialpedagog eller assistent som jobber med barn med utfordringer? Kan det hende at de nå synes det er flaut om andre får vite at de trenger hjelp, og derfor later som de ikke vil ha noe med deg å gjøre?

Anonymkode: 92b62...f68

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Er du spesialpedagog eller assistent som jobber med barn med utfordringer? Kan det hende at de nå synes det er flaut om andre får vite at de trenger hjelp, og derfor later som de ikke vil ha noe med deg å gjøre?

Anonymkode: 92b62...f68

Er fagarbeider, så jobber med alle slags elever. Tidligere var jeg bare en ekstra voksen i normale klasser, nå er jeg mer 1-1.

Ungdommene jeg snakker om er veldig ressurssterke og har aldri hatt noen form for tilrettelegging.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er fagarbeider, så jobber med alle slags elever. Tidligere var jeg bare en ekstra voksen i normale klasser, nå er jeg mer 1-1.

Ungdommene jeg snakker om er veldig ressurssterke og har aldri hatt noen form for tilrettelegging.

De mangler rett og slett høflighet og respekt. Hva det kommer av, er vanskelig å vite. Tror ofte de gjør det for å tøffe seg overfor andre. Egen usikkerhet. Har to tenåringer selv og vet de aldri kunne sagt noe slikt til andre, lærer eller jevnaldrende. De er litt mer av den rolige typen ungdom. Uansett hvordan de er, blir det aldri helt riktig. Jeg legger merke til at skolen i dag er svært opptatt av at elever skal være så utadvendte, de må delta i diskusjoner, de må holde presentasjoner hele tiden, de må mene noe hele tiden. De litt stille og høflige blir oversett. Jeg mener ikke at utadvendt og frekk er det samme men noen ganger et paradoks. Jeg hadde byttet jobb, var jeg deg. Utviklingen i skolen er skremmende. Vold og mobbing må stoppes. 

Anonymkode: 96d5d...09c

Skrevet

Ikke spøk det vekk neste gang. 

Anonymkode: 588d4...2d7

• Liker 2
  • 3 uker senere...
Skrevet
On 9/1/2023 at 4:01 PM, AnonymBruker said:

Man bør kanskje være skikkelig hardhudet for å jobbe med dagens barn. Mange er så ufine. Enkelte ting går inn på meg, vi er jo bare mennesker. Må bare si at jeg ikke er lærer, for det hadde jeg virkelig ikke kunnet klart. Å ha kontakt med dagens foreldre kan ikke være lett, tror jeg.

Blir veldig provosert når noen kommenterer utseende, klær, alder etc. Avhengig av eleven så reagerer jeg forskjellig. Noen er så provoserende at jeg kunne vridd hodet av dem, omtrent. For å bruke litt harde ord.

Men når jeg får kommentarer fra ungdommer jeg tidligere likte veldig godt, gjør det ekstra vondt. De som tidligere i skoleløpet kom løpende for å gi meg en klem, som ropte i ekstase da jeg skulle jobbe med dem og stort sett bare var fine. Selvfølgelig var de bare små barn den gangen, nå er de ungdommer. Et par av disse kommenterte nylig både klærne og alderen min på en nedlatende måte. Jeg ble genuint lei meg, selv om jeg tror at de ikke mente det ondsinnet. Jeg spøkte det vekk der og da, men merket det stakk.

Hadde heller ikke sett disse ungdommene siden før sommeren, så jeg hadde håpet at de heller kom og hilste på og hørte hvordan det gikk. Har jo kjent disse i 8 år.

Slike kommentarer går ekstra innpå meg siden jeg egentlig er ensom og alene. Slike ting får meg til å føle meg mindreverdig.

På generell basis er det ingen barn på jobb som respekterer meg og hører på beskjeder, i alle fall ikke av de mer utfordrende barna. Skal jeg bare slutte i jobben? Det som ga mening før, gir ikke noen mening lenger. Jeg sitter med følelsen av at de som er barn i dag uansett vokser opp til å bli overfladiske og materialistiske ungdommer/unge voksne uten gode verdier og holdninger. Dette sier jeg basert på mye mer enn hva jeg har opplevd av kommentarer.

Aldri skjønt hvorfor tenåringer er så kjipe. Går fra å være awesome som barn til menneskelig søppel på noen få år.

Anonymkode: 48d29...df8

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.9.2023 den 11.03):

De mangler rett og slett høflighet og respekt. Hva det kommer av, er vanskelig å vite. Tror ofte de gjør det for å tøffe seg overfor andre. Egen usikkerhet. Har to tenåringer selv og vet de aldri kunne sagt noe slikt til andre, lærer eller jevnaldrende. De er litt mer av den rolige typen ungdom. Uansett hvordan de er, blir det aldri helt riktig. Jeg legger merke til at skolen i dag er svært opptatt av at elever skal være så utadvendte, de må delta i diskusjoner, de må holde presentasjoner hele tiden, de må mene noe hele tiden. De litt stille og høflige blir oversett. Jeg mener ikke at utadvendt og frekk er det samme men noen ganger et paradoks. Jeg hadde byttet jobb, var jeg deg. Utviklingen i skolen er skremmende. Vold og mobbing må stoppes. 

Anonymkode: 96d5d...09c

Helt enig. Har selv en rolig tenåring, og har sett det du sier på nært hold. 

Skrevet

Ei venninne jobber på Sfo og der kalles de voksne fitter o l DAGLIG av små 6 og 7-åringer. Masse munnbruk og ingen respekt for voksne eller andre barn. Mange foreldre gir blaffen selv om de blir oppdatert på egets barn oppførsel.

Anonymkode: eb8e9...127

• Liker 1
Skrevet

Jeg er lærer. 

Hadde den gjengse nordmann visst hvilket språkbruk og hvilken atferd flere unge utviser i dagens skole så ville man blitt sjokkert. 

Fitte, dum, mongo, homo, kuk og lignende ord er dagligdags, fra barn langt ned på barnetrinnet. Både mot medelever og voksne. Ikke sensurer. Dette er virkeligheten. 

Sinne. Utagering. Impulsivitet. Frustrasjon. 

Det er enkelt å si at vi i skolen må sette grenser. Tro meg, dette forsøker vi. Relasjon. Trygge rammer. Tydelighet. Ros.  Belønning. Konsekvenser.

Vi kobler på helsesykepleier. PPT. Barnevern. Bup. Hjelp oss. Hjelp barna. 

Hjelpesystemet resignerer. Mens skolen blir svarteper fordi vi ikke fikser det. 9a. Mobbing. Krenk. Sinte foreldre. 

Stakkars barn. Både de som utøver. De som blir utsatt for det. De som må observere. Finne seg i. Være tålmodig. 

Forstå meg rett. De fleste barn fungerer godt. Men flere og flere sliter. 

Hvorfor? 

En skole som er for lite praktisk? For mye teori? For lite voksne i skolen? Sosiale medier, skjerm og dopaminavhengige barn? Barn som leker på skjerm i stedet for å møtes for å leke? YouTube, jodel og dårlige forbilder? Kommentarfelt? Ustabile hjem? Mine, dine, våre barn? Stressa foreldre med for lite tid? For lite grenser hjemmefra? Foreldre som ikke anerkjenner utfordringene? 

Komplekst. 

Ingen enkel løsning. 

Men vi må starte med å erkjenne at noe har skjedd de siste årene. Og at noe må skje for å snu utviklingen. 

Anonymkode: a352a...209

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
On 9/1/2023 at 4:01 PM, AnonymBruker said:

Trist å høre❤️

Jeg hadde svart; "synes du det er en fin ting å si?" Eller "sånn prater man ikke?"

Anonymkode: aa133...9d3

Skrevet

Mange vil sikkert kritisere deg for at du ikke er en tydelig nok voksen. Du klarer ikke å sette grenser, men lar deg overkjøre av barn! Det er din egen skyld at du har havnet i denne situasjonen, du  bidrar jo til den dårlige oppførselen så tynnhudet som du er! Kort sagt: du duger ikke! Finn deg en annen jobb! 

Akkurat som foreldre som sliter, får høre at de er inkompetente og aldri burde fått barn! 

Pisspreik! 

Det er bra vi fortsetter å føle! Vi er mennesker! Vi burde alle føle mer! Og føle mere overfor hverandre!

Det at barn og ungdom sliter så mye nå, er et resultat av et egoistisk samfunn der alle er mest opptatt av seg og sitt!

Orker ikke en verden full av nazi-Helga typer!

Skrevet

Jeg er lærer og har opplevd mye av det samme som deg. Mange av de er ute etter en reaksjon, så det hjelper å bare fleipe det bort eller ignorere det på en måte som ikke er noe interessant for de. 

Når en elev har kalt meg noe stygt "uten grunn", så sender jeg melding/ ringer hjem. Men gjør det ikke hvis eleven er sint og frustrert pga noe annet og bare føler jeg er i veien. Da er det lov å rase fra seg litt. Men om elever prøver å gjøre narr av meg for å ha det gøy, eller har som vane å kommentere hvor stygge klærne eller frisyrene til folk er osv, så ringer jeg hjem. Så kan de ta en prat om sånt hjemme. Jeg sier også i fra at sånt ikke er hyggelig sagt. Det kan også hjelpe å ta en prat med eleven på tomannshånd, når eleven ikke er ned gjengen sin og skal tøffe seg. Jeg gidder ikke dra den "jeg blir lei meg når du sier sånt", men spør heller "hva er grunnen til at du sa sånt om meg? Hva er det du ønsker å oppnå?" På en hyggelig måte så klart. Jeg sier også at jeg ikke bryr meg om ungdom kommer med sånne kommentarer, at jeg blir bare lei meg hvis mine venner og familie sier sånt til meg. I den jobben her kan man ikke bry seg, og jeg har blitt kalt verre av andre enn deg. Men en del av jobben min er faktisk å stoppe elever når de snakker stygt til og om andre, derfor må jeg stoppe deg. Du kan faktisk ikke gå rundt i samfunnet og snakke sånn til folk og forvente at de skal være hyggelige tilbake osv osv... 

Anonymkode: 9095e...888

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...