AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #1 Skrevet 1. september 2023 Jeg er tante til en jente på 14 år som bor mest hos moren, men som er hos sin far annenhver torsdag til tirsdag og ett til to døgn i uken i tillegg. Jeg bor langt unna men prøver å komme ofte på besøk til min bror, som er hennes far, så ofte som mulig og jeg må si at jeg er lettere sjokkert over at min 14-årige niese aldri tar initiativ til å gjøre noe husarbeid selv. Det er først det siste året at hun har begynt å sette koppene sine inn i oppvaskmaskinen, ikke hver gang da de havner ofte på benken, og henge opp håndkleét etter at hun har dusjet. Hun har stålkontroll på sitt eget utseende og bruker timesvis på sminking, men har inntrykk av at når hun er hos faren sin så sløver hun i sofaen og ser tv eller er på tiktok. Ifølge min bror så har hun ingen andre oppgaver hjemme hos moren heller enn å ordne på rommet sitt. Jeg har sagt til min bror at han får et underutviklet barn hvis han fortsetter å ikke kreve noe av henne. Jeg har barn selv som nå har blitt nesten 20 år, og min yngste hadde som fast oppgave fra han var 6 år å støvsuge hver lørdag, selv om det ikke ble perfekt, og de to andre har hatt faste dager i uken der de har laget enkle middager, har alltid gått ut med søppel og hatt ansvar for å tømme kattedoen for bæsj og sørge for at katten har mat og vann to ganger daglig. Disse oppgavene har de fått siden de var små og jeg har ikke trengt å mase om de. I tillegg har de fått beskjed om å rydde opp etter seg både med klær og tallerkener/kopper siden de gikk på barneskolen. Jeg mener at dette gir trygge barn som vet hva som forventes av de, men når man har barn man ikke oppdrar eller gir noen plikter, men kun gir beskjed når man selv er sliten og stresset og ønsker hjelp, blir det bare umodne unge. Anonymkode: dd8c2...a24 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #2 Skrevet 1. september 2023 Det er mange måter å oppdra på. Å gi plikter hjemme er ikke universalløsningen. Barn kan bli både flinke, hjelpsomme og ansvarlige voksne, selv om de ikke har hatt ansvar for oppgaver hjemme. (Ut over å rydde eget rom.) Det blir som å si at ungdom som ikke har ekstrajobb ved siden av skolen, ikke kommer til å klare seg i arbeidslivet fordi de ikke har jobbet før de er ferdigutdannet. Men så viser det seg at de gjør det likevel. Det er greit at barn og unge trekkes med i husarbeidet. Og det er ikke noe galt i å gi plikter hjemme. Men du kan ikke forvente at din bror har samme oppdragerstil som deg. Du har ingen rett til å fortelle han hva du ville ha gjort hvis du var han. Og det er høy sannsynlighet for at datteren hans vil klare å gjøre ting helt fint når hun kommer dit hvor hun må, for sin egen del. Anonymkode: e2d3d...6cd 8 7
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #3 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er mange måter å oppdra på. Å gi plikter hjemme er ikke universalløsningen. Barn kan bli både flinke, hjelpsomme og ansvarlige voksne, selv om de ikke har hatt ansvar for oppgaver hjemme. (Ut over å rydde eget rom.) Det blir som å si at ungdom som ikke har ekstrajobb ved siden av skolen, ikke kommer til å klare seg i arbeidslivet fordi de ikke har jobbet før de er ferdigutdannet. Men så viser det seg at de gjør det likevel. Det er greit at barn og unge trekkes med i husarbeidet. Og det er ikke noe galt i å gi plikter hjemme. Men du kan ikke forvente at din bror har samme oppdragerstil som deg. Du har ingen rett til å fortelle han hva du ville ha gjort hvis du var han. Og det er høy sannsynlighet for at datteren hans vil klare å gjøre ting helt fint når hun kommer dit hvor hun må, for sin egen del. Anonymkode: e2d3d...6cd Når man er 14 år er det på tide at man vet hvordan stekeovnen, mikrobølgeovnen og tekokeren virker, og det gjør hun ikke. Hun kan heller ikke å sette på en vaskemaskin eller å tømme oppvaskmaskinen og vite hvor koppene skal hen. Hun kan ikke å lage noe annet enn å smøre brødskiver. Ts Anonymkode: dd8c2...a24 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #4 Skrevet 1. september 2023 Ja, det er vanlig. Særlig det med å ikke ta initiativ til husarbeid selv. Anonymkode: ed55d...e56 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #5 Skrevet 1. september 2023 De bør lære det meste innen de flytter ut iallefall. Noe matlaging lærer det på skolen, så hun kan nok mer en brødskiver, selv om hun sier at hun ikke kan. Det er foreldres oppgave å gjøre ungene i stand til å klare seg/bo alene, men det er ikke det samme som at de MÅ ha faste oppgaver i hele barndommen/ungdomstiden. Anonymkode: 804dd...a6b 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #6 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, det er vanlig. Særlig det med å ikke ta initiativ til husarbeid selv. Anonymkode: ed55d...e56 Jenten selv sier at både min bror og hennes mor kjefter på henne når de ønsker ekstra hjelp, og når hun får en arbeidsoppgave hun ikke mestrer så får hun bare enda mer kjeft. Dette er jo helt feil måte å gjøre det på og hvis både moren og faren hadde lært jenta hvordan man gjør ting i huset fra hun var liten, så hadde de ikke hatt dette problemet. Ts Anonymkode: dd8c2...a24
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #7 Skrevet 1. september 2023 Jeg har inntrykk av at dette kanskje er normen hos barn med to hjem, spesialt når det gjelder enebarn. Foreldrene gjør barna den bjørnetjenesten fordi de vil barna skal kose seg den tiden de er der, ikke stille så mange krav osv., og husarbeidet rekker de gjerne over selv i den uka de ikke har barna. For noen kan det også være en konflikt mellom foreldrene som gjør at en forelder er livredd for at barnet kun skal ønske samvær med den andre forelderen. Hvis et er flere barn, er det kanskje større behov for at barna bidrar, men når det bare er en, rekker forelderen som oftest over husarbeidet selv. Anonymkode: ca084...02d 2 3
Hensatt Skrevet 1. september 2023 #8 Skrevet 1. september 2023 Vi har gitt plikter fra de begynte på skolen. I starten var det å rydde opp etter seg og holde rommet ryddig. Etter hvert har de fått litt og litt mer. F.eks legge sammen klær, ta ut av oppvaskemaskin osv. De får da en fast sum per måned. Summen blir forhandlet om innimellom etter hvor mange oppgaver de har. MEN. Jeg hadde aldri lagt meg opp vi hvordan mine søsken oppdrar ungene sine. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #9 Skrevet 1. september 2023 Blizz1 skrev (12 minutter siden): Vi har gitt plikter fra de begynte på skolen. I starten var det å rydde opp etter seg og holde rommet ryddig. Etter hvert har de fått litt og litt mer. F.eks legge sammen klær, ta ut av oppvaskemaskin osv. De får da en fast sum per måned. Summen blir forhandlet om innimellom etter hvor mange oppgaver de har. MEN. Jeg hadde aldri lagt meg opp vi hvordan mine søsken oppdrar ungene sine. Jo jeg synes at jeg som tante også har et ansvar, og når jeg ser at hun ikke vet frem og tilbake på noe som helst i huset, synes jeg at det er på tide at foreldrene våkner opp og jeg sier ifra. Det er jo en skremmende tid barna våre vokser opp i, der de fleste bare står å ser seg i speilet for å prøve å finne feil og mangler, og det viktigste målet de har er å gjøre seg selv finere. Ts Anonymkode: dd8c2...a24 1
Millinea Skrevet 1. september 2023 #10 Skrevet 1. september 2023 Hun er jo ikke bortskjemt eller initiativløs. Hun har blitt som hun har blitt oppdratt. Syns alt det negative du har skrevet om henne her er ufortjent. Det er foreldrene som fortjener pepper om hvor dårlige de er som foreldre. Hun er et produkt av deres mangel på initiativ og oppdragerferdigheter. 8
Ebbeliten Skrevet 1. september 2023 #11 Skrevet 1. september 2023 Dette er ikke å være bortskjemt, men å ha foreldre som ikke orker å oppdra/gidder barnet sitt. Dette er kun foreldrenes unnfallenhet. 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #12 Skrevet 1. september 2023 Virker som du er mest opptatt av selvskryt og å få støtte i at din niese blir oppdratt feil (mens du selv tror du sitter på fasiten for Perfekt Barneoppdragelse) og kommer til å bli lat og udugelig. Jeg er imidlertid helt sikker på at din niese kommer til å bli en normal og fornuftig voksen person som kommer til å klare seg veldig fint, selv uten å sette kopper i oppvaskmaskinen eller å støvsuge stua hver uke da hun var liten. Du har, i motsetning til hva du selv ser ut til å innbille deg, ikke ansvar for din niese! Kanskje du skal bruke litt mindre energi på andres liv og litt mer på ditt eget? Anonymkode: 0b018...208 8 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #13 Skrevet 1. september 2023 🚩udugelig far, som vil være tivolipappa og overlater oppdragelsen til noen andre? Anonymkode: 4a26f...c98 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #14 Skrevet 1. september 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Jo jeg synes at jeg som tante også har et ansvar, og når jeg ser at hun ikke vet frem og tilbake på noe som helst i huset, synes jeg at det er på tide at foreldrene våkner opp og jeg sier ifra. Det er jo en skremmende tid barna våre vokser opp i, der de fleste bare står å ser seg i speilet for å prøve å finne feil og mangler, og det viktigste målet de har er å gjøre seg selv finere. Ts Anonymkode: dd8c2...a24 Jeg hadde bedt deg dra en viss plass hvis jeg var broren din. Dette har du selvfølgelig ingenting med. Anonymkode: bc03e...b36 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #15 Skrevet 1. september 2023 Millinea skrev (9 minutter siden): Hun er jo ikke bortskjemt eller initiativløs. Hun har blitt som hun har blitt oppdratt. Syns alt det negative du har skrevet om henne her er ufortjent. Det er foreldrene som fortjener pepper om hvor dårlige de er som foreldre. Hun er et produkt av deres mangel på initiativ og oppdragerferdigheter. Selvfølgelig, og pepper har de fått. Ts Anonymkode: dd8c2...a24
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #16 Skrevet 1. september 2023 Virker som flere foreldre her føler seg truffet Ts Anonymkode: dd8c2...a24
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #17 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg har inntrykk av at dette kanskje er normen hos barn med to hjem, spesialt når det gjelder enebarn. Foreldrene gjør barna den bjørnetjenesten fordi de vil barna skal kose seg den tiden de er der, ikke stille så mange krav osv., og husarbeidet rekker de gjerne over selv i den uka de ikke har barna. For noen kan det også være en konflikt mellom foreldrene som gjør at en forelder er livredd for at barnet kun skal ønske samvær med den andre forelderen. Hvis et er flere barn, er det kanskje større behov for at barna bidrar, men når det bare er en, rekker forelderen som oftest over husarbeidet selv. Anonymkode: ca084...02d Dette tror jeg på. Selv vi som bor sammen med den andre forelderen får jo av og til høre av avkommet at "mamma/pappa er snillere enn deg!" eller lignende. Etter samlivsbrudd er det kanskje ekstra vanskelig å være den "kjipe". Anonymkode: 66145...7ed 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #18 Skrevet 1. september 2023 Vår niese er slik hjemme, men har fra hun kom inn i mitt liv som 8 åring fått krav her som de andre barna, og det gjør nå til at hun kan mye som hun ellers ikke hadde kunnet. Som at hun nå automatisk rydder av bordet, hjelper til å lage mat, legger på sengetøy på sengen sin og tar det av og setter på vask (jeg putter inn mer enn bare det, men hun setter den på). Rydder etter seg, kan lage seg litt mat selv til lunsj foreks, klarer å få med seg alt når hun pakker. De har ingen krav til henne hjemme så hun kunne jo ingenting. Hun har selv sagt at hun synes det er fint at hun har lært litt, det har jo bla gjort at hun kan bake muffins med venninner alene foreks, klarer både å lage de og rydde etter seg, og da får de lov hjemme. Hun klarte å pakke til tur med oss selv i sommer. Og lærte bort til et annet barn på ferie at de ryddet etter seg etter maten. Mye slikt som har mye verdi. Og mine yngre barn kunne jo mye mer enn henne. (Hjemme gjør hun ikke slikt selv om hun gjør det her, det er fortsatt null krav. Men da vet jeg i hvert fall at den dagen hun flytter ut er hun ikke helt på bar bakke.) Anonymkode: 24f45...121 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #19 Skrevet 1. september 2023 Jeg har aversjon mot husarbeid. Trur det kommer av en irriterende mor som alltid ville ha meg til å rydde når det allerede var ryddig, og vaske når det allerede var rent. Fikk husarbeid til å virke helt uten betydning. Anonymkode: 71ebe...bb0 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #20 Skrevet 1. september 2023 Da jeg var 14 år, gjorde jeg husarbeide. Ikke på eget initiativ, men fordi jeg måtte. Jeg ville jo helst sluke middagen og stikke ut med venner. Hadde jeg ikke fått beskjed om å gjøre husarbeide, så hadde jeg ikke tatt initiativet selv. Det er vel ingen som gjør husarbeide fordi de har lyst når de er 14 år? Kunne selvsagt lage mat,da vi ikke hadde tjener hjemme 😂 Men broren din kan ikke klage på at hun ikke har plikter hos mor. Han må selv sørge for at hun gjør ting hos han, og at han ikke er hushjelp for henne, og at hun lærer å gjøre grunnleggende ting. Anonymkode: 3bf8c...8c8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå