Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2006 #1 Del Skrevet 20. januar 2006 Hei! Havregrøt er sunt er det ikke? Hva er positivt/negativt med havregryn? Tenker på næringsinnhold, GI, osv.. Hvis jeg lager havregrøt med vann og ca en dL vann, vil dette inneholde mere kalorier enn tre knekkebrød? (Ved siden av havregrøten vil jeg npk spise en halv banan og kanskje noen rosiner, på knekkebrødet bruker jeg kalkun, skinke, tomat, salat og ost) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 20. januar 2006 #2 Del Skrevet 20. januar 2006 Havregryn er sunt. Det består av langsomme karbohydrater og gjør slik at blodsukkeret ditt ikke fyker opp og faller ned igjen på null komma niks. Det vil holde deg mett lenge. Dessuten inneholder havregryn mye fiber. Når det gjelder GI er jeg ikke sikker på det eksakte tallet, men jeg vet at det er ganske så lavt. Du skriver "hvis jeg lager havregrøt med vann og ca en dl vann"? Du sier ingenting om hvor mye havregryn du spiser og dermed vil det være umulig å si om havregrøten du lager inneholder mer kalorier enn tre knekkebrød. Neste gang du skal lage havregrøt, vei den havregrynen du bruker i grøten (før du tilsetter vannet såklart). Deretter deler du kalori-innholdet på 100 gram havregryn (hvilket står bak på pakken) og ganger det med så mange gram du bruker av havregryn. Og vips så har du kalori-innholdet i frokosten din. Spis havregrøt du, det er definitivt sunt. Hvis du blir lei så varier litt fra dag til dag, ha eplebiter og kanel i grøten, ha på fruktose, strø på rosiner osv. Eller ta noen knekkebrød i stedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dødspingvinen Skrevet 20. januar 2006 #3 Del Skrevet 20. januar 2006 Jeg spiser havregrøt til frokost hver dag. Syns det er en fantastisk måte å starte dagen på. Siden det er treige karbohydrater, er jeg mett og fornøyd frem til lunsjen uten problem. Teller ikke kcalorier, så kan ikke svare deg der, men vil anbefale et du gjør som Riakath sier og tilsetter litt eple og kanel. Det er kjempegodt Ellers vet jeg om folk som tilsetter friske bær, cottage cheese etc. Havregrøt kan varieres mye. Måtte bare inn å anbefale litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2006 #4 Del Skrevet 20. januar 2006 Takker for svar!! Mente å skrive 1dL havregryn, ikke vann hihi.. Egentlig teller ikke jeg kalorier heller, men greit å ha en anelse om forskjellene liksom. Men da spiser jeg havregrøt litt oftere, er deilig med noe varmt i kulda! Jeh har forrste kjøpt havregryn med kli. Er dette bra tro? Og er havregryn til grøt like sunt som vanlig havregryn? Sikkert mye jeg kan finne ut av selv! Men hvis noen vet sånn uten videre så Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2006 #5 Del Skrevet 20. januar 2006 1 dl havregryn.. Det blir ganske mye grøt det! Når jeg lager til meg selv (og ungene) pleier jeg å ta 1,5dl vann - og 3 ss havregryn til en ganske så stor porsjon. Jeg bruker lettkokte havregryn og plinger i micron på full effekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 20. januar 2006 #6 Del Skrevet 20. januar 2006 1 dl er ikke mye kalorimessig i alle fall Kli er også bra, spesielt for fordøyelsen. Får fart på den. Havregryn til grøt er like sunt som vanlig havregryn, det er jo akkurat det samme innholdet, bare en dl vann som blir tilsatt. Jeg mener å ha lest at havregrøt har lavere GI enn havregryn også, men jeg er ikke hundre prosent sikker på det. Har uansett veldig lite å si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 20. januar 2006 #7 Del Skrevet 20. januar 2006 1 dl havregryn.. Det blir ganske mye grøt det! Når jeg lager til meg selv (og ungene) pleier jeg å ta 1,5dl vann - og 3 ss havregryn til en ganske så stor porsjon. Jeg bruker lettkokte havregryn og plinger i micron på full effekt. ← Jeg lager også havregrøten på denne måten, men at 3 ss havregryn kan bli en ganske stor porsjon? Jeg hadde sultet ihjel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2006 #8 Del Skrevet 21. januar 2006 Jeg lager også havregrøten på denne måten, men at 3 ss havregryn kan bli en ganske stor porsjon? Jeg hadde sultet ihjel... ← altså.. jeg mener ikke at dette er nok til alle mann Men når jeg lager en sånn porsjon til meg selv, blir jeg mett - og det er jo det som er poenget. Mulig jeg er småspist da.. Uansett - sunt og lettvint - og ikke minst godt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2006 #9 Del Skrevet 21. januar 2006 Ser at noen havregryns-pakker er spesielt til grøt. Er dette like bra som å lage grøt av ordinær havregryn? Eller blir det litt sånn hurtigris vs ris? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 22. januar 2006 #10 Del Skrevet 22. januar 2006 En liten avsporing, men lager dere virkelig havregrøt med vann?! :klø: Æsj...? Jeg bruker bare melk, jeg. Vet om noen som blander vann og melk og, men bare vann? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 22. januar 2006 #11 Del Skrevet 22. januar 2006 Bare vann funker helt greit. Med en halv banan, litt eple eller en dæsj rørte jordbær fra sommerens avling er det en suveren måte å starte dagen på ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 22. januar 2006 #12 Del Skrevet 22. januar 2006 Hvordan kan dere holde dere mette på havregrøt? Når jeg spiser grøt blir jeg sulten igjen etter en halvtime jeg... :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå