Gå til innhold

Når en blir sammen med folk som har barn, får man en pakke. Partner og barna. Take it or leave it

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av noen steforeldere her inne. F eks hun som hater at den voksne sønnen til mannen ble født. Og  hun som var sjalu på stedatter og prøvde å ødelegge relasjonen mellom dem etter at stedatter først hadde forsvart stemor overfor far etter jentas mor var død

Det er enkelt. En forelder og deres barn er en familie. Som steforelder kan en være privilegert og få lov å bli en del av denne familien.

Hvis en ikke godtar alle familiemedlemmene, kan en f× off

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig. Derfor dater jeg aldri menn som har barn fra før. 

Anonymkode: 6401b...63b

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

100% enig. 

Og det er bare å slutte å innta offerrollen for å ha blitt steforelder. Det er et valg man har tatt helt selv. 

Endret av ESFP
  • Liker 11
Skrevet

Man får hele pakka ja, men skal absolutt ikke finne seg i alt likevel.

Anonymkode: f645c...c8d

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Som en del av familien........🤮
Ja, når hensyn skal tas,når alle fordeler med en ekstra voksen skal deles ut. Stille opp på alt mulig til alle døgnets tider.

Men krav til folkeskikk og oppdragelse kan ikke stilles, da er du bare steforelder. 

Anonymkode: 3a91e...ac4

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Man får en pakke, men ingen selvfølge at man skal finne seg i alt. Jeg var et barn fra før av og vi har tydelige grenser.

Anonymkode: efe22...450

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, når hensyn skal tas,når alle fordeler med en ekstra voksen skal deles ut. Stille opp på alt mulig til alle døgnets tider.

Men krav til folkeskikk og oppdragelse kan ikke stilles, da er du bare steforelder. 

Hvis det er et problem, har man som par ikke kommunisert og planlagt godt nok før den ene gikk inn i rollen som steforelder... 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er dette som er problemet på alle som klager, de får ikke noe de skulle sagt i familien de liksom skal være en del av.

Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg er like glad i stebarna som midt eget, og det tror jeg rett og slett er fordi jeg har fått lov å være voksen på lik linje med faren. Jeg kan også kjefte fordi de ikke har gjort som forventet, jeg kan fortelle de hva de skal gjøre, jeg kan delta på foreldremøter, jeg har hjulpet med leggerutiner… Jeg skjønner veldig godt at de som ikke har noe de skulle sagt i sitt eget hjem blir frustrert, det er der problemet ligger. Det er ikke steforelderen sin feil, det er de biologiske foreldrene.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man får en pakke, men ingen selvfølge at man skal finne seg i alt. Jeg var et barn fra før av og vi har tydelige grenser.

Anonymkode: efe22...450

Selvsagt skal en ikke finne seg i alt. Men det er forskjell på å sette grenser og å forsøke å skvise ut barnet fra før

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er dette som er problemet på alle som klager, de får ikke noe de skulle sagt i familien de liksom skal være en del av.

Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg er like glad i stebarna som midt eget, og det tror jeg rett og slett er fordi jeg har fått lov å være voksen på lik linje med faren. Jeg kan også kjefte fordi de ikke har gjort som forventet, jeg kan fortelle de hva de skal gjøre, jeg kan delta på foreldremøter, jeg har hjulpet med leggerutiner… Jeg skjønner veldig godt at de som ikke har noe de skulle sagt i sitt eget hjem blir frustrert, det er der problemet ligger. Det er ikke steforelderen sin feil, det er de biologiske foreldrene.

Men hvorfor velger de da å gå inn i noe der de ikke får være en likeverdig voksen? Det er fremdeles et valg man selv tar og like mye egen feil og ansvar som biologiske foreldre. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Er så enig, TS.

Det er så enkelt!

Velger man en partner med barn så velger man den familien partneren og barna er like mye som man velger bare partneren.

Er det forhold ved den familien man ikke takler, da går man bare ikke videre med forholdet!

Velger man en partner med barn så må man også akseptere at det vil ofte vil skape flere utfordringer enn om man velger en partner uten barn. Man velger også at det blir merarbeid i hverdagen enn om partneren ikke har barn.

Velger man å være en familie, da stiller man opp!

Møter man en partner som ikke har greid å oppdra egne barn og ikke evner å sette gode grenser for egne barn - da går man videre om man ikke ønsker å ta på seg alle kampene for å oppdra barna.

Steforeldre må slutte å klage på ting de skulle ha oppdaget før de ble samboere med partner med barn. Eller dukker det opp nye ting, få med partner i parterapi slik at man får ryddet opp på et tidlig stadium. Og fungerer det ikke likevel å få partner til å ta fornuftige valg om egne barns oppdragelse, da går man om man ikke ønsker å stå i det og være den stødige for barna.

Anonymkode: f0d0b...9fe

• Liker 5
Skrevet (endret)

Føler det betyr mye at kjæresten med sine barn viser stor oppmerksomhet og omtanke for sine barn.

Selv om barnet/a vise en uoppdragent og ufyselig oppførsel.

Jeg vil alltid vise forståelse og like mannen godt om han ønsker det beste for sine barn

Endret av exictence
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis du ikke sjekker ut hvilke holdninger din partner har til dette FØR du går inn i forholdet så kan du ikke skylde på noen andre enn deg selv. Du velger pertneren din, vedkommende kommer med en pakke. Det vet du før du forplikter deg.

Anonymkode: 2b0b4...eb5

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
ESFP skrev (9 minutter siden):

Men hvorfor velger de da å gå inn i noe der de ikke får være en likeverdig voksen? Det er fremdeles et valg man selv tar og like mye egen feil og ansvar som biologiske foreldre. 

Fordi man blir lovet gull og grønne skoger, men når det kommer til stykket er plutselig eksen blitt sjalu og ønsker forholdet alt vondt. Så da får man plutselig ikke ta del i enkle ting som en håndballkamp engang.

• Nyttig 1
Skrevet

Da synes jeg at dere som har barn burde holde dere unna kjæresteforhold. Ikke finn på å gå inn i et forhold før alle barna deres er over 18! 

Anonymkode: ab049...d5c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fordi man blir lovet gull og grønne skoger, men når det kommer til stykket er plutselig eksen blitt sjalu og ønsker forholdet alt vondt. Så da får man plutselig ikke ta del i enkle ting som en håndballkamp engang.

Men... når det kommer til stykket og man blir behandlet på en annen måte enn det som først blir lovet, så har man fremdeles flere valg som et voksent menneske. Velger man å LA seg bli behandlet på den måten, så velger man det fremdeles 100% selv. 

• Nyttig 3
Skrevet

Helt riktig! Alltid godta barna, eller gi faen i å bli sammen med noen med barn. 

Husk for noen som har barn så kommer barna alltid først. 

Skrevet

Helt enig. Her har vi levd et lykkelig samliv med hvert vårt barn i 25 år nå. Barna kaller hverandre for søsken, uten noe halv eller bonus foran. Jeg er også så heldig å være bestemor, uten noe bonus foran ❤️. Og vi er like glade i/knyttet til hverandre som en vanlig familie.

Anonymkode: ffa2b...caf

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er så klart noen "onde stemødre/fedre" som de TS nevner i hovedinnlegget, men de aller fleste steforeldre er jo vennlig innstilte. Konflikter kommer ikke av at steforeldrene ikke liker stebarna, men av konflikter mellom de voksne om hvilken rolle steforeldrene skal spille i oppdragelsen. De konfliktene skapes nok vel så ofte av barnets foreldre som av steforelderen. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da synes jeg at dere som har barn burde holde dere unna kjæresteforhold. Ikke finn på å gå inn i et forhold før alle barna deres er over 18! 

Anonymkode: ab049...d5c

Det hadde ikke hjulpet sønnen til ts i tråden om begravelse,han er 20.

Men hvorfor er det de med barn som skal holde seg unna dating? Jeg kjenner da flere son har barn fra før som er i forhold som fungerer utmerket. Er det ikke bare å holde seg unna de med barn om en ikke kan akseptere dem?

Endret av Topsi
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...