Gå til innhold

Tips til hekk i gammel hage sone 4/5

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere kloke damer her inne. Vi tar nå over et gammelt hus med stor hage, og jeg som elsker hage har jo begynt å planlegge beplantning og drivhus og det hele. Men når det kommer til hekk har vi liten erfaring, og ønsker gjerne tips!

Hva ville dere plantet på en eldre eiendom med sveitservilla, nær vei, i sone 4 (men gjerne også herdig til sone 5, da det er på grensen). Det er en hage med epletrær, klatreroser, bærbusker i eldre stil. Vi ønsker skjerming for innsyn, og også støy, men forstår at ikke planter akkurat gir god støyskjerming. Vi ønsker antakelig ikke tuja eller granhekk. Gjerne vintergrønt, men ikke en for "streng" stil. Syrinhekk hadde vært fint til dette stedet, men blir vel glissent på vinteren. Men det er en mulighet. Eller bøk fordi bladene sitter gjennom vinteren. Junisøtmispel er også aktuell, men det er sikkert veldig mange andre hekktyper vi ikke har hørt om. Det gjør ikke noe om vi må klippe hekken noen ganger årlig. Bør kunne bli 1,5-2 meter. Hekken går ikke mot naboer, kun mot vei.

Hva ville du plantet? Tips mottas med stor takk!

Anonymkode: 0f6b2...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan være vi går for blodbøk, fant ut at den er herdig til sone 5 (trodde den var mindre herdig). Vakker farge! Noen som har hekk av blodbøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aronia/svartsurbær?

Du kan også se på eikehekk?

Rosehekk hadde og vært fint, men det blir nok for lavt, glissent og for lite skjermende. Eventuelt en kombinasjon av gjerde og diverse høye planter?

Anonymkode: 47ea6...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/1/2023 at 2:22 PM, AnonymBruker said:

Hei dere kloke damer her inne. Vi tar nå over et gammelt hus med stor hage, og jeg som elsker hage har jo begynt å planlegge beplantning og drivhus og det hele. Men når det kommer til hekk har vi liten erfaring, og ønsker gjerne tips!

Hva ville dere plantet på en eldre eiendom med sveitservilla, nær vei, i sone 4 (men gjerne også herdig til sone 5, da det er på grensen). Det er en hage med epletrær, klatreroser, bærbusker i eldre stil. Vi ønsker skjerming for innsyn, og også støy, men forstår at ikke planter akkurat gir god støyskjerming. Vi ønsker antakelig ikke tuja eller granhekk. Gjerne vintergrønt, men ikke en for "streng" stil. Syrinhekk hadde vært fint til dette stedet, men blir vel glissent på vinteren. Men det er en mulighet. Eller bøk fordi bladene sitter gjennom vinteren. Junisøtmispel er også aktuell, men det er sikkert veldig mange andre hekktyper vi ikke har hørt om. Det gjør ikke noe om vi må klippe hekken noen ganger årlig. Bør kunne bli 1,5-2 meter. Hekken går ikke mot naboer, kun mot vei.

Hva ville du plantet? Tips mottas med stor takk!

Personlig så hadde jeg nok enten gått for en av følgende.

• Barlind. F.eks Taxus Hilli eller Hicksii egner seg godt til dette formålet, ikke bare blir den ca 2 meter, men den har fordelen med at den også kan beskjæres ganske kraftig selv på eldre greiner (Det kan ikke thuja eller gran da blir det kun ett hull igjen) Ikke er den så veldig kravstor heller, den tåler også saltsprut (Noe Thuja heller ikke gjør)
  • Bøk er også ett godt alternativ, den er grønn på sommeren og på vinteren så holder den på bladene, noe som gjør at du også har skjermet for innsyn i den perioden også. Minus er at den må plantes ganske kort avstand (30 cm) for og få den forholdsvis tett og fin, samt at det tar litt tid og få den opp i ønsket høyde får man toppe den.
  • Agnbøk, egentlig det samme som bøk, men med litt mattere bladglans, samt markerte bladnerver.
  • Svartsurbær (Aronia) Fin busk som blir ca 2,5 meter høy. Bladfarge skifter fra grønn på sommeren til ildrød på høsten, veldig fine bladfarger, setter itilegg spiselige bær som er skikkelige gode og har høyt innhold av antioksidanter.
  • Junisøtmispel: En veldig søt hekk med fine hvite blomster, egner seg egentlig til fri hekk, aberet er at den må klippes for ikke og ta fullstendig overhånd, samt foryngelsesbeskjæring så den ikke blir glissen i bunn.

Så kommer det jo også ann på pris. Skal du ha en fiks ferdig hekk så blir det fryktelig dyrt. Ville personlig godt for mellomstore planter 3-5 greiner på Aronian, Junisøtmispel. På bøken ville jeg valgt str 60-80 cm. Mens på Barlinden så ville jeg godt for planter i klump fremfor potte (Noe det er overflod av på våren) For jorden sin del så ville jeg kjøpt bulklass i henger kontra jorden du får på hagesenteret da det er billigere (Valg av GOD jord er alfa og omega for og sikre plantenes trivsel og vekstforhold, de stagnerer i veksten under dårlige vilkår) Grav store hull, gjerne 1,5 gang størrelsen på klumpen/potten og vann før planting. Gjødsle gjør du først etter en måned når plantene har rotsatt seg, samme med vanning, jevnt fuktig første tiden da er de sårbare, så kan du avta med vanningen etter en måned.

Personlig så ville jeg enten plantet i Mai eller August, kun fordi da er den verste varmen over, og du kan imens nyte sommerferien.

Lykke til

Hilsen FagMANN

Anonymkode: 14f8f...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...