AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #21 Del Skrevet 1. september 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: De som blir 80 i år ble født under krigen og vokste opp unde magre etterkrigsår. Det var ingen selvfølge å få gå mer enn 7 år på skole. De var ofte ute i arbeidslivet godt før de fylte tjue. Garderoben til ei ung jente var kanskje to hverdagsskjørt, ett penere, en sommerkjole og en til vinterbruk. En strikkejakke (en!!!), en ytterjakke av gangen, ikke noe utvalg. De måtte spare lenge for å få råd til en sykkel. Om de ikke bodde hjemme, bodde de gjerne på hybel, som da var et lite soverom med adgang til å låne vertens kjøkken og bad. Når de ble voksne og giftet seg på sekstitallet, var det mange som «måtte» gifte seg svært unge, fordi p-piller ikke var alminnelig og abort bare var tilgjengelig om man søkte abortnemnda og hadde god grunn. Husene folk bodde i midt på sekstitallet hadde ikke nødvendigvis innlagt vann, mange hadde utedo og mange mange hadde ikke telefon. Ser du bilder fra stuene ser det nesten minimalistisk ut - for man hadde ikke Nille og Home and Cottage osv, og ikke råd til å kjøpe alt mulig. Barna gikk med tøybleier som måtte vaskes og kokes, og de var hjemme med mamma, for barnehager var ikke oppfunnet. Hvis mor hadde jobbet som ung, kunne hun sies opp på grunn av at hun giftet seg. En kvinne av den generasjonen som fikk barn når hun var f ens 30, i 1973, hadde bare krav på en svært kort perm, så mange måtte slutte i jobben Også pga manglende barnehager. Var det en statlig jobb, ble ansienniteten fra før graviditeten bare strøket og hun startet helt på nytt. Mange i denne generasjonen forsørget også foreldre, da dagens pensjonsordning først kom i 1968. Anonymkode: d19b2...bec Dette er dessverre umulig å forstå for folk som er vokst opp i sus og dus, og lurer på hvordan man den gang klarte seg uten smarttelefoner og Google. I deres mentale forståelse av verden er dette steinalder. Anonymkode: 499f3...518 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #22 Del Skrevet 4. september 2023 Jeg jobber med kundeservice i bank og kan bekrefte at det stemmer. Eldre folk er ofte frekke. Anonymkode: cde07...1a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 4. september 2023 #23 Del Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (På 1.9.2023 den 14.30): Niesen min jobber på en kafé i byen hvor det stort sett bare er pensjonister / eldre. Er helt utrolig hvor frekk de er med betjeningen, og ikke minst seg i mellom. Hører ofte de baksnakker hverandre mellom bordene. Anonymkode: 07e28...172 Jeg blir flau over mine medsøstre og oppførselen deres mot de yngre. Vi er i en generasjon der vi må forstå at de yngre kanskje vet mer enn oss når det gjelder forskjellig. De verste, er de sure damene på min egen alder som gjerne eier en eller annen butikk. De skuler på deg når du kommer inn i "slottet" deres og jeg har ofte svært lyst til å snu i døren. Det virker ikke som de vil ha kunder. Jeg har motsatt erfaring med de yngre. De er alltid blide og hjelpsomme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå