Gå til innhold

Forstår ikke hvorfor gamle folk er så frekke og nedlatende?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har de ikke noe annet å finne på om dagene? Er det så kjedelig å være pensjonist at de må fylle dagene ved å plage andre folk og være grinete/ nedlatende i måten de snakker til folk?

Anonymkode: 792a2...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De aller, aller fleste eldre er faktisk hyggelige folk.

Om du bare får motsatt erfaring - hva gjør du for å provosere dem?

Du bør kanskje gjøre deg selv et par tanker om hvordan du selv formulerer deg i tråden om andre mennesker. For fortsetter du slik er jeg helt sikker på at du selv kommer til å bli en av de få negative eldre når du blir gammel - og da kan du jo spørre deg selv hvorfor du er som du er?

Anonymkode: 52134...f5f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har de ikke noe annet å finne på om dagene? Er det så kjedelig å være pensjonist at de må fylle dagene ved å plage andre folk og være grinete/ nedlatende i måten de snakker til folk?

Har du eksempler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alderen gir man mer fa.. i alt. Da har levd lenge nok til å ikke orke å late som lengre, man har fulgt regler og normer så lenge at man har fått nok. Når man topper dette med helseplager så har man ikke energi til å gå rundt grøten mer. 

Anonymkode: e09e0...8e5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på om du selv ikke tar hensyn eller oppfører deg provoserende siden du får reaksjoner. Opplever du dette ofte, er det ikke bare hos den eldre at dette ligger. 

Anonymkode: ff4af...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Jeg er faktisk en ganske beskjeden og rolig dame i 20 årene. Er aldri frekk med vilje, mulig jeg kanskje kan si noe dumt en gang i blant som ikke blir helt som jeg tenkte. Men opplever det så ofte i jobb at eldre er så nedlatende mot meg og frekke i måten de snakker på.... Behandler meg som om jeg ikke er et menneske når jeg er på jobb. Virker som folk tror de kan oppføre seg hvordan de vil så lenge det er de som er kunden og betaler.... Jeg trodde før at gamle folk kanskje lærte folkeskikk og å være hyggelige mot andre når de vokste opp, men virker ikke slik. Eller så må de ha mistet det for lenge siden....

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Slik som du generaliserer om eldre kan man også generalisere om unge mennesker. 🤷‍♂️

Anonymkode: 389bc...ad7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Og det verste er at disse boomerne ikke forstår at de er den mest bortskjemte generasjonen i historien, og at alle verdens problemer kan spores tilbake til boomerne.

Anonymkode: 4fec9...7bd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eldre hjerne fungerer ikke helt som den skal og de mister litt filter, kan være starten på demens on senilitet

Anonymkode: 6f870...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niesen min jobber på en kafé i byen hvor det stort sett bare er pensjonister / eldre. Er helt utrolig hvor frekk de er med betjeningen, og ikke minst seg i mellom. Hører ofte de baksnakker hverandre mellom bordene. 

Anonymkode: 07e28...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og det verste er at disse boomerne ikke forstår at de er den mest bortskjemte generasjonen i historien, og at alle verdens problemer kan spores tilbake til boomerne.

Til dine foreldre altså...? 

Anonymkode: 4aa1c...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hver gang noen sier "boomer", ser jeg for meg en intelligent representant for den yngre generasjonen som stirrer på smarttelefonen mens vedkommende krysser en trafikkert vei, og nesten blir påkjørt.

18 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her. Jeg er faktisk en ganske beskjeden og rolig dame i 20 årene. Er aldri frekk med vilje, mulig jeg kanskje kan si noe dumt en gang i blant som ikke blir helt som jeg tenkte. Men opplever det så ofte i jobb at eldre er så nedlatende mot meg og frekke i måten de snakker på.... Behandler meg som om jeg ikke er et menneske når jeg er på jobb. Virker som folk tror de kan oppføre seg hvordan de vil så lenge det er de som er kunden og betaler.... Jeg trodde før at gamle folk kanskje lærte folkeskikk og å være hyggelige mot andre når de vokste opp, men virker ikke slik. Eller så må de ha mistet det for lenge siden....

Hvis det er kvinner i 40-55-årsalderen som er frekke mot deg, skyldes dette ren misunnelse i et samfunn der evig ungdom er idealet, og disse kvinnene kan ikke begripe hvorfor alderen din gjør deg mer ettertraktet enn dem.

Anonymkode: 499f3...518

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De som blir 80 i år ble født under krigen og vokste opp unde magre etterkrigsår. Det var ingen selvfølge å få gå mer enn 7 år på skole. De var ofte ute i arbeidslivet godt før de fylte tjue. Garderoben til ei ung jente var kanskje to hverdagsskjørt, ett penere, en sommerkjole og en til vinterbruk. En strikkejakke (en!!!), en ytterjakke av gangen, ikke noe utvalg. De måtte spare lenge for å få råd til en sykkel. Om de ikke bodde hjemme, bodde de gjerne på hybel, som da var et lite soverom med adgang til å låne vertens kjøkken og bad.

Når de ble voksne og giftet seg på sekstitallet, var det mange som «måtte» gifte seg svært unge, fordi p-piller ikke var alminnelig og abort bare var tilgjengelig om man søkte abortnemnda og hadde god grunn. 
Husene folk bodde i midt på sekstitallet hadde ikke nødvendigvis innlagt vann, mange hadde utedo og mange mange hadde ikke telefon. Ser du bilder fra stuene ser det nesten minimalistisk ut - for man hadde ikke Nille og Home and Cottage osv, og ikke råd til å kjøpe alt mulig.

Barna gikk med tøybleier som måtte vaskes og kokes, og de var hjemme med mamma, for barnehager var ikke oppfunnet. Hvis mor hadde jobbet som ung, kunne hun sies opp på grunn av at hun giftet seg. En kvinne av den generasjonen som fikk barn når hun var f ens 30, i 1973, hadde bare krav på en svært kort perm, så mange måtte slutte i jobben Også pga manglende barnehager. Var det en statlig jobb, ble ansienniteten fra før graviditeten bare strøket og hun startet helt på nytt.

Mange i denne generasjonen forsørget også foreldre, da dagens pensjonsordning først kom i 1968.

Anonymkode: d19b2...bec

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har også den yngre generasjonen problemer med å oppføre for eksempel i skoleverket. 

Anonymkode: ff4af...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvordan snakker de nedlatende? Hva sier de til deg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler også at min generasjon (Jeg er i 30-årene) er mer vant til å være høflige mot folk i servicejobber enn det 1-2 generasjoner over er. Å ikke ville bry folk uten grunn, selv om det er jobben deres.

Kan det ha noe med barneoppdragelse å gjøre? De som vokste opp med at barn skal ses ikke høres, og at man skulle gjøre jobben sin uten å klage, de føler jeg også forventer ekstremt mye av folk rundt seg, uten å tenke over at disse også er mennesker (dette inkluderer mine foreldre, som nå er i 70-årene).

Såklart er det store individuelle forskjeller her, men føler at det å ikke finne seg i hva som helst, og det å ikke "se ned på" de som gjør tjenester for deg, er ting som har blitt viktigere der av oppdragelsen i senere år.

Anonymkode: 3f274...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...