AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #1 Skrevet 1. september 2023 Tok nylig en introduksjonsrunde på jobb med min ganske nyfødte baby, og mange av kollegene mine begynte å løfte og holde på babyen min, tok den i ansiktet, kysset babys ansikt og hender, og tok den ut av armene mine! Jeg greide ikke å si noe der og da, for kjente jeg var nær ved å få panikkanfall! Skjønner at de bare mente godt, men jeg endte med å skifte alt av klær på baby, samt vaske dem fra topp til tå og gi ny smokk før vi hadde kommet oss rundt hjørnet på vei fra jobben, fordi jeg syntes det var så ekkelt at alle hadde klådd og kysset på babyen! Er det virkelig nødvendig å krafse på andres babyer, spesielt uten å spørre om lov først?! Får helt mark! Barnet har såvidt rundet måneden i alder, og vi har vært strenge på at besøkende ikke får ta på uten å vaske hender først, og at folk, generelt, skal unngå å ta i ansiktet og på hendene, og her ble det full dyrehage med null av disse hensynene... Jeg er veldig klar over at jeg nok er hysterisk og katastrofetenker, og det henger nok også sammen med at jeg er førstegangsforelder, men er dette greit? Hadde dere reagert som meg i samme situasjon? Anonymkode: 71884...a31 1 7
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #2 Skrevet 1. september 2023 Ikke ta med babyen på jobb da, hvis dette var så vanskelig for deg. Anonymkode: 0cd4b...6cb 24 10
senior Skrevet 1. september 2023 #3 Skrevet 1. september 2023 (endret) Kanskje en ide å roe ned angsten for smitte og baktereier litt . . ? Immunforsvaret trenger å utfordres også. Snart sitter nok ungen og putter alt mulig i munnen . . Endret 3. september 2023 av senior 19 4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #4 Skrevet 1. september 2023 Nei det er ikke greit. Barn har autonomi i kraft av å være menneske. Mens de er små er det foreldrene som forvalter denne autonomien. Og det er ikke greit at folk tar på deg uten tillatelse. Da er heller ikke greit at de tar på baby uten tillatelse. Det er prinsippielt det samme. Anonymkode: 6d0c1...01e 8 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #5 Skrevet 1. september 2023 Ikke nødvendig å klå og kysse på andres babyer, men det er heller ikke nødvendig å skifte klær når du har gjort. Anonymkode: 0e459...56d 2
Sofakona Skrevet 1. september 2023 #6 Skrevet 1. september 2023 Du tar med en baby på jobb og tror ingen vil holde den og kose? For å si det sånn ..vaske smokk og klær etterpå hjelper lite..har den blitt smittet..er den smittede alt. Skjønner deg men sa burde ikke tamed barnet på jobb 1 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #7 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tok nylig en introduksjonsrunde på jobb med min ganske nyfødte baby, og mange av kollegene mine begynte å løfte og holde på babyen min, tok den i ansiktet, kysset babys ansikt og hender, og tok den ut av armene mine! Jeg greide ikke å si noe der og da, for kjente jeg var nær ved å få panikkanfall! Skjønner at de bare mente godt, men jeg endte med å skifte alt av klær på baby, samt vaske dem fra topp til tå og gi ny smokk før vi hadde kommet oss rundt hjørnet på vei fra jobben, fordi jeg syntes det var så ekkelt at alle hadde klådd og kysset på babyen! Er det virkelig nødvendig å krafse på andres babyer, spesielt uten å spørre om lov først?! Får helt mark! Barnet har såvidt rundet måneden i alder, og vi har vært strenge på at besøkende ikke får ta på uten å vaske hender først, og at folk, generelt, skal unngå å ta i ansiktet og på hendene, og her ble det full dyrehage med null av disse hensynene... Jeg er veldig klar over at jeg nok er hysterisk og katastrofetenker, og det henger nok også sammen med at jeg er førstegangsforelder, men er dette greit? Hadde dere reagert som meg i samme situasjon? Anonymkode: 71884...a31 Du overdriver. Det er sunt for babys immunforsvar å bli eksponert for vanlige bakterier. Du bør jobbe med denne angsten, for du gjør virkelig ikke babyen din en tjeneste med dette renslighetsregimet. Husk at det finnes mange babyer som har eldre søsken som går i barnehage. De blir eksponert for langt verre enn dine kolleger kan utsette babyen din for, og det går jo stort sett bra. Og for å svare på spørsmålet om det er normalt: Jeg har møtt foreldre som er like hysteriske som deg, men de fleste er det ikke. Jeg oppfatter det ikke som normalt. Selv var jeg det ikke, heller ikke som førstegangsfødende. Anonymkode: 1b9d2...fea 11 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #8 Skrevet 1. september 2023 La være å ta den med. Men hva hadde du syns om alle bare trakk på skuldrene og ikke likte ungen? Anonymkode: ecdda...35a 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #9 Skrevet 1. september 2023 Skjønner det er ubehagelig, men syns det er litt sært også. Du skulle tenkt på det før og latt være å dra. Babyer tåler mere enn du tror, så lenge de var syke går det nok bra!! Anonymkode: d2020...095
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #10 Skrevet 1. september 2023 Synes du overdriver. Anonymkode: 0cd66...6df 5
Carrot Skrevet 1. september 2023 #11 Skrevet 1. september 2023 Kjenner jeg blir litt satt ut over behovet for å ta med baby for å vise den frem når du føler det slik.... 4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #12 Skrevet 1. september 2023 Hvorfor drar du med en måned gammel baby på jobben om du er så hysterisk? Hadde de bare sett ned i vogna og sagt «ja ja» og fortsatte med sitt så hadde du garantert lagd tråd om det. Anonymkode: c02a9...23e 13 3
mereo Skrevet 1. september 2023 #13 Skrevet 1. september 2023 (endret) Da er tipset å ikke ta den med når du blir så dårlig av det selv. Dog synes jeg lite om at folk tar seg til rette med andres barn 😬 Endret 1. september 2023 av mereo 1
RockyRose Skrevet 1. september 2023 #14 Skrevet 1. september 2023 Eg er einig, berre kanskje ikkje så voldsomt. Men forstår ikkje at fremmede folk/bekjente skal ta på babyen. Dei tek jo ofte på hendene også gnafsar babyen på henda etterpå! 😅 4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #15 Skrevet 1. september 2023 Tenk på alle babyene som har storesøsken i barnehagen. De blir klæsset på at barnehagehender hver dag, men de overlever de og 💗 Dette kommer til å gå bra! Anonymkode: 00a57...a26 6 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #16 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Tok nylig en introduksjonsrunde på jobb med min ganske nyfødte baby, og mange av kollegene mine begynte å løfte og holde på babyen min, tok den i ansiktet, kysset babys ansikt og hender, og tok den ut av armene mine! Jeg greide ikke å si noe der og da, for kjente jeg var nær ved å få panikkanfall! Skjønner at de bare mente godt, men jeg endte med å skifte alt av klær på baby, samt vaske dem fra topp til tå og gi ny smokk før vi hadde kommet oss rundt hjørnet på vei fra jobben, fordi jeg syntes det var så ekkelt at alle hadde klådd og kysset på babyen! Er det virkelig nødvendig å krafse på andres babyer, spesielt uten å spørre om lov først?! Får helt mark! Barnet har såvidt rundet måneden i alder, og vi har vært strenge på at besøkende ikke får ta på uten å vaske hender først, og at folk, generelt, skal unngå å ta i ansiktet og på hendene, og her ble det full dyrehage med null av disse hensynene... Jeg er veldig klar over at jeg nok er hysterisk og katastrofetenker, og det henger nok også sammen med at jeg er førstegangsforelder, men er dette greit? Hadde dere reagert som meg i samme situasjon? Anonymkode: 71884...a31 Du bør oppsøke hjelp for den bakteriefobien. Det der er ikke normalt. Anonymkode: 91896...0f0 5 4
Gjest Mysticgirl Skrevet 1. september 2023 #17 Skrevet 1. september 2023 Bakterier er ikke farlige, de er sunne for et godt immunforsvar til babyen
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #18 Skrevet 1. september 2023 Du vet hvorfor vaginal fødsel er best? For at ungen skal settes i kontakt med dine bakterier i underlivet ditt, tarmbakteriene. Du burde få behandling for tvangstankene. https://www.babyverden.no/fodsel/sunnest-a-bli-fodt-i-avforing/ Anonymkode: ecdda...35a 2 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #19 Skrevet 1. september 2023 Jeg tenker du bør slappe av. Ja, det er normalt å være litt ekstra på når man er førstegangs, men dette blir bare for dumt. Vaske og skifte på babyen fordi andre mennesker har tatt på den? Gi en helt ny smokk? Dette vil slite deg ut. I barnehagen blir barna eksponert for andre barns sykdom, snørr, sikkel og matrester på gulvet. De sitter i sandkassa ute, der det garantert har vært noen katter og gjort i fra seg. De putter gjerne handa ned i bleia, og så går fingrene i munnen rett etterpå. Helt normalt, og slik det skal være. Velkommen i foreldreklubben! Anonymkode: df2f2...e52 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #20 Skrevet 1. september 2023 39 minutter siden, senior said: Kanskje en ide å roe ned angsten for smitte og baktereier litt . . ? Immunforsvaret renger å utfordres også. Snar sitter nok ungen og putter alt mulig i munnen . . 32 minutter siden, AnonymBruker said: Du overdriver. Det er sunt for babys immunforsvar å bli eksponert for vanlige bakterier. Du bør jobbe med denne angsten, for du gjør virkelig ikke babyen din en tjeneste med dette renslighetsregimet. Husk at det finnes mange babyer som har eldre søsken som går i barnehage. De blir eksponert for langt verre enn dine kolleger kan utsette babyen din for, og det går jo stort sett bra. Og for å svare på spørsmålet om det er normalt: Jeg har møtt foreldre som er like hysteriske som deg, men de fleste er det ikke. Jeg oppfatter det ikke som normalt. Selv var jeg det ikke, heller ikke som førstegangsfødende. Anonymkode: 1b9d2...fea Det er jo ikke sunt for immunforsvaret når de er så små nei. Det er stor forskjell på 4 uker og 6 måneder. 25 minutter siden, AnonymBruker said: Tenk på alle babyene som har storesøsken i barnehagen. De blir klæsset på at barnehagehender hver dag, men de overlever de og 💗 Dette kommer til å gå bra! Anonymkode: 00a57...a26 Ikke for å være brutal, men alle barn overlever faktisk ikke å bli smittet som nyfødte. Feks RS-virus osv kan være farlig for de som er bare få uker. Samt en del andre ting som kan gå i barnehager. De fleste med nyfødte og barnehagebarn vil jeg tro passer litt på vel ikke lar barnehagebarnet komme rett hjem og hoste i ansiktet på babyen om de kan unngå det? Eller holder eldste hjemme hvis det går vannkopper eller liknende i barnehagen? TS det går nok mest sannsynlig helt fint med babyen din men jeg forstår at du ble stressa Men tenk at det ikke er influensa-sesong eller noe nå og det var voksne folk som sannsynligvis var friske. Uannsett,jeg synes generelt det er skikkelig frekt å ta på eller ta opp andres små babyer uten å spørre foreldrene om det er greit. Helt uavhengig av smittefare. Anonymkode: 4071a...d9d 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå