AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #1 Skrevet 1. september 2023 Hei! Hørt noen snakke om det før, men fant litt lite info om det selv. Er det mulig å bake studielån inn i huslån som en form for inntekt, selv om det teoretisk sett ikke er inntekt? Anonymkode: d576c...b2e
c_buk Skrevet 1. september 2023 #2 Skrevet 1. september 2023 Litt usikker på presist hva du etterspør, men kan prøve meg. Når jeg og min samboer var studenter (13 år siden) så fikk vi boliglån til å kjøpe en spesifikk bolig. Veldig lave fellesutgifter og kraftig reduserte månedsutgifter sammenlignet med leie. Med dagens restriktive linje så tror jeg det skal være særdeles vanskelig uten medlånetaker eller kausjonist. Vi fikk i utgangspunktet avslag, men fulgte opp med rådgiver i banken. Viste til bankutskrifter, budsjett osv. De endte opp med å innvilge lånet. Vi hadde avdragsfrihet mens vi studerte. Betalte ca 5000-5500 kroner til sammen inkl. fellesutgifter. Solgte med 600 000 kroner fortjeneste etter ca 3 år. Snakk med banken. De er de enste sol kan svare deg. Forvent avslag, det er det mest sannsynlige. Det kan dog ha mye å si at dere møter rett rådgiver.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #3 Skrevet 1. september 2023 Uvist hva du spør om? Å bake ett lån inn i et annet betyr at man sitter med ett lån i stedet for to separate- og nei du får ikke bake studielån inn i boliglån. Å bruke studielån som inntekt er heller ikke mulig, det er gjeld. For å gi deg et konkret eksempel ; Ønsket boliglån 2,5 mil ; Minimum inntekt - 500 000 kr ( fast lønn ) Egenkapital - 375 000 ( kan være fra oppsparte midler for eksempel studielån, bsu, arv eller man kan bruke kausjonist for eksempel) * eksempel forutsetter at kunden ikke har andre lån eller kreditt. Eksempel hvor man har 300 000 i studielån Og et kredittkort på 50 000 ( brukt eller ubrukt) ; Ønsket boliglån 2,5 mil; Minimum inntekt- 570 000 ( fast lønn) Egenkapital - 375 000 Anonymkode: 235dc...118
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #4 Skrevet 1. september 2023 Ikke bak studielånet inn i noe annet hvert fall. Du får ikke ikke bedre vilkår på noe annet lån enn du har på studielånet. Det er det beste lånet du kan ha. Og det er ikke inntekt. Så det kan ikke regnes som det. Det er gjeld du har Anonymkode: 8d2d6...d15
newman01 Skrevet 1. september 2023 #5 Skrevet 1. september 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Hei! Hørt noen snakke om det før, men fant litt lite info om det selv. Er det mulig å bake studielån inn i huslån som en form for inntekt, selv om det teoretisk sett ikke er inntekt? Anonymkode: d576c...b2e Det du antagelig spør om er om studielån kan anses som "inntekt" og brukes som grunnlag for beregning av huslån. Tror jeg. Når man "baker noe inn" vil det si at man tar flere smålån og lager et større lån. F.eks billån eller forbrukslån inn i huslånet. MAN SKAL ALDRI BAKE STUDIELÅN inn i huslån. Vilkårene for studielånet er altfor bra til å gjøre slikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå