Gå til innhold

Petter - Der ingen vil bo

Janzypants

Anbefalte innlegg

Jeg likte programmet godt, og så alle episode i et jafs. Det eneste jeg reagerte litt på var en noe ensidig fremstilling. Rausheten som ble vist snur innmari fort. Det er ofte mye konflikter og bråk innad i miljøet, men jeg skjønner jo at de ikke vil vise det på tv. Hun ene ga jo bare f*** på julaften, og kunne ikke skjønne at «vennen» hadde ringt på så mange ganger. Hun hadde jo gått å lagt seg! 😅 Som en annen skrev her så kunne en jo nesten bli frista til å bo der, hvis en er ensom og alene. Så idyllisk fremsto det. 🫣

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kuleku skrev (18 timer siden):

Jeg likte programmet godt, og så alle episode i et jafs. Det eneste jeg reagerte litt på var en noe ensidig fremstilling. Rausheten som ble vist snur innmari fort. Det er ofte mye konflikter og bråk innad i miljøet, men jeg skjønner jo at de ikke vil vise det på tv. Hun ene ga jo bare f*** på julaften, og kunne ikke skjønne at «vennen» hadde ringt på så mange ganger. Hun hadde jo gått å lagt seg! 😅 Som en annen skrev her så kunne en jo nesten bli frista til å bo der, hvis en er ensom og alene. Så idyllisk fremsto det. 🫣

Svarer ikke bare deg her, men flere som mener det kan være hardt for flere enn de som er trygda.

Å være psykisk syk kan vise seg å ha mange sider. Har man det dårlig i perioder, så tenker man ikke på andre. Dette kan skje den beste. Jeg vet hva jeg snakker om. Kommer fra en lavinntektsfamilie selv, slet i mange år med å være "god nok" og verdig nok til å passe inn. 

I dag har jeg det bedre.

I perioder hvor ting ikke var så bra, så trakk jeg meg ut av situasjoner som jeg ikke var komfortabel med. Unngikk personer i evigheter etterpå fordi jeg ikke taklet å høre konsekvensen eller at jeg var et dårlig menneske som ikke møtte opp eller var en god påvirker for de rundt meg. 

Til vanlig var jeg en raus person, når det passet meg. Jeg ble sliten av å ha en maske på hvor folk kunne tro på at jeg hadde det kjempeflott og fantastisk.  Jeg har null problem med å tro at Linda - som hun her i serien heter - føler på det samme.

Ingen mennesker har det bra 100%. Linda har det ikke greit, og det er tøft å stå frem på tv at man ikke har det også. Det er tøft nok når noen konfronterer deg i det virkelige liv. Mennesker du bør stole på, men gjør det ikke fordi du er redd for å brenne deg.

Når min familie bodde i kommunal bolig, så kunne jeg ikke stole på noen. Folk ble byttet ut og plutselig kunne noen brase inn dritings inn døra vår og spørre om hvor dama ligger å puler på noen andre. Det er trust-issues.  

Jeg er trygda selv nå, og det var ikke det livet jeg hadde sett for meg. Men jeg kom meg ut og bort fra det området som gjorde meg utrygg. Så det er mulig å komme seg ut av noe hvis man virkelig ønsker det. 

Dokumentaren er nok "pyntet" litt på ja. Det er ikke bare gull og grønne skoger å bo sammen med så mange andre mennesker. Men noen vil alltid finne sammen og finner sine støttespillere. Men havner en utpå, så er det lett for en selv å havne utpå, særlig når en har vært der. En skeiv venn er bedre enn ingen venner.

• Liker 1
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (1 time siden):

Hvor finner jeg dokumentaren nå? Så første episode, men nå finner jeg ikke igjen den. Trodde den lå på nrk? 

tv2 play:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gladgutten79 skrev (På 5.9.2023 den 17.55):

Sjerpe meg ? Det er jo sannheten i verdens rikeste land
Selvfølgelig er det en flott dokumentar, men det er også mange barnefamilier som sliter med å klare å få endene til å møtes, noen bor i egen bolig noen leier en kommunal bolig, samtidig kan boutgiftene være like, for disse er en slik kommunal bolig er det eneste de har en sjans å få leie

Desverre er det slik at kommunen ikke tenker helt å plasserer barnefamilier vegg i vegg med rusmisbrukere noe som er svært uheldig

Nå får jo barnefamiliene heldigvis en del hjelp pga barnetrygd og lavere utgifter til barnehage og SFO. Det er vel og bra. Dere har vanligvis ikke slik ballast som personene i programmet. Disse har ingen muligheter til å komme ut av fattigdommen, ingen vil leie ut til dem og de lever generelt utrygt.  Så selv om det er tøffere tider for oss andre også, så kan vi ikke likestille oss med disse menneskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så tre episoder i dag.. jeg er ikke sjokkert, for har visst at mennesker i slike situasjoner finnes flust av i norge dessverre. Men er glad for at det blir sendt på tv, slik at de som aldri har sett det med egne øyne eller tror at i norge har vi tidenes hjelpeapparat for syke og uføre får seg en vekker. Får skikkelig vondt av dette.. at de fortsatt har noen vilje igjen til å stå opp om morgenen i den situasjonen er helt utrolig. Jeg bor i nabo-bydelen og går ofte rundt på torshov, men dette var faktisk en skjult verden for meg. Så mye man ikke vet om skjebnene til sine naboer. Det drikkes veldig mye, øl fra morran til kveld.. hadde vært interessant om petter adresserte det. men han tar mest rollen som kompis kontra en sånn «Helene sjekker inn» type, så blir kanskje ikke så mye prat om konkrete problemer. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sen ve ben skrev (7 timer siden):

Hvilken dag går det på? Og er det bare en dag i uken?

Torsdag kl 21:40 på TV2. Men på TV2 Play ble alle de 6 episodene lagt ut 31. Aug.

Endret av RedLights
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...