Gå til innhold

Hvordan få penger til oppussing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har et hus jeg virkeliiiig liker, men som trenger en del oppussing. Tingen er at jeg kun får lån til selve huset, ikke oppussingen. Må en da kjøpe også spare da? Det vil jo ta veldiiig lang tid før man får gjort noe særlig da...

Anonymkode: 19100...090

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har akkurat begynt å spare nå. 

Anonymkode: fdf73...e91

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei!

Har et hus jeg virkeliiiig liker, men som trenger en del oppussing. Tingen er at jeg kun får lån til selve huset, ikke oppussingen. Må en da kjøpe også spare da? Det vil jo ta veldiiig lang tid før man får gjort noe særlig da...

Jeg spurte banken om å holde igjen litt av egenkapitalen til nødvendig oppussing. Om ikke banken godtar det må du spare. Eller kjøpe noe hvor du har råd til oppussing i tillegg eller som ikke trenger oppussing.

Vet ikke helt hvilke andre løsninger du er på utkikk etter? 

Skrevet

Hva tenker du at vi på kvinneguiden skal si?

Du har 2 valg for å få råd til oppussing: Skaff deg en ekstra inntekt eller lån penger.

Ekstra inntekter: Selg ting du/dere ikke trenger, jobb. 

Lån: Om ikke banken, så kan man låne privat, forskudd på eventuell arv. 

Anonymkode: 09e6c...1fe

• Liker 1
Skrevet

Jeg sparte opp midler til oppussing når jeg ikke kunne låne ekstra på boligen. 
Og ja, det er slik det fungerer. Om du ikke får økt lånet på boligen så må du spare. 

Anonymkode: 3d8e6...7bd

Skrevet

Vi har pusset opp en del, men vi pusser opp litt og litt når vi har råd (og tid) til det. Vi kan egentlig få 1 million mer i lån, men vil jo ikke ha det. 

Anonymkode: 1d593...84a

• Liker 1
Skrevet

Du kommuniserer at du har et større lånebehov enn lånet du får. I praksis betyr dette at du holder på å strekke deg for langt. Det bør være et rødt flagg her!

Om du makser ut lånet uten oppussing så er det jo lite du får spart egentlig. Er nedbetalingen i tillegg over 20år, så får du heller ikke anstendig bygget opp EK i boligen de første årene. Går ikke inntekten din betydelig opp, så låser du deg.

Min anbefaling er å finne en mer rimelig drømmebolig om du ikke har kjøpt allerede. Ellers er det mulig å vurdere å akseptere tilstanden eller å selge seg ned.

Schmuhu

• Liker 1
Skrevet
Schmuhu skrev (3 minutter siden):

Du kommuniserer at du har et større lånebehov enn lånet du får. I praksis betyr dette at du holder på å strekke deg for langt. Det bør være et rødt flagg her!

Om du makser ut lånet uten oppussing så er det jo lite du får spart egentlig. Er nedbetalingen i tillegg over 20år, så får du heller ikke anstendig bygget opp EK i boligen de første årene. Går ikke inntekten din betydelig opp, så låser du deg.

Min anbefaling er å finne en mer rimelig drømmebolig om du ikke har kjøpt allerede. Ellers er det mulig å vurdere å akseptere tilstanden eller å selge seg ned.

Schmuhu

Er ganske rimelig, men vil heve standarden for å leie ut og dermed få 15-20k ekstra inn i mnd. 

Men absolutt enig i det du sier!

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er ganske rimelig, men vil heve standarden for å leie ut og dermed få 15-20k ekstra inn i mnd. 

Du kjøper ikke en bolig for å pusse opp og leie ut, når du ikke har råd til det.

Anonymkode: d12c8...9d1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jobb

Anonymkode: f0d0e...7ca

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei!

Ja.

Skrevet

Alt må da ikke pusses opp på dagen? Vi kjøpte hus med oppussingbehov, og tar det litt etter litt. Det er faktisk fint å bo seg inn skikkelig først, da får du bedre ideer og ser hvordan du faktisk bruker plassen.

Sparer hver måned, mye bedre å gjøre det slik enn å låne mer penger nå med de høye rentene. 

Anonymkode: 27566...a2b

• Liker 1
Skrevet

Det gjør du på samme måte som du spiser en elefant.

Anonymkode: 41b5d...258

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Rimelig, men allikevel for dyr for ditt budsjett da. 

Anonymkode: 2ace7...f80

Skrevet

Hvis du pusser opp noe (og på rett måte) så kan du muligens øke boligens verdi. Da kan du få ny takst som i noen tilfeller lar deg ta opp mer lån med bolig som sikkerhet.

Hvis boligmarkedet skal ned 40% nå så kan det i verste fall ta lang tid før du får en takst som er større enn kjøpesummen.

Anonymkode: d7675...9b3

• Liker 1
Skrevet

Høres ikke ut som du har råd til dette. Ja det går an å drømme om å kjøpe for å leie ut. Men vet su hva det innebære å drive med utleie? Er ikke bare bare det heller altså. Ting kan skje og du må fikse opp med en gang. Skjer det store ting så må de som leier flytte og da står du uten inntekt de mnd det tar for å fikse problemet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...