Gå til innhold

Sparer dere i IPS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor/hvorfor ikke? Vurderer å begynne å spare der

Anonymkode: a1590...4a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ser ingen fordel med det fremfor fond for min del. Ønsker også mer fleksibilitet i forbindelse med min pensjon.

• Liker 1
Skrevet

Fordelen med IPS er at du utsetter skatt. Det du hadde betalt i skatt investeres og vokser. Dermed kan du i teorien øke avkastningen fordi du har mer penger som du investerte. I tillegg er IPS ikke med i formuesskatt og uttaket skattes kun allminnelig. 

Men ordningen er veldig svak. Du har sterk restriktive uttak og skatten du får lov å investere er for lite. Du girer dermed veldig lite i praksis. Derfor lønner det seg ikke med ISP per dags dato. Å kunne ta ut 

En stor antakelse er jo at skatten er likt eller mindre i fremtiden. I tillegg sitter du på politisk styrer over egen sparing. Når nåværende regjering kortet ned beløpet fra 45k til 15k så var det sikkert et sjokk for mange.

Schmuhu

• Liker 2
Skrevet

Ja, jeg gjør det. Fordi jeg ønsker å ha penger dedikert til dette, og låst vekk. Jeg legger det inn fast i budsjettet mitt, og glemmer det. Jeg vil ha penger til å reise når/om jeg blir gammel. Det er sikkert mye som kan være bedre, men for meg er det en enkel og greit løsning.

Anonymkode: 1829f...acb

Skrevet

Ja, spart 1000 i mnd siste 6 årene. Men sparer mye mer i indeksfond.

Anonymkode: e6349...a70

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor/hvorfor ikke? Vurderer å begynne å spare der

Anonymkode: a1590...4a6

Nei, ser ingen gleder ved spareformen. Kun ulemper. 

Ja, det er utsatt skatt, men dagens regjering drepte ordningen da de senket årlig sparebeløp fra 40k til 15k. I tillegg har man null styring på hva som skjer med skatt, uttak og potensielle nedjusteringer av offentlig pensjon. Man kan risikere at SV og Rødt engang i fremtiden finner på sammen med AP å redusere offentlig pensjonsutbetaling tilsvarende det man får utbetalt via IPS. 

Eller at skattenivået økes ytterligere. Nå har AP økt skatt på aksjer med 20% allerede siden de fikk makta, så det kommer antagelig mer

Skrevet

Ja jeg gjør det. Både det og fond. 

Anonymkode: adab8...e0e

Skrevet

Ja jeg gjør det.

Det bare står og går, jeg tenker ikke noe særlig over det

Skrevet

Ja for sparer så mye uansett og det tar litt bort fra formuesskatten. Men kjipt at de reduserte summen man kunne spare. 

Anonymkode: 12c03...97b

Skrevet

Nei. Jeg sparer i stedet i aksjefond og crowdfunding.

Anonymkode: 5b88a...9fb

Skrevet

Ja sparer i IPS fordi det er øremerket pensjon. Men syns det var kjipt de reduserte beløpet. I tillegg sparer jeg også i vanlig fond. 

Anonymkode: 0df15...155

Skrevet

Nei, jeg sparer på vanlig ASK. Det er altfor mye usikkerhet knyttet til ordningen, spesielt fremtidig skattenivå, og om man vil leve lenge nok til å benytte seg av pengene. 

Anonymkode: 92102...6f5

Skrevet

Ja, sparer 1250,- pr mnd i IPS, og en god del mer i ordinære indexfond. IPS er bare en liten del av det jeg setter av til pensjon.

Anonymkode: 2a7eb...f81

Skrevet

Vil anbefale å betale ned gjeld før IPS, deretter fond!

Anonymkode: 42a0b...a73

Skrevet

Sparer i IPS fordi vi tenkte det var en grei måte å sikre meg litt ekstra pensjon da mannen fikk ny jobb og tjener dobbelt så mye som meg. Vi sparer i fond og aksjer utenom, mens IPSen er bare min. Så får vi se om det lønner seg om x antall år 🤭

Anonymkode: 7319f...8c5

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vil anbefale å betale ned gjeld før IPS, deretter fond!

Anonymkode: 42a0b...a73

Det synes jeg var et dårlig råd. Fondet har trolig høyere rente enn noe av gjelden (bolig og studielån f.eks). 

Skrevet

Ja 😀

Anonymkode: 5c95d...6bd

Skrevet

Nei, sparer i pensjonssparekonto. Startet nylig og valgte bort IPS på grunn at av pengene da er låst. Er blitt alene og trenger fleksibilitet i sparingen hvis økonomien blir trang. 

Skrevet

Sparer 800,- i mnd, ikke store summen, men har fått noe (urealisert) avkasting. Satte i gang i 2018, og gidder ikke gjøre endringer nå. 

Anonymkode: f4e82...268

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...