AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #1 Skrevet 1. september 2023 Hei! Stiller spørsmål for en bekjent, A. Vedkommende eier et hus han ikke ønsker å bo i lenger. Har ikke lån på huset. Boligmarkedet er ganske bra på dette stedet, da det er få boliger. Dette gjør også at det ikke er så lett å finne ny bolig å kjøpe, noe A ikke har gjort. Det er også enkelt å leie ut. Antatte inntekter for å leie ut er alt mellom 10-20k. A har vært i kontakt med megler men ikke lagt ut boligen til salgs enda. Prisant er 1,5 millioner, og A kjøpte boligen for 500k. Det er helt vanlig at boliger går over prisantydning i dette området, men markedet har gått noe tregere i det siste. Jeg har foreslått at A heller leier ut huset, siden det ikke er noe lån på dette. Hva er eventuelle fallgruver her? Eventuelt burde det selges innen to år eller ikke i det hele tatt for å slippe skatt på gevinst, da den jo i dette tilfellet er ganske høy. Jeg tenker det feks er bedre å selge når rentene er litt lavere slik at A kanskje får mer for huset. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 81aeb...efd
Illuminatum Skrevet 1. september 2023 #2 Skrevet 1. september 2023 Det er ikke to år som er avskjæringspunktet. Har en leid ut mer enn ett av de to siste år så blir det skatteplikt på gevinst. Lån eller ikke har ingen relevans. Så om han flytter ut og selger etter 13 mnd er det full skatteplikt. 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #3 Skrevet 1. september 2023 Illuminatum skrev (7 minutter siden): Det er ikke to år som er avskjæringspunktet. Har en leid ut mer enn ett av de to siste år så blir det skatteplikt på gevinst. Lån eller ikke har ingen relevans. Så om han flytter ut og selger etter 13 mnd er det full skatteplikt. Ja, det er sant. Men gitt at en får seg et nytt sted å bo uten å selge boligen, vil det jo trolig være mest lønnsomt å beholde boligen og leie ut? Anonymkode: 81aeb...efd
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #4 Skrevet 1. september 2023 Illuminatum skrev (7 minutter siden): Det er ikke to år som er avskjæringspunktet. Har en leid ut mer enn ett av de to siste år så blir det skatteplikt på gevinst. Lån eller ikke har ingen relevans. Så om han flytter ut og selger etter 13 mnd er det full skatteplikt. Har ikke noe å si når han flytter ut, så lenge dato for budaksept er innen 12 mnd. https://www.huseierne.no/nyheter/skatt-pa-salg-av-bolig---slik-er-reglene/ Anonymkode: ca505...b9a
Illuminatum Skrevet 1. september 2023 #5 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har ikke noe å si når han flytter ut, så lenge dato for budaksept er innen 12 mnd. https://www.huseierne.no/nyheter/skatt-pa-salg-av-bolig---slik-er-reglene/ Anonymkode: ca505...b9a Poenget jeg ønsket å vise er at vedkommen ikke kan vente i to år og selge skattefritt. Flytter han ut nå og leier ut så avsluttes beregningen av botid nå, men realiseringen skjer ved fullstendig avtale om overdragelse.
Kristin70 Skrevet 1. september 2023 #6 Skrevet 1. september 2023 20 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker det feks er bedre å selge når rentene er litt lavere slik at A kanskje får mer for huset. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 81aeb...efd Dette kan klart ha betydning, men det er veldig uklart om rentene er mye lavere enn i dag om bare ett år. Norges bank spår rentetopp neste sommer. I din venns situasjon ville jeg ha kjøpt nytt hus, og så lagt ut det gamle for salgs umiddelbart etter. Da kjøper og selger han i det samme markedet og det reduserer i alle fall riskoen for tap. Markedet er vanskelig, og det du beskriver kan like gjerne ende med tap og jeg ville vært svært tilbakeholden med å gi råd til en venn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå