AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #1 Skrevet 1. september 2023 Jeg har en kollega som blir sur hvis jeg nevner jeg ikke vil ha barn. Det er ikke noe jeg nevner hele tiden, men tema kommer jo opp av og til. Jeg er rundt 30 år så jeg blir konstant spurt hvor mange barn jeg har, og de som vet at jeg ikke har barn kan si ting som "En gang når du får barn." Jeg retter folk når de går ut i fra at jeg har eller kommer til å få barn. Jeg sier "Jeg har ikke lyst på barn selv." En eldre kollega av meg takler ikke dette her. Jeg har fått en skjennepreken flere ganger når det blir nevnt når hun er til stede. Hun sier at jeg ikke vet hva jeg snakker om. Hun har også sagt "Stakkars foreldrene dine." Jeg syns dette er veldig frustrerende. Ikke alle kvinner vil ha barn, på samme måte som at ikke alle menn vil ha det. Jeg liker ikke barna i nabolaget mitt. Jeg syns de er irriterende. Jeg liker tantebarna mine, men jeg vil ikke passe dem hele tiden. Jeg kan være barnevakt av og til, men etter jeg har vært med dem en stund så tenker jeg at jeg er glad for at mine søsken tok ansvar for å føre slekten videre! Foreldrene mine har også sagt at det er helt greit, det er mitt valg, og at de egentlig er fornøyd med antall barnebarn de har. De syns tre er nok. Anonymkode: f4ec8...bfa 12 23 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #3 Skrevet 1. september 2023 Jeg gjør det, men det er slitsomt i lengden. Det har skjedd flere ganger at hun har kjeftet på meg på pauserommet. Jeg hever aldri stemmen, men jeg blir sint inni meg. Vi har ikke noe god relasjon for å si det sånn. Anonymkode: f4ec8...bfa 11
Topsi Skrevet 1. september 2023 #4 Skrevet 1. september 2023 Jeg hadde skjønt det hvis det var foreldrene dine som reagerte fordi de ville ha barnebarn. Men en kollega? Det har hun ingenting med 9 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #5 Skrevet 1. september 2023 Noen folk er dessverre bare sånn, tror det er uhelbredelig. Anonymkode: 432ed...8eb 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #6 Skrevet 1. september 2023 Skjønner det er vanskelig men dere er nok så grunnleggende ulike på noe så viktig og da er det oftest "umulig" å få personen til å forstå din side av saken. Si "jeg har sagt hva jeg mener" bare gjenta det ikke gi henne noe mer "agn". Gjenta det flere ganger om nødvendig gå. Ikke gå inn i en diskusjon. Anonymkode: b3bd3...d28 10
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #7 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): En eldre kollega av meg takler ikke dette her. Jeg har fått en skjennepreken flere ganger når det blir nevnt når hun er til stede. Hun sier at jeg ikke vet hva jeg snakker om. Hun har også sagt "Stakkars foreldrene dine." Jeg syns dette er veldig frustrerende. Åh gud slutt å la folk snakke til deg sånn her. Jeg vil heller ikke ha barn, og jeg opplever sånne rare kommentarer hele tiden. At hun er eldre en deg betyr ikke at hun har makt over deg, du er VOKSEN. Neste gang så lener du deg tilbake bittelitt, å sier: Du, det var veldig sterke meninger om meg og mitt liv, Kan du la være å kommentere på ting du ikke har noe med? Å så er du ferdig med diskusjonen. Om noen prøver å fortelle meg hvordan jeg føler eller tenker så er jeg ganske kjapp på å skyde de ned. "stakkars foreldrene dine" - Du kjenner ikke foreldrene mine, så pass deg for å legge meninger på de. "du kommer til å angre" - bedre å angre på å ikke ha satt barn til verden en å blande seg inn i andre voksne menneskers liv. Bare sett henne på plass. Snakk til henne som om hun var et uoppdragent barn. Høflig men bestemt Anonymkode: f5161...9ea 23 12
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #8 Skrevet 1. september 2023 Tror du bare må svare rett ut at dette er en diskusjon som nå er ferdig og at du ikke vil høre mer om hennes mening rundt dine valg ang barn. Punktum. Ignorer henne fullstendig etter dette om hun skulle mase om det på nytt. Anonymkode: d82e5...913 8
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #9 Skrevet 1. september 2023 Haha jeg eeeeelsker når folk blir snurt av at jeg sier at jeg ikke vil ha barn. Da kommer spydighetene fra meg på løpende bånd og er rettet mot foreldre generelt, unger, hvor dyrt det er, barnehagene, skolene, dugnad, fødselsomsorgen, skadepotensiale ved fødsel and the list goes on 🤣 De angrer ALLTID på at de satte i gang diskusjonen i utgangspunktet. Dette er altså kun når det kommer fra folk jeg må forholde meg til etterpå, altså typisk kollegaer, vennekrets, familie osv. Anonymkode: 09f58...671 3 1 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #10 Skrevet 1. september 2023 Du får ikke forandret henne, så prøv å ikke bry deg om hva hun mener. Det er alltid mennesker med andre verdier og synsvinkler enn oss selv der ute. Ville unngått henne, var jeg deg.. Og ja, det er respektløs oppførsel overfor deg. Anonymkode: d81ff...150
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #11 Skrevet 1. september 2023 Jeg kjenner barna hennes og jeg ser ikke for meg at de får barn i nærmeste fremtid! Det kan være at hun irriterer seg over meg fordi hun selv ønsker seg barnebarn. TS Anonymkode: f4ec8...bfa 3 6
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #12 Skrevet 1. september 2023 Venter bare på kommentaren om at du blir ensom som gammel. Den kommentaren kommer gjerne fra folk som har flyttet timesvis langt unna sine egne foreldre - De foreldrene som fikk dem for å ikke bli ensomme som gamle............ Anonymkode: 7f89c...961 4 6
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #13 Skrevet 1. september 2023 Folks uforskammethet kjenner ingen grenser. Godt gjort å holde ut i et arbeidsmiljø der slike mennesker uten takt og tone er representert. Hilsen meg som ikke blir bestemor og ikke kommenterer, men respekterer. Tenker også i mitt stille sinn det er større sjanse for at ekteskapet holder uten barn. Anonymkode: 1fe9d...055 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #14 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg kjenner barna hennes og jeg ser ikke for meg at de får barn i nærmeste fremtid! Det kan være at hun irriterer seg over meg fordi hun selv ønsker seg barnebarn. TS Anonymkode: f4ec8...bfa Så irriterende kollega. Jeg hadde svart neste gang at « dette er en privatsak, som ikke er oppe til diskusjon på jobb». Punkt slutt. Anonymkode: 4e401...582 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #15 Skrevet 1. september 2023 Altså jeg liker generelt ikke barn. Jeg hadde hjulpet dem med ting og beskyttet dem i farlige situasjoner, jeg blir lei meg når jeg hører om folk som mishandler barn, men jeg har ikke lyst å tilbringe mye tid med dem selv. Jeg er ikke et monster, bare en person som ikke trives med barn. Jeg tror ikke hun skjønner at en person med mine holdninger til barn ikke bør få barn. TS Anonymkode: f4ec8...bfa 7 6 1
Gjest Elooon Skrevet 1. september 2023 #16 Skrevet 1. september 2023 Hva i all verden er det med mennesker som blir sur for andres valg? Er de så besatt av andres liv? Det er skummelt. Svar henne tilbake. «Å så sur vi var i dag for jeg bestemmer over mitt eget liv, hva med å slappe mer av og ikke være så forbanna opptatt av andres liv og valg?» Så bare går du fra henne. Sett den kvinnen på plass! Aldri la noen få lov å oppføre seg slik mot deg. Du og kun du bestemmer over ditt eget liv om du vil ha barn eller ikke. Ingen har rett til å blande seg opp i det. Det må denne eldre kollegaen godta. Hvis hun ikke gir seg etter du svarer henne og setter henne på plass, så si i fra til sjefen hvis det er på jobben det skjer. Du har rett til å få være i fred fra ei kollega som oppfører seg slik. Mennesker som blander seg opp i andres liv og er så besatt og ikke takler andres valg hadde jeg gitt sparken uten å nøle.
Flintis Skrevet 1. september 2023 #17 Skrevet 1. september 2023 Å velge å ikke ha barn må da være helt legitimt. 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #18 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg har en kollega som blir sur hvis jeg nevner jeg ikke vil ha barn. Det er ikke noe jeg nevner hele tiden, men tema kommer jo opp av og til. Jeg er rundt 30 år så jeg blir konstant spurt hvor mange barn jeg har, og de som vet at jeg ikke har barn kan si ting som "En gang når du får barn." Jeg retter folk når de går ut i fra at jeg har eller kommer til å få barn. Jeg sier "Jeg har ikke lyst på barn selv." En eldre kollega av meg takler ikke dette her. Jeg har fått en skjennepreken flere ganger når det blir nevnt når hun er til stede. Hun sier at jeg ikke vet hva jeg snakker om. Hun har også sagt "Stakkars foreldrene dine." Jeg syns dette er veldig frustrerende. Ikke alle kvinner vil ha barn, på samme måte som at ikke alle menn vil ha det. Jeg liker ikke barna i nabolaget mitt. Jeg syns de er irriterende. Jeg liker tantebarna mine, men jeg vil ikke passe dem hele tiden. Jeg kan være barnevakt av og til, men etter jeg har vært med dem en stund så tenker jeg at jeg er glad for at mine søsken tok ansvar for å føre slekten videre! Foreldrene mine har også sagt at det er helt greit, det er mitt valg, og at de egentlig er fornøyd med antall barnebarn de har. De syns tre er nok. Anonymkode: f4ec8...bfa Jeg tenker at denne dama er litt ustabil psykisk sett jeg da. Hvorfor må du diskutere det med henne om du vet at hun blir trigga? Det er en ustabil person. Dette er en av de eldre damene som har voldsom hekt på babyer og barn ( og graviditet) Jeg tenker at hun tar det personlig. Dette er typen som mener at det er ikke bare foreldrene som får barn, men bestemor også. Så bestemor blir også "mamma" Hun får også barn. Det er også hennes barn. Slike for er veldig tilstedeværende i rollen sin som bestemor, men fy fader så slitsomme de er som svigermødre. Det triste er også at det bare er "de yngste barna" som er favorittene. Kommer det en ny baby så er det den nye favoritten. De eldre barna må leve med at de ikke blir så viktige lengre når de blir større. Min egen svigermor sender bilder av yngste barnet på bursdagen til sønnen min, feks. "gratulerer med dagen XX, her er bilde av Lille ola." Ikke alle er normale, dessverre. Anonymkode: 2f54f...a18 1
Bombasi Skrevet 1. september 2023 #19 Skrevet 1. september 2023 Pussig at en kollega ikke håndterer andres livsvalg bedre. Prøv å unngå å prate om det når vedkommende er tilstede, eller kanskje enda bedre: si ifra. Når man får "skjenneprekener" som er uberettiget så må man også tørre å svare skikkelig. Med hevet stemme. Mest sannsynlig tar dette slutt da.
Kvakky Skrevet 1. september 2023 #20 Skrevet 1. september 2023 Hva folk gidder å legge seg borti. Det er din sak og hva hun mener betyr ikke et kvakk. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå