Gå til innhold

Mannen kjøpte ny pc på kredittkort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommer et nytt spill ut i dag, som PCen han har kan kjøre, men ikke på fulle settings.  Så han kjøpte seg ny pc for 25 tusen på kredittkortet! Og jeg syns det et så dumt. Han gjorde det fordi jeg nettopp kjøpte meg ny pc for 22 tusen, men jeg hadde spart opp.  
Om han hadde ventet 2 uker hadde vi ikke trengt å bruke kredittkort. Men han forsvarer med at da betaler han det bare ned da om 2 uker.

Vanligvis bruker vi bare kredittkort når det lønner seg og reiser og slikt, men da har vi pengene vi bruker og «låner» ikke men betaler med en gang.

Hva syns dere, er det ok å bruke kredittkort til å kjøpe ting på forskudd? Føler det kan balle på seg for hva man tillater seg.

Anonymkode: 1260e...f1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere betaler om to uker er det jo ikke noe stress, hadde det vært to måneder så hadde det vært noe annet. 

Ville latt det gå denne gangen og deretter sittet ned for en samtale om dette for fremtiden. Vent til han har fått gleden av å spille et par uker før dere begynner den samtalen da så du ikke maner opp til konflikt. 

Anonymkode: 01554...2ec

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Så lenge man har pengene og betaler før rentene begynner å løpe så ser jeg ikke problemet? 
Men om det blir en vane å bruke kredittkortet på forskudd så er det kanskje en varsellampe som bør lyse. 

• Liker 11
Skrevet

Han kan betale det ned om 2 uker? Da er det innenfor, synes jeg. Da har det vel uansett ikke rukket rente seg eller noe.

• Liker 9
Skrevet

Ser ikke noe galt i det. Han betaler det om 2 uker.

Anonymkode: 3677c...ccc

• Liker 3
Skrevet

Er vel ok dersom han faktisk betaler det ned om to uker. Da har det vel heller ikke påløpt renter ettersom kredittkortselskapene ikke krever renter de første 30/45/50 dagene. 

• Liker 2
Skrevet

Ser heller ikke noe galt i det.

Anonymkode: 641fc...b6c

• Liker 2
Skrevet

Hvis han har riktig type kredittkort kan han fort tjene noen bonuskroner på et såpass stort kjøp. Jeg gjør alle mine kjøp på kredittkort, hva er feil med det når man betaler ned hele på forfall? 

Anonymkode: 1b411...01b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det et felles kredittkort? Om ikke, har du vel ingenting du skulle ha sagt.

Om det er felles, og han får betalt det om 2 uker, er det null stress. Han har vel økonomisk sans og lar ikke ting balle på seg.

Anonymkode: 0d783...112

• Liker 3
Skrevet

Det er helt ok å bruke kredittkort så lenge man har kontroll. Jeg har brukt kredittkort til omtrent alt de siste 7-8 åtene og har aldri betalt en krone i renter. Så lenge mannen din ellers er økonomisk fornuftig er dette et ikke-problem - hvis ikke så er det jo større enn akkurat dette kjøpet. 

hvilket spill har kommet ut idag? Jeg har det alt for travelt i permisjon, har ikke fått spilt mer enn halvveis av to spill som kom ut i år… 

Anonymkode: d8f70...3cc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det et felles kredittkort? Om ikke, har du vel ingenting du skulle ha sagt.

Om det er felles, og han får betalt det om 2 uker, er det null stress. Han har vel økonomisk sans og lar ikke ting balle på seg.

Anonymkode: 0d783...112

Et kredittkort er personlig og kan ikke deles med andre.

Anonymkode: 27bb4...cee

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Et kredittkort er personlig og kan ikke deles med andre.

Anonymkode: 27bb4...cee

Eh du kan ha flere personer på samme kreditkortkonto. Dog får de hvert sitt kreditkort, men det er ikke noe i veien for at for eks herr og fru kan ha felles kreditkortkonto.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville fått 500 kroner bonus på et sånt kjøp med kredittkort, så ville vært tullete å la være. 

Anonymkode: 1b411...01b

• Liker 2
Skrevet

Jeg betaler alltid på forskudd med kredittkort pga bonuser osv, får blant annet 20% på ulike strømmetjenester. Men jeg betaler jo selvsagt alltid før forfall (har autotrekk hver mnd). Har aldri påløpt meg renter. 

Anonymkode: c01cf...b93

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

hvilket spill har kommet ut idag? Jeg har det alt for travelt i permisjon, har ikke fått spilt mer enn halvveis av to spill som kom ut i år… 

Garantert Star Field.

Anonymkode: fe333...470

• Liker 1
Skrevet

25k holder ikke til Starfield, det sliter med PC til 40k (4090/13900k).

Anonymkode: 8860d...08b

• Nyttig 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Garantert Star Field.

Anonymkode: fe333...470

Ah, selvfølgelig. Hadde vært fristet til det samme i hans situasjon 😬 Men hadde jeg ikke hatt en så beskjeden sum penger på sparekonto hadde nok ikke ny PC blitt prioritert.

• Liker 1
Skrevet

Tja, var slik eksen startet. "Trenger det i dag, betaler tilbake når jeg får lønning ". Det skjedde ikke, for da hadde han rukket å bruke mer penger.

Jeg syns det er problematisk å ikke kunne vente to uker pga impulskontroll. Her bruker vi kredittkort for å spare poeng, og betaler fullt hver måned. Men pengene har vi allerede på konto, må ikke vente på neste lønning.

Ville tatt en prat og sørget for at dette ikke blir en greie som gjentar seg.

Anonymkode: 030bd...147

• Liker 2
Gjest Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

25k holder ikke til Starfield, det sliter med PC til 40k (4090/13900k).

Tøv. Man må ikke kjøre spill på max settings. 

Skrevet
Lykkedykker skrev (1 time siden):

Tøv. Man må ikke kjøre spill på max settings. 

Hva er ellers poenget med PC? Blir som å si at en idrettsutøver ikke trenger å yte maksimalt. Skaff deg en PS5 eller XSX hvis du ikke bryr deg om å kjøre spill på maks.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...