AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #1 Skrevet 1. september 2023 Trenger litt råd og synspunkter. Gir først en kort oppsummering: Samboer og jeg har vært sammen i 8 år, fra jeg var 19, og han 24. Vi har bodd sammen 70% av tiden, ettersom vi har hatt noe tid fra hverandre også (men fortsatt hatt kontakt, og funnet tilbake). Det er mye historie her. Jeg ble gravid når jeg var 19, men mistet. Under denne tiden hadde også sambo en rekke upassende samtaler med andre jenter, før jeg fikk konfrontert han med dette. Så, vi har som mange andre unge par vært gjennom den «sjalusi» regla. Nå er det der i mot lite å bekymre seg over, men samboer er lei det meste. Han er uføre, og jeg jobber. Problemstillingen nå er at jeg er lei av hele fyren. Og jeg lurer på om det er nå man må jobbe med forholdet, eller om det er nå man skal la det gå..? Årsaken er enkelt og greit synspunkter på livet, politikk og økonomi. Samboer har absolutt mulighet til å jobb, men velger heller å være uføretrygdet. Dette selv om graden hans gir han mulighet til å jobbe 40% MED trygd. Han er ikke lenger syk på samme måte (smerter i kroppen fra tidligere av), noe han sier samt viser selv også. Han synes startlønnen rundt om kring er for dårlig, men jeg prøver å fortelle at når man er 35 år, og ikke har hatt en jobb siden man var 18 - så må man kanskje regne med å ikke få så godt betalt i oppstartsfasen mtp ansiennitet osv. - så dermed vil han ikke. Jeg kjøpte meg leilighet når jeg var 18, men han ønsker ikke å få gjeld - så han vil at jeg skal selge leiligheten pga eventuelle fremtidige rentehevinger i stedet for at han kjøper seg inn. Han betaler derfor (i utgangspunktet) 6k til meg i mnd, og jeg 10k. Dette synes han er for mye, og sier som sagt at jeg burde selge. Jeg prøver derimot å forklare han at det er bedre å betale ned på eget lån, og at å leie absolutt ikke er billigere. Han sier det er kjedelig å betale ned på mitt lån, men jeg ser ingen annen mulighet så lenge han ikke vil kjøpe seg inn? Tar gjerne mot råd rundt dette.. Også veldig kjedelig at disse pengene kommer i hytt og pine, fordelt over flere innbetalinger akkurat når det passer han i mnd. Prøvd å snakke om dette, men da får jeg bare igjen at han også betaler mye. Da mener han med tanke på at han tar med en iskaffe, noe sjokolade osv hjem til meg ila uka. Jeg kjenner bare at jeg ikke orker å diskutere det noe mer. Det andre problemet er intimitet, og planer fremover. Jeg eier ikke sexlyst for tiden, enkelt og greit fordi jeg ikke føler meg bra. Har lagt på meg, og føler meg generelt lite fiks. Sier jeg det til sambo, så sier han at jeg bare snakker tull. Skjønner ikke hvordan man vil krangle seg til intimitet, da jeg selv hadde tatt hintet om det var andre veien. Synes generelt det er turnoff at han fortsatt vil, selv når jeg har sagt jeg ikke er i mood. Føler enkelt og greit at det er for å ligge, ikke fordi det er med meg. Må man krangle det til seg, så gidder man ikke vel? Så, opp i det hele vil han nå ha baby. Sier jeg at vi ikke er økonomisk klare, og kanskje ikke er på helt rett sted relasjonsmessig så blir han irritert og skuffet. Og nå som to av beste kompisene hans skal ha barn, så har det blitt enda mer fokus og ønsker rundt dette. Og at på til, når vi drikker vin eller har vært utpå - så blir sex et problem når vi kommer hjem. Han blir sur og grinete fordi jeg ikke har lyst. Og deretter vil han at jeg skal love og komme med en tid vi eventuelt skal få barn ila neste år. Sier jeg at «vi snakker ikke om det nå», så blir det både sutring og dårlig stemning langt utpå natta. jeg er ikke perfekt jeg heller, garantert - men jeg kjenner jeg er lei. Hva foreslår dere? Alle tanker tas i mot med stor takk ❤️ Anonymkode: 40bf5...4a3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #2 Skrevet 1. september 2023 Altså, nei. Her må du tenke på deg selv og finne noe bedre. Mye å ta tak i her, men han er virkelig ikke noe jeg ville satset på videre. Det handler ikke bare om at forholdet skranter litt, han er jo helt på jordet når det kommer til arbeidsmoral og økonomi. Ikke sløs bort mer tid på dette. Anonymkode: cf299...7b1 2 1
tusentakkformeg Skrevet 1. september 2023 #3 Skrevet 1. september 2023 Kjære deg Du skal ta en pause fra denne mannen. Dette kommer ikke til å bli bedre. Antar du er litt deprimert? At det ødelegger sex-lysten? Det er veldig vanskelig å trene og få seg gode vaner, dersom man er hjemme med en som ikke jobber.. Synes du skal be om en pause. Finne deg selv litt… be han flytte ut. 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #4 Skrevet 1. september 2023 Hmmm... Angående sex og intimitet. Han er jo sammen med deg og vil ha deg, det er helt normalt at man går inn i usikre tider angående egen kropp, lyst osv. Jeg forstår kjæresten din, samtidig som man ikke skal tvinge seg selv til sex. Men noen ganger må man komme seg over kneika for at lysten skal komme. Det samme med trening, dørstokkmila er helt jævlig i en stund, etterhvert får man lyst til å trene. Lyst avler lyst ellerno? Barn, har du lyst på barn? Det vil aldri være ett tidspunkt som er perfekt å få barn på. Så økonomi er en unnskyldning? Jeg synes egentlig dere må sette dere ned, som ett par å prate om fremtiden deres. Vil dere ha barn? Ja, han vil ha barn, men vil du? Ja? Ikke med han? Sex, masing er usexy, men om du aldri skal komme deg tilbake oppå hesten, så skjer det heller ikke. Hva gjør vi der? Økonomi, du holder jo hjulet i gang, det er lov til å si at du er lei, det er lov til å si at du ikke orker. Vil du tilbringe livet ditt med han? Vil du at han (om du har lyst på barn) skal bli far til dine barn? Ja? nei? Anonymkode: 983a3...205
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #5 Skrevet 1. september 2023 Dette er ikke liv laga, gå videre du. Dere har altfor ulike verdier til å få et godt liv sammen. Anonymkode: 517fd...f57 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #6 Skrevet 1. september 2023 Takk for svar, og tanker. Det er vel som mange nevner, at vi kanskje er litt for forskjellige. Jeg vet ting aldri går på skinner, men forhåpentligvis er det lettere om man mener og tenker det samme om de viktigste tingene.. ❤️ Anonymkode: 40bf5...4a3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #7 Skrevet 1. september 2023 Det høres ut som dere er uenig om en del grunnleggende verdier. Og i tillegg så drar du lasset alene mens han kjører med som gratispassasjer. Det er på tide å gi slipp og velge deg en annen retning! Anonymkode: febe5...dd0 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #8 Skrevet 1. september 2023 Du er ferdig med dette forholdet, Ts. Alt du skriver viser egentlig det. Og da bør du gå videre. Om du fortsetter å være sammen med denne mannen kommer han til å være en hemsko for din videre utvikling i livet. En mann som ikke en gang gidder jobbe eller ta utdanning, selv om han tydeligvis kan, det er en mann som heller ikke bør få barn. For barn forplikter, barn betyr å ta ansvar for både eget og barnet og familiens liv. Får du barn med ham vil det nok ikke gå lenge før du føler du har to barn, ett i ham pluss baby. Ikke gå den veien! Jeg tror at du ikke har sexlyst fordi du er så ferdig med dette forholdet emosjonelt, og jeg er overbevist om at du kommer til å få tilbake energi og overskudd og sexlyst når du kommer bort fra ham. Han har sikkert mange gode sider også, men skal han være en god partner for en kvinne så må han ta langt mer ansvar for både seg selv og forholdet enn hva han pr. i dag er villig til å gjøre. Jeg tror du egentlig vet godt at du er ferdig med dette forholdet.. Anonymkode: a5662...910
Amistad Skrevet 1. september 2023 #9 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du er ferdig med dette forholdet, Ts. Alt du skriver viser egentlig det. Og da bør du gå videre. Om du fortsetter å være sammen med denne mannen kommer han til å være en hemsko for din videre utvikling i livet. En mann som ikke en gang gidder jobbe eller ta utdanning, selv om han tydeligvis kan, det er en mann som heller ikke bør få barn. For barn forplikter, barn betyr å ta ansvar for både eget og barnet og familiens liv. Får du barn med ham vil det nok ikke gå lenge før du føler du har to barn, ett i ham pluss baby. Ikke gå den veien! Jeg tror at du ikke har sexlyst fordi du er så ferdig med dette forholdet emosjonelt, og jeg er overbevist om at du kommer til å få tilbake energi og overskudd og sexlyst når du kommer bort fra ham. Han har sikkert mange gode sider også, men skal han være en god partner for en kvinne så må han ta langt mer ansvar for både seg selv og forholdet enn hva han pr. i dag er villig til å gjøre. Jeg tror du egentlig vet godt at du er ferdig med dette forholdet.. Anonymkode: a5662...910 Dette er egentlig et veldig godt svar på det du lurer på ts. Ikke bare tror jeg det er riktig for deg å gå, men jeg tror det er det riktige for deg å gjøre for ham også. Du skriver mye som gjør at vi kan lese litt mellom linjene. Bare avsnittet om sex sier mye. Så snart du har funnet deg en ny partner er sexlysten din på topp igjen. det tror jeg. Og da har kanskje han du er sammen med nå funnet seg en ny partner også. Og dere begge kan nyte sex. Jeg tror jeg er i en lignende situasjon selv. At min "bedre" halvdel egentlig er ferdig med meg, bare at jeg ser det, og hun bruker litt mer tid på å sette sine biter sammen for å se det hele bildet. Noen ganger prøver jeg å vise henne litt, mens andre ganger lar jeg være.
Charlene87 Skrevet 1. september 2023 #10 Skrevet 1. september 2023 Ikke få barn med han! Du er forsatt veldig ung, og du fortjener sååå mye bedre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå