Gå til innhold

Leste at det ikke var lov å kastrer hunder i Norge, stemmer dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en hanhund, på snart to år, og han jokker på alt mulig. 

Anonymkode: 292ff...7de

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette blir ikke garantert bedre med sterilisering, vi hadde ei tispe med samme oppførsel. Tror det er en måte hunder dominerer andre på. Og det kan trenes bort.

Anonymkode: e1e72...16d

Skrevet

Det skal nok veldig sterke grunner til for å kastrere/sterilisere hunder. Og ikke all oppførsel endres ved kastrering/sterilisering. 

Jokking er vel et problem som må jobbes med for det forekommer hos både hannhunder og tisper. 

• Nyttig 2
Skrevet

Jokking er vanligvis et tegn på stress. Se an hvordan hverdagen hans ser ut. Får han får for lite mental aktivisering? Får ha for mye aktivitet gjennom ballkasting og herjing, som stresser opp? Har hverdagen noen rutiner? Trener dere ro? 

Det kan også være løpske tisper i nabolaget, og han reagerer på det. 

Kastrering er ikke lov med mindre det er en medisinsk grunn til det. Men, det er opp til hver veterinær å bestemme hva som går under "medisinsk grunn". Jeg vet om flere som har fått kastrert hannhundene sine fordi de stresser i løpetidperiodene for eksempel.

Det er vanlig å begynne med kjemisk kastrering som varer et halvt år, før man eventuelt tar ballene. Da får man sett litt hvordan hunden endrer seg før man tar et valg som ikke kan reverseres. Hannhunder som er veldig usikre, bør ikke kastreres. 

Anonymkode: 5eecf...344

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jokking er vanligvis et tegn på stress. Se an hvordan hverdagen hans ser ut. Får han får for lite mental aktivisering? Får ha for mye aktivitet gjennom ballkasting og herjing, som stresser opp? Har hverdagen noen rutiner? Trener dere ro? 

Det kan også være løpske tisper i nabolaget, og han reagerer på det. 

Kastrering er ikke lov med mindre det er en medisinsk grunn til det. Men, det er opp til hver veterinær å bestemme hva som går under "medisinsk grunn". Jeg vet om flere som har fått kastrert hannhundene sine fordi de stresser i løpetidperiodene for eksempel.

Det er vanlig å begynne med kjemisk kastrering som varer et halvt år, før man eventuelt tar ballene. Da får man sett litt hvordan hunden endrer seg før man tar et valg som ikke kan reverseres. Hannhunder som er veldig usikre, bør ikke kastreres. 

Jeg har bare hatt han i ei lita uke. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Men herregud, da må du jo gi det tid!! HUnden er usikker. også tenker du på kastrering?!?!?!?! 

Anonymkode: ad302...9fe

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det er bare lov om det er medisinsk eller andre helseforbedrende tiltak. Hør med veterinæren din!

Anonymkode: 955fe...f32

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det stemmer ikke helt. 

Det er tillat å kastrere av medisinske årsaker, dyrevelferdsmessige årsaker, eller andre særlige årsaker. 

§ 9.Medisinsk og kirurgisk behandling

Avhorning og kastrering er tillatt når det er nødvendig ut fra hensynet til dyrevelferd eller av andre særlige grunner.

Det er det samme regelverket som gjelder for alle dyr, og hester, katter og kaniner kastreres jo over en lav sko uten at noen stiller spørsmål ved det. Hva veterinær og evt eier legger i andre særlige grunner varierer også veldig, jeg har vært borti veterinærer som er for kastrering av hannhunder, og derfor ikke trengte særlig tungtveiende grunner for å gjennomføre det... 

Hvorvidt det er noe lurt å gjøre i TS sitt tilfelle er en annen sak. Her ville jeg sett på mengden trening, aktivitet og stimulering først og fremst. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette blir ikke garantert bedre med sterilisering, vi hadde ei tispe med samme oppførsel. Tror det er en måte hunder dominerer andre på. Og det kan trenes bort.

Dette er ikke riktig. Jokking har ingenting med dominans å gjøre, det kommer som regel av stress. Vår hund jokket på andre hundeeiere, andre hunder (uavhengig av kjønn) og katten hjemme. Etter vi kastrerte ham (først med chip) så forsvant den atferden av seg selv. Fordi stressnivået gikk ned.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har bare hatt han i en liten uke, og vurderer alt å kastrere han?

Litt mer tid enn det må han faktisk få. En hund som er omplassert vil bruke ca 3+ mnd før de har blitt helt trygg på- og vant med rutinene i sitt nye hjem. Jokkingen er sannsynligvis et resultat av nytt hjem.

Gi han minst 3 mnd før du tar et valg du ikke kan gå tilbake på. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo normalt. Alle hunder gjør det, tisper også.

Anonymkode: c9e90...76c

Skrevet

Hvis det er en god medisinsk grunn for det så kan de det. Ellers, så tar de ikke risikoen bare fordi om noen har "lyst" til å gjøre det.

Anonymkode: 0c86f...21a

Skrevet

Har aldri vært noe problem å kastrere/sterilisere våre hunder.

Den ene kastrerte hanhunden vår jokker på mannen min når han er sjalu. Snilleste hunden i verden 😊

Anonymkode: 83134...64c

Skrevet

Det er heldigvis ikke lov nei, og håper det aldri blir det heller. Å operere vekk friske kroppsdeler fordi man ikke gidder å aktivisere/trene hunden sin er jo helt sinnssykt.

Anonymkode: 3d400...f4d

Skrevet

En god nok grunn er at hunden blir stressa av tisper i løpetid.

Jeg kastrerte min hannhund når han var 2 år da han ikke hadde det bra når tisper i nabolaget hadde løpetid. Sto konstant å pep ved døren flere mnd i året. Spiste ikke og var ikke å få kontakt med.

Forsvant med kastrering og jeg lærte at hannhunder skal jeg ikke ha igjen

Kan ikke forstå hvorfor man ikke kan kastrere alle dyr som ikke skal brukes i avl. Det er ikke akkurat mishandling, heller det motsatte.

Anonymkode: 5a117...cd0

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mt3 skrev (5 timer siden):

Det skal nok veldig sterke grunner til for å kastrere/sterilisere hunder. Og ikke all oppførsel endres ved kastrering/sterilisering

Jokking er vel et problem som må jobbes med for det forekommer hos både hannhunder og tisper. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har aldri vært noe problem å kastrere/sterilisere våre hunder.

Den ene kastrerte hanhunden vår jokker på mannen min når han er sjalu. Snilleste hunden i verden 😊

Anonymkode: 83134...64c

Hunder blir ikke sterilisert i Norge, de blir kastrert, tisper også. Sterilisering = kutte sædleder/eggleder. Kastrering = fjerne testikler/eggstokker. På tisper blir eggstokker og livmor fjernet, så de blir kastrert. 

Anonymkode: ba1e4...fb4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

En god nok grunn er at hunden blir stressa av tisper i løpetid.

Jeg kastrerte min hannhund når han var 2 år da han ikke hadde det bra når tisper i nabolaget hadde løpetid. Sto konstant å pep ved døren flere mnd i året. Spiste ikke og var ikke å få kontakt med.

Forsvant med kastrering og jeg lærte at hannhunder skal jeg ikke ha igjen

Kan ikke forstå hvorfor man ikke kan kastrere alle dyr som ikke skal brukes i avl. Det er ikke akkurat mishandling, heller det motsatte.

Husk at hanner som tisper er veldig forskjellige. Noen er slitsomme når det kommer til løpetid, men andre kunne ikke brydd seg mindre. Tispa til venninna mi blir nesten mannevond når hun har løpetid.

Jeg har hatt 3 hanner, alle av forskjellig raser og kun en har blitt kastrert, og det var pga kronisk smertefull forhudsbetennelse.

Anonymkode: 03a59...aa9

Skrevet

Det er heldigvis ikke lov nei, og håper det aldri blir det heller. Å operere vekk friske kroppsdeler fordi man ikke gidder å aktivisere/trene hunden sin er jo helt sinnssykt.

Mener du det samme om katter også?

Kastrering er dyrevelferd.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Rart det der bare ser ut til å gjelde hunder. Alle andre dyr blir kastrert for å unngå stress og unødvendig formering, men ikke hunder, nei nei. 

Anonymkode: 4d7ce...df6

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...