AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #1 Skrevet 1. september 2023 Hei, Som i overskriften meldte barnehagen ifra til oss om at de mistenker mulig tics hos sønnen vår. Sympomet har oppstått nå nylig, og ikke vart lenge. Han blunker gjentatte ganger med øynene innimellom og skjærer en grimase med munnen (alltid den samme). Barnehagen ønsker å koble på en spesialist via barnehagen, hvilket vi takket ja til. Bare for å få noen til å se på dette. Derimot så er jeg som forelder bekymret og lurer nå på hva jeg eventuelt kan gjøre for barnet mitt? Er det noen som har erfaringer de vil dele? Dette er som sagt såpass nytt at vi ikke har tenkt over det hjemme. Bare tenkt at det var en ny grimase og at gutten "ablegøyer" seg, men skjønner jo nå at det kan være mer. *sukk* Anonymkode: 11205...4cc
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #2 Skrevet 1. september 2023 Tics som plutselig har oppstått? Har han vært syk eller tatt medisiner eller noe nylig? Anonymkode: 335f4...985
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #3 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tics som plutselig har oppstått? Har han vært syk eller tatt medisiner eller noe nylig? Anonymkode: 335f4...985 Ingen nye medisiner, men han får medisiner for astma. Han ble også operert for dren, mandler og polypper i juni. Anonymkode: 11205...4cc
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #4 Skrevet 1. september 2023 Ikke uvanlig at barn har tics, de fleste blir ikke lagt merke til, eller blir ikke vektlagt i stor grad. Mange har de i en periode, avogtil opp til flere år, og ticsene kan også forandre seg. De fleste vokser det av seg. Mangel på søvn kan også fremkalle tics, særlig hos barn. Anonymkode: 1d703...7d4 8 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #5 Skrevet 1. september 2023 Det er helt vanlig at barn i periodevis får ticks. Ene barnet mitt hadde en type ticsks i nesten 2 mnd får det gikk over. Så annen type ticks en lang stund. Gikk helt over av seg selv. Husker selv at jeg hadde ticks en lang periode, gikk også over. Anonymkode: f2b91...860 4 1
Heip Skrevet 1. september 2023 #6 Skrevet 1. september 2023 Det er nok tics, men det er veldig vanlig med forbigående tics så det var litt tidlig og koble på en spesialist synes jeg men.. 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #7 Skrevet 1. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er helt vanlig at barn i periodevis får ticks. Ene barnet mitt hadde en type ticsks i nesten 2 mnd får det gikk over. Så annen type ticks en lang stund. Gikk helt over av seg selv. Husker selv at jeg hadde ticks en lang periode, gikk også over. Anonymkode: f2b91...860 "Helt vanlig" er det da ikke? Jeg kjenner mange med barn, kun ett av dem med tics og han er under utredning. Anonymkode: 487e8...64c 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #8 Skrevet 1. september 2023 Gutten til ei venninne hadde tics. Var på utredning hvor de ikke fant noe. Har nå vokst det av seg. Anonymkode: 7294d...587
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #9 Skrevet 1. september 2023 Det kan ikke være stimming? At han bevisst eller ubevisst gjør dette for å roe seg ned når ting blir slitsomt eller litt overveldende? Stimming kan endre seg, og kan dermed "plutselig" oppstå. Men fint at de tar dette på alvor. I beste fall er han bare trøtt eller har vent seg til en liten uvane, i verste fall er det tourettes eller autisme, som heller ikke er verdens undergang. Spesielt ikke hvis det blir oppdaget tidlig og barnet mottar hjelp og støtte. Det er vel ikke så mye å gjøre, bortsett fra å prøve å legge merke til om det er situasjoner som forverrer disse ticsene, og eventuelt se om noe kan gjøres for å dempe stress/uro i situasjonene. Anonymkode: 47603...1cb
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #10 Skrevet 1. september 2023 Vanlig at barn kan ha tics opptil 12 år for så å forsvinne helt. Syns det var tidlig med spesialist med en gang. Anonymkode: 36647...86b 2
sicario Skrevet 1. september 2023 #11 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hei, Som i overskriften meldte barnehagen ifra til oss om at de mistenker mulig tics hos sønnen vår. Sympomet har oppstått nå nylig, og ikke vart lenge. Han blunker gjentatte ganger med øynene innimellom og skjærer en grimase med munnen (alltid den samme). Barnehagen ønsker å koble på en spesialist via barnehagen, hvilket vi takket ja til. Bare for å få noen til å se på dette. Derimot så er jeg som forelder bekymret og lurer nå på hva jeg eventuelt kan gjøre for barnet mitt? Er det noen som har erfaringer de vil dele? Dette er som sagt såpass nytt at vi ikke har tenkt over det hjemme. Bare tenkt at det var en ny grimase og at gutten "ablegøyer" seg, men skjønner jo nå at det kan være mer. *sukk* Anonymkode: 11205...4cc Akkurat hva er det du lurer på da? Det er svært, svært vanlig at barn har perioder med tics. Øyne og munn er helt normalt med tics. tics skal gjerne vedvare et år før det evt er snakk om noe utredning. Grunnen til det, er nettop fordi det er svært vanlig at barn har perioder med tics. 1
sicario Skrevet 1. september 2023 #12 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vanlig at barn kan ha tics opptil 12 år for så å forsvinne helt. Syns det var tidlig med spesialist med en gang. Anonymkode: 36647...86b Nettop. Barn og tics er svært vanlig. Syntes også det var svært raskt å skulle utrede et så lite barn, om det utelukkende er pga tics. 2
sicario Skrevet 1. september 2023 #13 Skrevet 1. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): "Helt vanlig" er det da ikke? Jeg kjenner mange med barn, kun ett av dem med tics og han er under utredning. Anonymkode: 487e8...64c Jo, det er svært vanlig. Ca 25% av alle barn har forbigående tics. Jeg tør vedde på at du kjenner mer en et barn som ticser. At et barn du kjenner har tics, betyr ikke at du vet det. Utallige tics er ikke nødvendigvis synlige for deg. Endret 1. september 2023 av sicario 4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #14 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Gutten til ei venninne hadde tics. Var på utredning hvor de ikke fant noe. Har nå vokst det av seg. Anonymkode: 7294d...587 Trykket visst på anonym. Det jeg egentlig ville legge til, var at man ikke bør være redd for utredning. Selv om det er liten sjanse for at det er noe, så har de tingene man faktisk er bekymret for en viss alvorlighetsgrad. Da er det mye bedre å utrede og komme i gang med forebyggende tiltak. Tidligere skulle man vente og se, nå er det tidlig innsats som gjelder, noe som er en veldig god strategi 😊👌 Lykke til, og både tror og håper det ikke er noe 💕 Anonymkode: 7294d...587
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #15 Skrevet 1. september 2023 Takk alle ❤️ Det har faktisk blitt litt lite søvn i det siste og jeg spør meg om dette kanskje kan være medvirkende/forverrende årsak. Anonymkode: 11205...4cc 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #16 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk alle ❤️ Det har faktisk blitt litt lite søvn i det siste og jeg spør meg om dette kanskje kan være medvirkende/forverrende årsak. Anonymkode: 11205...4cc Jeg har flere barn med tourett. Husk at ca 1/4 av alle barn har periode med tics. Av disse er det forsvinnende få med tourett eller autisme. Har du, far, søsken av dere, foreldrene deres tourett, adhd eller autisme som du vet? Anonymkode: 5da2d...3fb 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #17 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har flere barn med tourett. Husk at ca 1/4 av alle barn har periode med tics. Av disse er det forsvinnende få med tourett eller autisme. Har du, far, søsken av dere, foreldrene deres tourett, adhd eller autisme som du vet? Anonymkode: 5da2d...3fb Hei. Ingen i familien på hverken min eller fars side har hatt noen av delene. Kan jeg spørre deg om det er noe jeg kan gjøre for å hjelpe han? Kan dette oppstå ved for lite søvn feks? Eller forverres? Nå vet ikke jeg hvordan man oppdager autisme, men det er ingenting han har gjort som noensinne har fått meg eller barnehagen til å tenke det. Jeg er jo ikke utdannet eller har noe grunnlag for å uttale meg, men han er mitt barn nr 3 og jeg har aldri tenkt tanken. Han er svært aktiv og gira, men jeg har heller ikke tenkt adhd, kun aktiv og glad gutt på en måte. Mye energi, men kan også fint sette seg ned å se på tv eller feks iPad i 30 minutter sammenhengende om han får lov til det. Vanskelig dette når man ikke kan "materiet". Takk for svar ❤️ Anonymkode: 11205...4cc
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #18 Skrevet 1. september 2023 Heeeelt vanlig med tics i barnehagealder! Det blir ekstra vanlig opp mot 6-7 års alder. Anonymkode: 4b60a...a8c 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #19 Skrevet 1. september 2023 En av mine venner hadde akkurat dette med grimaser og blunking gjennom hele barndom og ungdomstiden. Ble diagnostisert med Tourettes i voksen alder. Er I dag etablert familiefar med bunnsolid utdanning og mye fetere lønn enn de aller fleste av oss noengang vil få så dette trenger ikke være noen katastrofe. Anonymkode: 37a84...78f
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #20 Skrevet 1. september 2023 En svært stor andel av barn o førskolealder, har forbigående tics. Forstår ikke helt hvorfor bhg vil koble på spesialist så tidlig. Lurt å ha lite fokus på det ovenfor barnet, men følge med om det vedvarer. Om det ikke går over, er fastlege riktig sted å starte for å utelukke somatisk årsak før man får videre. Anonymkode: 0ee4f...d18 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå