AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #1 Del Skrevet 1. september 2023 Hver gang jeg leser engelskspråklige aviser sliter jeg ofte med å skjønne overskriftene til artikler. Jeg må stadig google for å i det hele tatt skjønne hva artikkelen handler om. Denne overskriften f.eks. fra en britisk avis skjønte jeg ikke bæret av. EXCLUSIVE - Emma Thompson goes from XR protest boat to Fox TV founder's superyacht! After 'sailing' climate change craft through London to chagrin of capital's drivers, eco-activist Dame now slums it with A-list pals on £200m 305ft mega-vessel. Klarer du bare ved å lese overskriften å skjønne hva denne artikkelen handler om? Anonymkode: ab8cd...89a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 1. september 2023 #2 Del Skrevet 1. september 2023 De fleste av oss er på langt nær så gode i engelsk som vi tror. Synd jeg ikke finner igjen den gullfine illustrasjonen som noen la inn her for en tid tilbake. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #3 Del Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hver gang jeg leser engelskspråklige aviser sliter jeg ofte med å skjønne overskriftene til artikler. Jeg må stadig google for å i det hele tatt skjønne hva artikkelen handler om. Denne overskriften f.eks. fra en britisk avis skjønte jeg ikke bæret av. EXCLUSIVE - Emma Thompson goes from XR protest boat to Fox TV founder's superyacht! After 'sailing' climate change craft through London to chagrin of capital's drivers, eco-activist Dame now slums it with A-list pals on £200m 305ft mega-vessel. Klarer du bare ved å lese overskriften å skjønne hva denne artikkelen handler om? Anonymkode: ab8cd...89a Ja. Hvilke ord/fraser er det du ikke forstår? Anonymkode: 46f3f...ef7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 1. september 2023 #4 Del Skrevet 1. september 2023 (endret) Emma Thompson som er klimaaktivist er blitt sett med andre kjendiser på en yatch. Artikkelen hinter at dette er hyklerisk og ikke miljøvennlig. Endret 1. september 2023 av Chiyo 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #5 Del Skrevet 1. september 2023 Chiyo skrev (Akkurat nå): Emma Thompson som er klimaaktivister er blitt sett med andre kjendiser på en yatch. Artikkelen hinter at dette er hyklerisk og ikke miljøvennlig. Ts har allerede googlet og forstår det nå, ut fra hva jeg leser. Hen lurer på om DU skjønte det uten å google. Anonymkode: 46f3f...ef7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #6 Del Skrevet 1. september 2023 Skjønte ikke på første gjennomlesning. Men skjønte det meste etter andre og tredje lesning. Men "chagrin of capital's drivers" måtte jeg google 🤣 Anonymkode: 1491b...54c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #7 Del Skrevet 1. september 2023 De aller fleste av oss, som ikke bruker engelsk i hverdagen i jobbsammenheng, har ikke engelske fagbegrep inne. Der er jo helt naturlig. Vi klarer oss med et hverdagsspråk som er uten spesifikke fagbegreper. Det å lære et språk 2 som man bare praktiserer noen ganger i året gjør det umulig å bli god. Man kan fint ha 6 på vgs, men det forteller bare at man mestrer meget godt det som står i en lærerplan. Anonymkode: c0662...e89 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #8 Del Skrevet 1. september 2023 Hareena skrev (3 minutter siden): De fleste av oss er på langt nær så gode i engelsk som vi tror. Synd jeg ikke finner igjen den gullfine illustrasjonen som noen la inn her for en tid tilbake. Jeg hører de sier det, men stemmer det egentlig? Jeg leser mye engelske bøker, nyheter, somekanaler og nettsider, hører engelskspråklige lydbøker og podcaster. Kan skrive engelsk stort sett grammatikalsk riktig og uten skrivefeil. Men jeg kan ikke fagspråk, businessengelsk, formelt språk. Jeg kan snakke dagligdags med folk om det meste, men mangler ordforrådet og det å treffe rett nivå/tone for mer formelle anledninger. Og det vet jeg jo Anonymkode: 46f3f...ef7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 1. september 2023 #9 Del Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ts har allerede googlet og forstår det nå, ut fra hva jeg leser. Hen lurer på om DU skjønte det uten å google. Anonymkode: 46f3f...ef7 Da misforsto jeg. Jeg har mastergrad i engelsk, så jeg skjønner språket veldig godt. Jeg har også tidligere undervist engelsk. Hvis en person har kun fullført VG1 engelsk, så overrasker det ikke meg at overskriften er vanskelig. De fleste av mine tidligere elever hadde slitt tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #10 Del Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Klarer du bare ved å lese overskriften å skjønne hva denne artikkelen handler om? Anonymkode: ab8cd...89a Ja. Aner ikke hva XR er da. Antar det er noe miljøgreier. Anonymkode: 02db8...bf6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #11 Del Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De aller fleste av oss, som ikke bruker engelsk i hverdagen i jobbsammenheng, har ikke engelske fagbegrep inne. Der er jo helt naturlig. Vi klarer oss med et hverdagsspråk som er uten spesifikke fagbegreper. Det å lære et språk 2 som man bare praktiserer noen ganger i året gjør det umulig å bli god. Man kan fint ha 6 på vgs, men det forteller bare at man mestrer meget godt det som står i en lærerplan. Anonymkode: c0662...e89 Men dette sitatet er ikke fagspråk, det er en avisoverskrift. Anonymkode: 46f3f...ef7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #12 Del Skrevet 1. september 2023 Jeg måtte google "chagrin", men tror ikke jeg er veldig god heller. Det meste jeg hører på eller leser er på engelsk, og det går greit. Samtidig så er jeg en skikkelig kløne muntlig. Anonymkode: d2572...f1d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #13 Del Skrevet 1. september 2023 Chiyo skrev (Akkurat nå): Da misforsto jeg. Jeg har mastergrad i engelsk, så jeg skjønner språket veldig godt. Jeg har også tidligere undervist engelsk. Hvis en person har kun fullført VG1 engelsk, så overrasker det ikke meg at overskriften er vanskelig. De fleste av mine tidligere elever hadde slitt tror jeg. Jeg har bare vgs-engelsk, men forstår det uten problemer. Anonymkode: 46f3f...ef7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #14 Del Skrevet 1. september 2023 Det var en lang setning haha, hjelper for meg å lese sakte. Anonymkode: 84cd5...c2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #15 Del Skrevet 1. september 2023 Jeg er halvt britisk, har gått på skole i England, bruker engelsk mye på jobb, men jeg må likevel bruke ordboka innimellom. Her måtte jeg også lese setningen flere ganger for å forstå. Syns ikke det er noen krise akkurat. Og jeg snakker virkelig ikke feilfritt, har fått med meg en britisk dialekt hvor språklige feil er en det av språket. Forøvrig syns jeg nordmenn er veldig flinke i hverdagsengelsk sammenlignet med andre som har engelsk som andrespråk. Mange nordmenn prøver godt både å forstå og å gjøre seg forstått. Så nei, vi er ikke like gode i språket som de innfødte, men vi er jaggu meg gode når vi tenker på at det er et språk nummer to. Anonymkode: 5d786...8ed 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 1. september 2023 #16 Del Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har bare vgs-engelsk, men forstår det uten problemer. Anonymkode: 46f3f...ef7 Da er du nok en av de som er på et litt høyere nivå, men mange på vgs forstår ikke ord som “chagrin”. Jeg har hatt elever som mestrer engelsk på et høyere nivå, men flertallet av mine tidligere elever har ikke det. Det kan være andre som har jobbet ved skoler med høyere opptak som har en annen opplevelse enn meg. De hadde nok forstått mye av den overskriften, men de hadde nok brukt litt tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #17 Del Skrevet 1. september 2023 Jeg studerte i England og har jobbet som oversetter, og på mange måter er jeg bedre i engelsk enn i norsk. Jeg forstår overskriften, men er enig i at mange overskrifter i britiske aviser er utrolig knudrete. Jeg får litt town crier assosiasjoner når jeg leser mange av overskriftene 😅 Anonymkode: 1cb52...019 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #18 Del Skrevet 1. september 2023 Ja jeg skjønte det, MEN å være god i engelsk er en skikkelig trenings-sak. Ihvertfall for meg. Jeg måtte lese overskriften et par ganger. Jeg er til og med halvt engelsk og vokst opp med en pappa som kun har snakket engelsk til meg i oppveksten. Likevel klarer jeg ikke snakke britisk hvis jeg snakker med en polakk eller en finne hvor man tydelig hører aksent. Når jeg er i London kan jeg snakke britisk som om jeg var innfødt etter 1 dag med øving og lytting, men så kommer jeg hjem til jobb i banken og snakker helt latterlig dårlig igjen etter en uke. Har det samme med lesing. Om jeg ikke leser engelsk aktivt på lenge så bruker jeg lengre tid. Om du ønsker å bli bedre kan du begynne å lese engelske bøker. Dess mer du gjør det dess bedre forståelse vil du få 😊 Anonymkode: d4c97...423 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #19 Del Skrevet 1. september 2023 Jeg er bedre enn jeg tror. Men jeg anser meg som en person som ikke kan engelsk men skjønner engelsk. Men jeg har opplevd å høre på engelsktalende i et par dager, for så plutselig snakke masse egelsk jeg ikje visste jeg kunne. Barna mine har mobbet meg for engelsken min. Men begge sto med hakeslepp , når jeg plutselig sa en perfekt seting på britisk engelsk med riktig uttale. Så tenker at jeg kan mer enn jeg tror. Men jeg har nok bare noen sperrer. Jeg kan ikke en setning på tysk. Men jeg skjønner i grove trekk hva de snakker om. Det samme på spansk. Men spanske snakker med hele kropps språket i tillegg, så det hjelper mye. Men jeg skjønner ikke teksten. Anonymkode: d219e...d85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #20 Del Skrevet 1. september 2023 Jeg har ingen problemer med å skjønne det, men vi har snakket engelsk hjemme i snart 6 år på daglig basis. Ser alt av filmer på engelsk, hører lydbøker, musikk og Podcaster på engelsk, leser bøker på engelsk osv. Anonymkode: 546a1...171 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå