Gå til innhold

Noreg gror att

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm.. Er gjengroing egentlig et problem? 

Skjønner at nedleggelse, fraflytting fra gårder og bygder rundt om landet er et problem. Men er  kulturlandskapet i seg selv så viktig? Når jeg reiser i bygdene i Norge og særlig i nevnte Gudbrandsdalen er det som slår meg den snart TOTALE ØDELEGGELSEN av naturen gjennom hyttebygging, veibygging og annen grådig virksomhet som den virkelige trusselen. Det er nesten ikke en plass igjen her i Norge hvor folk kan oppleve nokså urørt natur. 

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
Utsiden skrev (46 minutter siden):

Skjønner at nedleggelse, fraflytting fra gårder og bygder rundt om landet er et problem. Men er  kulturlandskapet i seg selv så viktig? Når jeg reiser i bygdene i Norge og særlig i nevnte Gudbrandsdalen er det som slår meg den snart TOTALE ØDELEGGELSEN av naturen gjennom hyttebygging, veibygging og annen grådig virksomhet som den virkelige trusselen. Det er nesten ikke en plass igjen her i Norge hvor folk kan oppleve nokså urørt natur. 

Enig, også flatehogst i gammel naturskog er ille. Vi har masse trær, men får mindre og mindre skikkelig god gammel skog. 

I tillegg fører mer beitebruk med seg enda flere overgrep mot rovdyrene våre, som allerede er kritisk truet.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjenner noen som hadde geiter og norsk spælsau, som de brukte på utmarksbeite for å holde det ved like. De solgte slaktet på alternative måter (rekoring el.), da flere gjerne betalte høyere kilopris for sauekjøttet. Geitene ble halal slaktet og solgt til innvandrerbutikker.  Tror ikke akkurat de tjente mye penger, men de tapte heller ikke på det. De drev egentlig med en annen type sau, og jeg vet at den eneste grunnen til at de hadde disse dyrene var at de var effektive på å spise kratt og hindre gjengroing. Tror faktisk også de leide de ut geitene og spælsauene til kommunen en periode, nettopp for å rydde opp i skogsterreng.

Jeg vet at det å være bonde er en underbetalt jobb, men kanskje finnes det måter å drifte gården på som sørger for økt lønnsomhet.  Selv uten at staten tar ansvar.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er mange hundre arter som er kritisk og sterkt truet pga at kulturlandskap gror igjen og forsvinner. Så at beitedyr er viktig er det ingen tvil om. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Handful skrev (17 minutter siden):

Enig, også flatehogst i gammel naturskog er ille. Vi har masse trær, men får mindre og mindre skikkelig god gammel skog. 

I tillegg fører mer beitebruk med seg enda flere overgrep mot rovdyrene våre, som allerede er kritisk truet.

Flatehogst har vi ikke bedrevet på 40 år i norge. Jeg tenker vi skal høste av det overskuddet naturen gir, men ikke bedrive rovdrift. Det er bedre å hugge et modent tre og bygge et hus av det, en å bygge hus av betong og stål. 

• Nyttig 1
Skrevet
10 minutter siden, Apis said:

Flatehogst har vi ikke bedrevet på 40 år i norge. Jeg tenker vi skal høste av det overskuddet naturen gir, men ikke bedrive rovdrift. Det er bedre å hugge et modent tre og bygge et hus av det, en å bygge hus av betong og stål. 

Feil, flatehogst er normalen i dag. 

30 minutter siden, Mjødurt said:

Det er mange hundre arter som er kritisk og sterkt truet pga at kulturlandskap gror igjen og forsvinner. Så at beitedyr er viktig er det ingen tvil om. 

Mennesklige aktivitet og inngrep er nok en større trussel mot artsmangfold generelt, så om dette egentlig var bekymringen bør fokuset ligge på hyttebygging, veier etc.

Tror også  effektivitetskrav  med følgende monokultur er en større trussel mot mangfoldet. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Problemet er at norske bønder går vekk fra den sauen som faktisk spiser kratt og ikke dør av å ramle på ryggen og heller ikke er så utsatt for rovdyr, til fordel for idiotsauen norsk Kvitsau som er dum som et brød, så innavlet at rovdyr ser på dem som syke, og kun spiser gress 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, ser det godt når man er litt rundt forbi. 
Ser det veldig godt på sommerstedet mitt, klarer ikke å holde unna selv, så skulle gjerne hatt en geit/sau eller 2 som gikk her ☺️

• Liker 2
Skrevet
Utsiden skrev (4 timer siden):

Ja, faktisk er det et problem.  Dette forandrer elveleier, forandrer den naturlige faunaen, dyreliv osv, Det er ikke her snakk om uberørt natur men kratt og villnis som sprer seg.

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, Stina234 said:

Ja, faktisk er det et problem.  Dette forandrer elveleier, forandrer den naturlige faunaen, dyreliv osv, Det er ikke her snakk om uberørt natur men kratt og villnis som sprer seg.

Kratt og villniss er bare at naturen gror tilbake til slik den var før menneskene kom og begynte å dyrke gress.

Mesteparten av de mest marginelle jordbruksarealene ble ryddet på 1930-tallet, så det hellige kulturlandskapet har ikke engang vært der i 100 år.

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, Stina234 said:

forandrer den naturlige faunaen, dyreliv osv

Dette gir vel ingen mening?

18 minutter siden, Stina234 said:

Dette forandrer elveleier

Det er nok like mange, antagelig flere, eksempel på det motsatte.

22 minutter siden, Stina234 said:

men kratt og villnis som sprer seg.

Mye av det "livsfarlige" villnisset er uetablert skog, når det får vokse uhindret over tid får det en helt annen karakter. Uansett er kratt  også natur. 

• Liker 2
Skrevet

Det er meningsløst å la alt gro igjen slik som i dag, når dette er fôrressurser som burde vært utnyttet fullt ut. Det ville igjen redusert behovet for kjøpefôr, og det ville bedret dyrehelsen.

Det er også viktig i et beredskapsperspektiv, å ha nok dyr til å gi folket proteiner også i en krise. Da kan vi ikke la Norge gro igjen og slakte ned dyrene våre slik som gjøres nå.

Mye av det kraftforbruken i landbruket er helt unødvendig, og mye av kraftforet er importert, noe vi i en krise nok ikke kan belage oss på.

Norge har en selvforsyningsevne på 40 %. Om vi ikke har tilgang på importert fôr til lakseoppdrett er vi nede på 36 %. I fjordene er det mindre vill fisk pga. bl.a. oppdrettsnæringens bruk av giftstoffer.

Vi har rett og slett ikke råd til å la Norge gro igjen.

Jeg synes ikke vi skal sette opp f.eks. hyttebygging opp mot flatehogst (som i høyeste grad skjer fremdeles) og gjengroing av landet andre steder. Vi må se på helheten!

At turistene ikke kommer for å se kratt og villniss, det er det minste problemet (den globale turismen er uansett såpass miljøskadende at den bør begrenses). Jo mer andre steder vil slite med varme og tørke, jo mer eksotisk vil våre grønne villniss bli. Jeg har møtt flere fra land med mye ørken som er helt fascinert av hvor grønt det er her.

Vi har ikke råd til å kaste bort ressursene som går tapt når vi lar landet gro igjen, vi har heller ikke råd til å tape artene vi taper på den måten. Og en annen ting er at når det ikke er gjengrodd så vil vi også ha mindre flått ;)

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Helst vil myndighetene har bort de fleste bønder, aka kopi av t.d. Nederland. Dette er prisen av å la EU ta balletak på hele stortinget. 

• Liker 2
Skrevet

Gjengroing er da bare bra for biologisk mangfold. Noen syntes kanskje det er synd at mennesker ikke lett kan bevege seg i naturen, men jeg tipper mange dyrearter og insekter trives veldig godt med "gjengrodd" naturlig natur

Man så jo i yellowstone park, der det var hjorter uten naturlige fiender, at de gresset ned større områder. Men når de innførte ulver så begynte hjorter å unngå visse områder. Og de områdene begynte gro igjen. Det gjorde at det ble mer plantevekster i området, noe som igjen tiltrakk fugler som vokste i mangfold. Det ble også flere bevere som igjen endret miljøet som gav bedre levevilkår for andre arter som otter, ender og fisk. Ulvene drepte også coyoter, noe som økte andel smådyr, som igjen økte andel rovfugler som levde av rovdyr

Mindre hjort førte også til mindre erosjon

At beiting i utmark er så fantastisk og nødvendig kjøper jeg altså ikke

Skrevet

Jeg er så fuckings lei av argumentene at "Norge gror til". 

Det er ikke sant. Omtrent alle andre land i verden klarer seg helt fint uten å ha kjøttsau på beite.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

En bør selvfølgelig ha et landbruk som benytter ressursene på best mulig måte.

I Norge er det mye vegetasjon som ikke blir brukt, men råtner.

Da kan vi produsere mer mat her. Så kan en lure hvorfor. Dette kan eksporteres og komme verdens befolkning tilgode slik at jord som er egnet til annen produksjon kan nyttes til dette.

Lønner seg gjør det kanskje ikke økonomisk, men det blir færre sultende. 

Skrevet
Flintis skrev (12 minutter siden):

En bør selvfølgelig ha et landbruk som benytter ressursene på best mulig måte.

I Norge er det mye vegetasjon som ikke blir brukt, men råtner.

Da kan vi produsere mer mat her. Så kan en lure hvorfor. Dette kan eksporteres og komme verdens befolkning tilgode slik at jord som er egnet til annen produksjon kan nyttes til dette.

Lønner seg gjør det kanskje ikke økonomisk, men det blir færre sultende. 

Det som virkelig hadde gitt færre sultende var om vi sluttet å kjøpe mat på verdensmarkedet og gi til kjøttprodusenter mens familier sulter i Afrika https://www.nrk.no/vestland/xl/matkrisa-vi-kjoper-oss-ut-av-1.16276990

Skrevet
Flintis skrev (1 minutt siden):

Kjøper ikke mat utenfra når den høstes i utmarka.

Vel, åpenbart er en del av norsk kjøttproduksjon produsert ved at dyrene får mat som er kjøpt ut av munnen på sultende barn i Afrika,  til elendig dyrevelferd. For et vanvittig sløseri

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...