Gå til innhold

Hvor lenge kan en pizzadeig stå, før man tar på fyll og steker den?🍕

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir en hektisk dag i morgen( i dag, strengt tatt), og jeg lurer på om to deiger kan stå etpar timer? Hvordan oppbevarer jeg dem isåfall? Pakker jeg dem i plastfolie?🙈🙏😊

Anonymkode: 30136...945

Skrevet

30-60 min på kjøkken benk

Du kan evt bruke lite gjær og kaldheve i kjøleskap. Da har jeg deigen i en bolle med plast folie over. Da kan du fint lage den kvelden før eller på morningen før jobb og bruke den når du kommer hjem. 

Anonymkode: 96e06...d43

Skrevet

Mange timer 

Anonymkode: dd90b...16a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

30-60 min på kjøkken benk

Du kan evt bruke lite gjær og kaldheve i kjøleskap. Da har jeg deigen i en bolle med plast folie over. Da kan du fint lage den kvelden før eller på morningen før jobb og bruke den når du kommer hjem. 

Anonymkode: 96e06...d43

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mange timer 

Anonymkode: dd90b...16a

Takker for svar, men jeg ble ikke mye klokere😊🙏🙈😅

Anonymkode: 30136...945

Skrevet

Jeg lager av og til pizzadeig om kvelden, og bruker den etter 24 timer. Da tar jeg 1 ts gjær og kaldt vann. Deigen står i kjøleskapet til jeg bruker den. Eller så lager jeg om morgenen med 1 ts gjær og kaldt vann og lar den stå på kjøkkenbenken til kvelden. Dekk deigen med plastfolie, bivoks papir eller tett lokk slik at den ikke blir tørr.

Anonymkode: de872...819

Skrevet

Jeg har ofte deig stående 1-2 dager i kjøleskapet. 

Anonymkode: 37d74...874

Skrevet

Den kan fint stå dager i kjøleskap. Samboer lager pizzadeig som skal stå i 72 timer i kjøleskap (noe av det er muligens på benk). Kjøleskap med lokk eller plastfolie (pass på at deigen har mulighet til å puste litt). Men skal den stå lenge så trenger du ikke like mye gjær som hvis du skal bruke den fort. 

Anonymkode: 565af...fe2

Skrevet

Alt avhenger vel veldig av deigen du skal lage :)

Er det vanlig gjærdeig? Surdeig? 

Du kan for eksempel fint sette en vanlig gjærdeig i kjøleskapet etter at den har hevet til dobbeltstørrelse, da stagnerer hevingen, også må du ta den ut en halvtime - time før du skal bruke den. 

Du kan også lage pizzadeigen, forme den, forhåndsteke den, og legge den i fryseren. 

Anonymkode: db902...4df

Skrevet

Lage dagen før....så på kjøl...heve til dobbel størrelse før kjøl. Så ut ca.3t før steking.

Kan fint stå 2-3 dager på kjøl, bruke godt mel som tåler dette.

Oppskrifter med 50g er bare å drite i, holder at du bruker 0,2% av melmengden.

Anonymkode: a97fd...0e4

Skrevet

Sett den i kjøleskap :) 

Anonymkode: 6c77a...c8d

Skrevet

I kjøleskap kan de stå mange timer.

Jeg har laget deigen dagen før og kaldhevet over natten i kjøleskap flere ganger.

Anonymkode: b9f94...786

Skrevet

Kan godt stå et par timer på benk også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...