Gå til innhold

Svetter som faen om natten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 42 og og har plutselig begynte å svette som bare det hver natt. Svetter så mye at alt er vått, må sengetøy hver dag. Har også hjertebank og har plutselig gått ned fire kilo. Var hos lege, som ville teste for overgangsalder. Prøvene var negative. Hva kan egentlig feile meg?

Anonymkode: f0def...9cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er 42 og og har plutselig begynte å svette som bare det hver natt. Svetter så mye at alt er vått, må sengetøy hver dag. Har også hjertebank og har plutselig gått ned fire kilo. Var hos lege, som ville teste for overgangsalder. Prøvene var negative. Hva kan egentlig feile meg?

Helt umulig å spekulere i. Kan være alt fra stress til kreft, men nattesvette sammen med vektnedgang er viktig å følge opp, da det kan være potensielt farlige symptomer. Antar legen sjekker opp videre, både ift stoffskifte og ene med andre? 

Anonymkode: e3a71...0e3

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helt umulig å spekulere i. Kan være alt fra stress til kreft, men nattesvette sammen med vektnedgang er viktig å følge opp, da det kan være potensielt farlige symptomer. Antar legen sjekker opp videre, både ift stoffskifte og ene med andre? 

Anonymkode: e3a71...0e3

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Justere kostholdet. Mye rart i matvarene om dagen.

Skrevet

Jeg lurer på det samme. Har ikke hatt nattesvette før men den siste uka har jeg plutselig begynt å få det hver natt. 34 år. 

Anonymkode: ae1fd...7c2

Skrevet

Jeg hadde intens nattesvette i årevis som ble helt borte da jeg fikk opp d vitamin, b12 og tok tilskudd av magnesium. D og b12 var normalt per perøver, men de lå bare rett innenfor. Tok ca et par mnd før det ble bedre for meg. Er helt kvitt det. Er 47 år. 

Anonymkode: f220c...741

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Vekttap og nattesvette er klassiske symptomer på lymfekreft. Må sjekkes nærmere. 

Anonymkode: 64cfd...889

• Liker 1
Skrevet

Høyt stoffskifte kan også lage trøbbel. 
Håper det har blitt tatt nok prøver til at du at du får et svar 

Anonymkode: 6fc3f...f39

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg hadde intens nattesvette i årevis som ble helt borte da jeg fikk opp d vitamin, b12 og tok tilskudd av magnesium. D og b12 var normalt per perøver, men de lå bare rett innenfor. Tok ca et par mnd før det ble bedre for meg. Er helt kvitt det. Er 47 år. 

Foreslår at du googler nightsweats + b12 og nightsweats + d vitamin osv. I Norge er ihvertfall legene helt clueless..
For ordens skyld, ligger du lavt på folat så vil det påvirke b12. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har svettet og hatt mye hetetokter i perioder i 3-4 år, og har fått beskjed om at det er en begynnende overgangsalder selv om det ikke viser på blodprøver enda. En pre-fase kan vare veldig lenge. Har du fortsatt menstruasjon som vanlig? Ingen endringer ellers?

Anonymkode: ada4d...997

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lurer på det samme. Har ikke hatt nattesvette før men den siste uka har jeg plutselig begynt å få det hver natt. 34 år. 

Hvis du bader i svette så klærne blir gjennomvåte bør du til sjekk hos legen.

Anonymkode: 8a6cb...335

• Liker 1
Skrevet

Diabetes, spiser for mye rett før leggetid, dårlig inneklima, dårlig trent, stress/angst. Mye det kan være, også en kombinasjon av flere. Viktig å få en skikkelig utredning.

Anonymkode: 2422c...d00

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette bør følges opp, kan være overgangsalder men også mer alvorlig. Er jo en grunn til at du plutselig svetter så og går ned i vekt. Spiser du mindre? Hoster du eller røyker du? 

Anonymkode: e4d9a...91b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sjekk hos lege. 

Anonymkode: e4d9a...91b

Skrevet

Bare sånn for å gjøre nettene lettere mens det står på så bør du kanskje sove med tynnere dyne. Jeg sover noen ganger kun med et tynt pledd eller bare dynetrekket når det er sommervarme. 

Du kan også ordne deg en vifte på soverommet 

Anonymkode: 89228...f64

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke for å skremme deg, men du må følge opp med lege og blodprøver.

Sannsynligvis stress eller noe annet, men kan også en sjeldent gang være alvorlig.

Nattesvette er ett av de vanligste symptomene på hodgkins lymfom. Jeg fikk dette da jeg var 32. Jeg er frisk nå, og det blir nesten alle med behandling idag. Men alltid best å utelukke det tidlig.

Anonymkode: ec21b...863

• Hjerte 1
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Helt umulig å si, men du må følge opp med lege, undersøkelser og blodprøver.

Nattesvette er en av de vanligste symptomene på f.eks hodgkins lymfom. Jeg fikk dette da jeg var 32. Helt frisk nå, og det blir de aller aller fleste med behandling. Idag uansett viktig å få utelukket noe sånt så tidlig som mulig, jeg gikk til stadie 4 før det ble oppdaget. Da blir behandlingen mer omfattende, selv om den er kurativ.

Ikke gi deg før du har ett svar, selv om det sannsynligvis er noe helt annet og mindre farlig ♥️

Anonymkode: ec21b...863

• Hjerte 1
Skrevet

Graviditet?

Høyt stoffskifte?

Anonymkode: f893d...5d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...