AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #1 Skrevet 31. august 2023 Ser på "Petter der ingen vil bo" og syns så synd i kattene der og andre steder der de aldri får være utendørs. Er ikke rart de mjauer de kan jo ikke ha det noe bra. Deres naturlige instinkt er jo å være ute å jakte, se andre katter. De må ha et forferdelig kjedelig og trist liv. Bare sitte i vinduskarmen (om de i de hele tatt har en vinduskarm det er mulig å titte ut av) å se livet fare forbi😥 Anonymkode: 88d7f...099 10 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #2 Skrevet 31. august 2023 Er så enig med deg. Synes fryktelig synd på innekatter jeg også. Det strider imot alke kattens instinkter. Anonymkode: b2b51...20f 7 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #3 Skrevet 31. august 2023 Enig med dere. Jeg kjenner tre som har innekatter. De får være ute litt, i bånd, men synes veldig synd på de… Anonymkode: cdf96...89f 8
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #4 Skrevet 31. august 2023 Her hvot vi bor (tettbebygd strøk) så kjøres det ihjel katter månedlig. Leser også at katter stadig blir borte og ikke dukker opp igjen. Innekatter får hvert fall en normal livslengde. Men hva kan være gjennomsnittlig levetid på en utekatt egentlig? Anonymkode: a3a46...dc9 16
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #5 Skrevet 31. august 2023 Dere er hysteriske og har tydeligvis null kunnskap om katter og kattehold. Rasekatter er innekatter. Betyr ikke at de får et uverdig liv. De trenger mye stimuli og det får de jo. Bedre innekatt enn død katt. Anonymkode: 338e1...f50 24
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #6 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her hvot vi bor (tettbebygd strøk) så kjøres det ihjel katter månedlig. Leser også at katter stadig blir borte og ikke dukker opp igjen. Innekatter får hvert fall en normal livslengde. Men hva kan være gjennomsnittlig levetid på en utekatt egentlig? Anonymkode: a3a46...dc9 Jeg tenker at dersom man bor midt i byen eller i veldig trafikkert område så skaffer man seg ikke katt. Katter har det ikke bra innesperret og å aldri få være ute Anonymkode: 88d7f...099 12 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #7 Skrevet 31. august 2023 Jeg tror det er slik at «utekatter» bør være mye inne det første året, men deretter må man faktisk bare ta sjansen. Heller leve et godt og spennende om en litt for kort katteliv enn et langt og kjedelig ett. De jeg kjenner bor i by, så selvsagt kan man ikke ha utekatt da. Anonymkode: cdf96...89f 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #8 Skrevet 31. august 2023 Kjenner en katt som går tur ute en eller to ganger i uken med sele på. Den forstår ikke at den kan gå på do ute så den maser om å få komme inn for å gå på do i kassen sin. For meg som er oppvokst på gård med dyr ute så er det helt klin kokos, men når dyr ikke vet at naturen er deres naturlige habitat blir det jo sånn. Anonymkode: 67b7f...380 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #9 Skrevet 31. august 2023 Imidlertid er gjennomsnittlig levetid for en utekatt bare 3-5 år på grunn av ulykker, sykdom og rovdyr. https://kattensverden.no/2022/10/23/fakta-om-katter-som-far-deg-til-a-si-aww/ Utekatter lever i snitt 3-5 år. Det er faktisk skikkelig brutalt 😬😰 Anonymkode: a3a46...dc9 6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #10 Skrevet 31. august 2023 Hvorfor lever innekatter lenger enn utekatter? Det er mer sannsynlig at utekatter møter følgende trusler, som kan føre til at de går bort i en yngre alder 😿 Å bli påkjørt av en bil Inntak av et giftig stoff som frostvæske Slåssing med eller å bli angrepet av et annet dyr Å få en sykdom fra et vilt dyr Gå seg vill og finner ikke veien hjem igjen Å bli sittende fast eller fanget på et trangt sted Blir stjålet Å bli skadet av en ondskapsfull person Anonymkode: a3a46...dc9 8 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #11 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Imidlertid er gjennomsnittlig levetid for en utekatt bare 3-5 år på grunn av ulykker, sykdom og rovdyr. https://kattensverden.no/2022/10/23/fakta-om-katter-som-far-deg-til-a-si-aww/ Utekatter lever i snitt 3-5 år. Det er faktisk skikkelig brutalt 😬😰 Anonymkode: a3a46...dc9 Min første utekatt døde av kreft 12 år gammel, også nr 2, men den ble 16. Nåværende er 5. Bor i tettbygd strøk, men ikke by. Ville aldri hatt katt i en by. Anonymkode: f21b0...53a 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #12 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Imidlertid er gjennomsnittlig levetid for en utekatt bare 3-5 år på grunn av ulykker, sykdom og rovdyr. https://kattensverden.no/2022/10/23/fakta-om-katter-som-far-deg-til-a-si-aww/ Utekatter lever i snitt 3-5 år. Det er faktisk skikkelig brutalt 😬😰 Anonymkode: a3a46...dc9 Det her stemmer ikke og er ikke pålitelig kilde en gang 😅 isåfall er statistikken preget av folk som bor midt i byer som absolutt skal ha katt eller folk langs trafikkerte veier. Bor man sånn så burde man uansett ikke ha katt. I et vanlig nabolag så lever de gjerne 15år Anonymkode: 88d7f...099 6 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #13 Skrevet 31. august 2023 Jeg bor i Oslo, er mange katter som er ute her. Tenker også at det er synd på innekatter… Ulempen med utekatter er at de tar så mye fugl. Anonymkode: 2cf0f...623 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #14 Skrevet 31. august 2023 Mine utekatter ble 15, 16 og 20 år. De døde av kreft og alderdom. Anonymkode: 80b64...f85 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #15 Skrevet 31. august 2023 Kun folk med meget lite kunnskap (og vilje til å tilegne seg det) har de holdningene du har. Katter har ikke mer "ville" instinkter enn hunder. Katter og hunder krever aktivisering og stimuli, samt kvalitetskosthold (våtfor/råforing) og mye sosialisering (katter er ikke "selvstendige" som klarer seg uten sosialisering). Hvis man ikke skal sette dyra sine forran sine egne egosentriske behov og pengebruk på seg slev, så burde man ikke ha dyr. Å ha "utehund" eller "utekatt" som går løse ute er så uansvarlig og skadelig for fauna at ingen med kunnskap og kompetanse vurderer det. Anonymkode: 967f2...bf0 10 10
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #16 Skrevet 31. august 2023 Hva folk gjør med kattene sine legger jeg meg ikke opp i. Så lenge katten har et bra liv. Innekatter vet ikke om noe annet. Jeg har selv katt som går ut og inn som han vil. Blir han påkjørt så blir han det. Slik er livet. Vi mennesker er også ute i samfunnet. Vi kan dø i trafikken, eller falle ned fra fjellet vi også. Men vi lever for å leve. Samme som kattene. Anonymkode: 53919...aae 2
Mjalloh Skrevet 31. august 2023 #17 Skrevet 31. august 2023 28 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker at dersom man bor midt i byen eller i veldig trafikkert område så skaffer man seg ikke katt. Katter har det ikke bra innesperret og å aldri få være ute Anonymkode: 88d7f...099 Så hvor skal alle kattene som fødes bo? Finn renner jo over av 'kattunger søker hjem'. Dessuten, folk som trenger en følgesvenn i livet kan også bo i en by. Skal de da ikke kunne få seg en liten kompanjong og dele hverdagen med? De får jo ofte ett veldig fint og nært forhold til katten sin. Vi fikk oss kattunge i juni, og minstemann på 4 er henrykt, de koser seg sammen som bare det. Katten er velstelt, får riktig mat, masse kos og lek, kattedoen skiftes hver dag, og katten er forsikret. Bor i stort hus med trapper, boltreplass, kattehule og klorestativ. Får være ute sammen med oss på verandaen, eller i hagen. Øver nå på gå tur i bånd. Jeg vil ikke at katten vår skal bli overkjørt for så å ligge å pines i flere timer før hun dør. Jeg ønsker heller ikke at hun skal møte noen slemme unger/ungdommer som kutter av henne halen, og det som værre er. En bekjents katt hadde slepet seg hjem med knekt rygg og avfyrt rakett i rumpa for noen år siden. Katten vår er også liten, og de svære kattene som spankulerer rundt her 'tar henne' rimelig lett, for å si det på den måten. Personlig er jeg også enige i det mange sier at det er viktig å ta vare på småfuglene kattene tar og leker med i lang tid før de endelig dreper dem. personlig, synes jeg katten vår har det ganske greit, faktisk. 6 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #18 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Her hvot vi bor (tettbebygd strøk) så kjøres det ihjel katter månedlig. Leser også at katter stadig blir borte og ikke dukker opp igjen. Innekatter får hvert fall en normal livslengde. Men hva kan være gjennomsnittlig levetid på en utekatt egentlig? Anonymkode: a3a46...dc9 Bor på gård med store uteområder, alikevel nokså nær en middels trafikkert vei. Hatt 2 katter (på min tredje nå). Den første ble 20 år, min andre ble 14 år og den jeg har nå er 9 år. Anonymkode: 2ee64...af7
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #19 Skrevet 31. august 2023 Jeg synes katteiere som slipper katten ut og krysser fingrene for at den overlever og ikke plager andre er utrolig uansvarlige. Slike mennesker burde ikke ha lov til å ha dyr. Jeg har hund og katt, og jeg sender da ikke katten ut for å klare seg selv mens hunden går i bånd. De er begge innedyr, med stor luftegård og får turer i bånd. Katten min vil aldri bli påkjørt, sloss med andre katter, bli angrepet av andre dyr eller spise noe giftig. Og den vil heller aldri plage andre med å skrike ute, gjøre fra seg i andres hager eller jakte småfugl. De som påstår at innekatter ikke har det bra er velkommen til å besøke meg og hilse på min svært friske, livsglade og nysgjerrige katt som lever et trygt og godt liv. Anonymkode: 033ad...4ef 8 1 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #20 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg synes katteiere som slipper katten ut og krysser fingrene for at den overlever og ikke plager andre er utrolig uansvarlige. Slike mennesker burde ikke ha lov til å ha dyr. Jeg har hund og katt, og jeg sender da ikke katten ut for å klare seg selv mens hunden går i bånd. De er begge innedyr, med stor luftegård og får turer i bånd. Katten min vil aldri bli påkjørt, sloss med andre katter, bli angrepet av andre dyr eller spise noe giftig. Og den vil heller aldri plage andre med å skrike ute, gjøre fra seg i andres hager eller jakte småfugl. De som påstår at innekatter ikke har det bra er velkommen til å besøke meg og hilse på min svært friske, livsglade og nysgjerrige katt som lever et trygt og godt liv. Anonymkode: 033ad...4ef Er du villig til å leve slik selv? Anonymkode: 2cf0f...623
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå