AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #1 Skrevet 31. august 2023 Med normalvekt mener jeg normal bmi. Jeg ligger nå 1,5 kg over, og jobber selvsagt med saken. Anonymkode: c7f86...84f
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #3 Skrevet 31. august 2023 Jeg spør fordi det kan virke som jeg har noe høyt blodtrykk. Og jeg ser at det gjerne kommer av overvekt. Ts Anonymkode: c7f86...84f
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #4 Skrevet 31. august 2023 Nei, selvsagt ikke. Folk må slutte å være så opphengt i BMI, det er bare en pekepinn. Man kan ha normal bmi og fortsatt ha mye kroppsfett, og for høy bmi og ha mindre kroppsfett enn en som veier mindre med samme høyde. En med normal bmi kan røyke og drikke mye alkohol. En med litt høyere som ikke røyker eller drikker alkohol, er åpenbart i mindre helserisiko. Anonymkode: 0c77a...447 6 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #5 Skrevet 31. august 2023 Definitivt helseskadelig,og helt klar sammenheng med blodtrykket. Ville oppsøkt lege i morgen Anonymkode: a0732...b5a
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #6 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg spør fordi det kan virke som jeg har noe høyt blodtrykk. Og jeg ser at det gjerne kommer av overvekt. Ts Anonymkode: c7f86...84f 1,5 kilo over normalen er ikke overvekt. Man får ikke høyt blodtrykk av det. Man får derimot høyt blodtrykk av diverse medisiner, dårlig kosthold, røyking, stress, mangel på aktivitet, og også for lite av visse vitaminer. Google high blood preassure + vitamin deficiency Anonymkode: 0c77a...447 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #7 Skrevet 31. august 2023 Som eldre har de med bli på 27 en bedre helse. Det er mye mer enn 1.5 kg. 1.5 kg er mindre enn hva min vekt varierer fra dag til dag. Anonymkode: 2523b...1ab 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #8 Skrevet 31. august 2023 Slutt å vær så opphengt i vekten. Her i huset har vi ikke hatt vekt på mange år. Noen har høyere vekt enn andre, selv om de ser helt like ut. Har mye med muskelmasse og vekt på benbygning. Spis sunt, tren og føl deg bra. Det er hvordan du føler deg som er det viktigste, ikke om du er 1,5 kg for tung eller for lett. Det har absolutt ingenting å si så lenge du føler deg frisk og rask og lever ett sunt liv. Anonymkode: 08961...092 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #9 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg spør fordi det kan virke som jeg har noe høyt blodtrykk. Og jeg ser at det gjerne kommer av overvekt. Ts Anonymkode: c7f86...84f Høyt blodtrykk kommer vel oftere av andre ting, slik som mye salt/alkohol/koffein/nikotin, spesielt når du er så nær normal bmi. Anonymkode: 885e9...c00 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #10 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg spør fordi det kan virke som jeg har noe høyt blodtrykk. Og jeg ser at det gjerne kommer av overvekt. Ts Anonymkode: c7f86...84f Nei, det er den BMI’ en som er forbundet med lavest risiko for dødelighet. Blodtrykket ditt handler om noe annet. Anonymkode: 84d68...856 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #11 Skrevet 31. august 2023 Ikke alltid blodtrykk har noe med vekt å gjøre. Jeg veier 50 kg for mye, men har helt supert blodtrykk, i følge legen. Normalvekt er fint, men helsemessig tror jeg ikke det spiller noen rolle om du er noen få kilo over hvis du ellers er frisk og i normalt god form. Men du skriver at du tror du har litt høyt blodtrykk, men blodtrykk er ikke noe man gjetter seg til, men noe som måles og vurderes av fagfolk. Gå derfor til legen om du er usikker. Anonymkode: 04f8d...b61
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #12 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg spør fordi det kan virke som jeg har noe høyt blodtrykk. Og jeg ser at det gjerne kommer av overvekt. Ts Anonymkode: c7f86...84f «Virke som at du har noe høyt blodtrykk»? Hvor har du fått det fra? Har legen sagt det? Høyt blodtrykk kan komme av mange andre ting Anonymkode: 36606...7e9 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #13 Skrevet 31. august 2023 Takk for svar! Da er det nok stress som er den mest sannsynlige årsaken. Jeg er alltid stresset. Jobber i egen virksomhet og er i jobbmodus 24/7. Har ikke den fjerneste peiling på hvordan jeg kan redusere stressnivå. Det plager meg ikke å være stresset, jeg blir heller ubekvem av å være fanget i en situasjon der jeg MÅ koble av 😆 (Ja, legen har målt det, og jeg måler hjemme. Til dere som spør.) Anonymkode: c7f86...84f
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #14 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar! Da er det nok stress som er den mest sannsynlige årsaken. Jeg er alltid stresset. Jobber i egen virksomhet og er i jobbmodus 24/7. Har ikke den fjerneste peiling på hvordan jeg kan redusere stressnivå. Det plager meg ikke å være stresset, jeg blir heller ubekvem av å være fanget i en situasjon der jeg MÅ koble av 😆 (Ja, legen har målt det, og jeg måler hjemme. Til dere som spør.) Anonymkode: c7f86...84f Fokus på pust og tilstedeværelse, koble av i naturen, være med venner, det er flere måter å koble av på. 5 minutter på sofaen med fous på dyp inn og utpust hver dag, er en god start. Anonymkode: 0c77a...447
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #15 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fokus på pust og tilstedeværelse, koble av i naturen, være med venner, det er flere måter å koble av på. 5 minutter på sofaen med fous på dyp inn og utpust hver dag, er en god start. Anonymkode: 0c77a...447 Takk! Tenker du at disse minuttene vil ha en gunstig effekt på resten av dagen også? Eller gjelder det bare for de minuttene man kobler helt av? Ts Anonymkode: c7f86...84f
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #16 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei, selvsagt ikke. Folk må slutte å være så opphengt i BMI, det er bare en pekepinn. Man kan ha normal bmi og fortsatt ha mye kroppsfett, og for høy bmi og ha mindre kroppsfett enn en som veier mindre med samme høyde. En med normal bmi kan røyke og drikke mye alkohol. En med litt høyere som ikke røyker eller drikker alkohol, er åpenbart i mindre helserisiko. Anonymkode: 0c77a...447 Så hvorfor sier du "selvsagt ikke" egentlig? Ut ifra det du sier, kan det være at TS er helseskadelig overvektig ut ifra sine egne individuelle kriterier, i og med at BMI bare er en pekepinn. Blodtrykket kan til og med tyde på at det kan være smart å gå ned noen kilo til for å se om det kan bli en bedring. Anonymkode: a459e...ef0 1 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #17 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Takk! Tenker du at disse minuttene vil ha en gunstig effekt på resten av dagen også? Eller gjelder det bare for de minuttene man kobler helt av? Ts Anonymkode: c7f86...84f Det virker forebyggende også, men det tar jo tid før det "sitter". Hver gang du kjenner deg for stresset, så bør du ta en timeout. Noen ganger et 1 minutt nok der og da. Jeg tar sånne pustepauser flere ganger daglig ved behov. Anonymkode: 0c77a...447
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #18 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så hvorfor sier du "selvsagt ikke" egentlig? Ut ifra det du sier, kan det være at TS er helseskadelig overvektig ut ifra sine egne individuelle kriterier, i og med at BMI bare er en pekepinn. Blodtrykket kan til og med tyde på at det kan være smart å gå ned noen kilo til for å se om det kan bli en bedring. Anonymkode: a459e...ef0 EN kilo! Selv om BMI er en pekepinn, så er man fortsatt ikke overvektig nok til å gå innunder helsefare ved å veie 1 drøy kilo over øvre BMI-grense. TS skriver at hun alltid er stresset, dette er veldig vanlig årsak til høyt blodtrykk. Anonymkode: 0c77a...447
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #19 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Takk! Tenker du at disse minuttene vil ha en gunstig effekt på resten av dagen også? Eller gjelder det bare for de minuttene man kobler helt av? Ts Anonymkode: c7f86...84f Tips fra psykolog. Legg deg ned i 5 minutter på gulvet og pust sakte inn og ut. Roer ned kroppen, en liten meditasjon. Kan gjøres ofte. Anonymkode: 2523b...1ab
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #20 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg spør fordi det kan virke som jeg har noe høyt blodtrykk. Og jeg ser at det gjerne kommer av overvekt. Ts Anonymkode: c7f86...84f Du vet jo at du ligger i grenseland, kanskje er det dette som forårsaker blodtrykket, kanskje ikke. Men siden du jobber med saken så vil du jo finne ut av det. AnonymBruker skrev (13 timer siden): Takk for svar! Da er det nok stress som er den mest sannsynlige årsaken. Jeg er alltid stresset. Jobber i egen virksomhet og er i jobbmodus 24/7. Har ikke den fjerneste peiling på hvordan jeg kan redusere stressnivå. Det plager meg ikke å være stresset, jeg blir heller ubekvem av å være fanget i en situasjon der jeg MÅ koble av 😆 (Ja, legen har målt det, og jeg måler hjemme. Til dere som spør.) Anonymkode: c7f86...84f Det første som slår meg er at du må prøve å komme ut av jobbmodus i løpet av hverdagene og i helgene. Det er store muligheter for at du tar skade av å være på jobb "hele døgnet", mye mer enn noen kilo ekstra. Det er en grunn til at vi har arbeidsmiljøloven. Inne i hodet ditt kjenner du kanskje ikke at stress er problematisk, men kroppen din kan ikke tåle stress i det uendelige. Begeret vil til slutt renne over og kroppen din vil tvinge deg til å ta det med ro (ved at du til slutt blir syk og ikke greier å jobbe lenger). Anonymkode: 4210f...eb9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå