AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #1 Skrevet 31. august 2023 Jeg er under utredning for adhd og Asperger, og i en del av rapporten sto det nevnt at jeg skårer høyt på ptsd. Men jeg har aldri hatt noe traume i livet. Er det mulig å ha ptsd uten traume? Anonymkode: e2522...f83
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #2 Skrevet 31. august 2023 Hva slags utredning har du vært på? Anonymkode: 82a3f...0a6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #3 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva slags utredning har du vært på? Anonymkode: 82a3f...0a6 Har gjort nevropsykologiske tester tror jeg det heter. Anonymkode: e2522...f83
Grüner Skrevet 31. august 2023 #4 Skrevet 31. august 2023 Har du ikke hatt noe traume, kan du vel ikke ha PTSD heller, men du kan lignende symptomer. 10 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #5 Skrevet 31. august 2023 Kan du ha fortrengte traumer, altså noe er blokkert fra minnet? Kan det være det utreder mener? Anonymkode: e8d49...b0b 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #6 Skrevet 31. august 2023 Jeg er også under utredning for autisme, og de er veldig opptatt av dette med traumer. Jeg kan heller ikke skjønne at det skulle være noe, men har vært utsatt for en del trusler og farlige situasjoner i tidligere yrke, så kan jo være noe av det har satt dypere spor enn jeg tror 🤷🏻♀️ Er det ikke ptsd eller kptsd eller noe som kan ha veldig like symptomer? De spør også mye om adhd symptomer i og med at det er en del overlapp der også. Anonymkode: b6d80...f36 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #7 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Er det mulig å ha ptsd uten traume? Nei. Anonymkode: 38e2f...387 11 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #8 Skrevet 31. august 2023 Grüner skrev (34 minutter siden): Har du ikke hatt noe traume, kan du vel ikke ha PTSD heller, men du kan lignende symptomer. Det stemmer vel ikke? Man kan få PTSD-diagnoser som resultat av slitasje, fremfor et stort traume også. Anonymkode: ec463...a07 5 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #9 Skrevet 31. august 2023 Traumer trenger ikke å være én stor, ille hendelse. Det kan ha vært mange ting over tid. Eller hvis det har vært sykdom i familien, og man har vært veldig bekymra for den syke. Eller om man har en far som jobba veldig veldig mye, og man dermed ikke fikk god nok tilknytning til, selv om forholdet virka greit når man tenker tilbake. Eller det kan være omsorgssvikt, uten at man i det heletatt har sett på det som dét selv. Anonymkode: 63f65...b47 7 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #10 Skrevet 31. august 2023 Traumer er hvordan en opplever situasjonen. Noen kan oppleve en farlig og truende situasjon, men de følte seg ikke i fare. Da utvikler man heller ikke senskader. Jeg f eks. låste meg inne på et kjølerom en gang, og ble sittende. Det var snakk om 5 min før jeg ble «reddet» banket på døra og ropte hysterisk. Flaks at noen tilfeldige gikk forbi og fikk varslet. Alt gikk fint, men jeg fikk fullstendig panikk angst og dødsangst. I flere år etter turte jeg ikke låse dører tilfelle de skulle gå i vranglås. komplekse ptsd er ofte når en har hatt en traumatiserende barndom over mange år. Traumer kan også være at du har vært vitne til noe skremmende, tap av personer i livet, eller overbelastning over tid. Anonymkode: 1ecfd...a2d 4 4 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #11 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det stemmer vel ikke? Man kan få PTSD-diagnoser som resultat av slitasje, fremfor et stort traume også. Anonymkode: ec463...a07 Nei, det kan man ikke. Hvis du ikke legger noe helt annet i ordet slitasje enn det jeg gjør. Anonymkode: 38e2f...387 2
Helene Skrevet 1. september 2023 #12 Skrevet 1. september 2023 (endret) Ptsd får du når du har opplevd traumer. Kompleks ptsd er flere traumer gjennom år. Jeg har vært i krigen. Endret 1. september 2023 av Helene 1
Gjest Refreng Skrevet 1. september 2023 #13 Skrevet 1. september 2023 Hva tenker du traume er for noe, ts?
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #14 Skrevet 1. september 2023 Nei. Anonymkode: 12ed4...489 1 2
Kaisada Skrevet 1. september 2023 #15 Skrevet 1. september 2023 De fleste har opplevd traume et sted på veien fra livmoren til voksenalder. -Og det trenger ikke være fysisk vold eller seksuelt misbruk. Hvordan ble du behandlet som barn? Hvilken oppdragerstil hadde dine foreldre? Ble de skilt, etc? 4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #16 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): overbelastning over tid. Hvilke belastninger kan det være? Jeg har lurt på om jeg har kptsd, men jeg har ikke flashbacks eller mareritt om noe som har skjedd. Men jeg er i konstant alarmberedskap, og har hatt endel belastninger. Har adhd, under utredningen ble jeg stilt masse spørsmål for å utelukke andre ting, bl.a. ptsd regner jeg med. Men mener det var spm om man har blitt utsatt for mobbing, voldtekt, blitt alvorlig skada, sett noen dø og sånne ting. Og da er det ikke rart jeg scora lavt. Anonymkode: 63f65...b47
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #17 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilke belastninger kan det være? Jeg har lurt på om jeg har kptsd, men jeg har ikke flashbacks eller mareritt om noe som har skjedd. Men jeg er i konstant alarmberedskap, og har hatt endel belastninger. Har adhd, under utredningen ble jeg stilt masse spørsmål for å utelukke andre ting, bl.a. ptsd regner jeg med. Men mener det var spm om man har blitt utsatt for mobbing, voldtekt, blitt alvorlig skada, sett noen dø og sånne ting. Og da er det ikke rart jeg scora lavt. Anonymkode: 63f65...b47 Det kan være emosjonell omsorgssvikt som man ikke har forstått var omsorgsorgssvikt. Det kan være gjentakende nedlatenhet og hersketeknikker fra lærere som man ikke har tenkt over var mobbing. Det kan være at man fikk mye kjeft, men så slo man seg av, slik at det ikke føltes som kjeft lenger. Mennesker har en forsvarsmekanisme som tar over, slik at ting som skjer ikke føles så ille. Så tenker man ikke over det som noe fælt. Anonymkode: e8d49...b0b 2 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #18 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvilke belastninger kan det være? Jeg har lurt på om jeg har kptsd, men jeg har ikke flashbacks eller mareritt om noe som har skjedd. Men jeg er i konstant alarmberedskap, og har hatt endel belastninger. Har adhd, under utredningen ble jeg stilt masse spørsmål for å utelukke andre ting, bl.a. ptsd regner jeg med. Men mener det var spm om man har blitt utsatt for mobbing, voldtekt, blitt alvorlig skada, sett noen dø og sånne ting. Og da er det ikke rart jeg scora lavt. Anonymkode: 63f65...b47 Kan det ikke være vanskelig å kjenne igjen og forstå flashbacks? Det trenger ikke være et direkte bilde av det som skjedde, men kroppslige reaksjoner. Hvis man var liten for eksempel så er det kanskje ikke så åpenbart å kople det man opplever i dag til hva som skjedde den gang, særlig hvis ikke voksne i livet ditt har anerkjent at du opplevde noe vanskelig, bare en tanke. Det trenger jo ikke være tilfelle for deg. Anonymkode: 146c3...f2e 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #19 Skrevet 1. september 2023 Det er mange symptomer og lidelsestrykk som kan likne på hverandre og har stort overlapp i uttrykket, og det trengs da nøye differensialdiagnostikk. F.eks kan det gjelde så vidt forskjellige typer lidelser som Asperger, bipolar lidelse, ustabil personlighetsforstyrrelse, ADHD og PTSD. Uttrykkene og opplevelsene av disse diagnosene, og hvordan det påvirker andre, kan ha stort overlapp, men veldig forskjellig årsakssammenheng. Og nei, du kan ikke ha PTSD uten traumeopplevelse(r), men du kan ha symptomer som er likt som de som har PTSD og som da bør utredes nærmere. (Jeg jobber med dette.) Anonymkode: 3b136...945 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #20 Skrevet 1. september 2023 Ptsd diagnosen innebærer jo at du har flashbacks. Så om du ikke har det, så har du ikke ptsd. Grunnen til at de er opptatt av det, er fordi traumer kan gi ptsd og dissosiasjon. Så det er viktig å utelukke for at man skal kunne gi diagnoser som adhd, add, autisme osv fordi uttrykket kan likne. Jeg ble feks henvist fordi de trodde jeg hadde psykose, men så var det dissosiativ lidelse grunnet barndomstraumer. Anonymkode: 57e76...87a 3 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå